Afsluiten Bergstraat heeft effect

Automobilisten kunnen de Bergstraat vanaf de Oude Kraan niet meer inrijden. (Foto: Arnhem6811.)

ARNHEM – Eerder deze week heeft de gemeente Arnhem de Bergstraat afgesloten voor autoverkeer vanaf de Oude Kraan. Bewonersplatform Arnhem6811 meldt dat na twee dagen de positieve effecten van de maatregel al merkbaar zijn.

Tijdens spitsuren zijn er geen lange files meer voor de Du Soleilflat en ook voor fietsers is de nieuwe situatie een stuk veiliger. Het betekent bovendien minder fijnstof voor de omwonenden.

Dat fijnstof zal nog veel minder worden als de Blauwe Golven van kunstenaar Peter Struycken zijn verdwenen en plaats gaan maken voor groen. “Oftewel bomen en struiken in plaats van Struycken”, aldus Arnhem6811.
“Het is algemeen bekend dat groen CO2 opneemt. Dat CO2 (fijnstof) heeft nu op de desolate grauwe golven rond de Nelson Mandelabrug vrij spel.”

De gemeente Arnhem wil ten eerste de wegenstructuur logischer maken zodat het verkeer geen onnodige afstanden hoeft af te leggen. Nog dit jaar kan verkeer vanaf de Willemstunnel direct linksaf de Weerdjesstraat inrijden. Verder zal de Oude Kraan op termijn worden opgeheven en wordt de weg waarop automobilisten vanuit Oosterbeek Arnhem inrijden verbreed.

Diezelfde weg wordt dan ook gebruikt door automobilisten die Arnhem uit willen rijden richting Oosterbeek.

Uiteindelijk zal voor de Du Soleilflat aan de Oude Kraan een parkachtige omgeving worden ingericht, wat zeer positieve effecten zal hebben op het milieu.
“Auto’s en motoren rijden dan langs het groen in plaats van langs fijnstof en hitte opnemende grauwe betonkeien”, staat op de Facebookpagina van Arnhem6811 te lezen.

Dit artikel is in licht aangepaste vorm overgenomen van Arnhem6811.

10 reacties on "Afsluiten Bergstraat heeft effect"

  1. Eh, wie zegt dat Blauwe Golven verdwijnen? Is laatste woord nog lang niet over gezegd.

    • Het nieuwsbericht is idd misleidend. In plaats om dieper in te gaan op hoe/wat/waarom de afsluiting van de Bergstraat een succes, gaat het artikel voornamelijk over blauwe golven. Het is duidelijk dat hier het standpunt van Arnhem6811 wordt verwoord.
      Indien de gemeente, zoals in het artikel vermeld wordt, ten eerste de wegenstructuur logischer wil maken waarom gaat de discussie steeds op de eerste plaats over blauwe of groene golven?
      Gisteren stond ik op verschillende plekken op de blauwe golven de omgeving in me op te nemen en te filmen. Ook met een “logischere wegenstructuur” zal het autoverkeer in het gebied blijven domineren. Dat is een gegeven. Is het niet zinvol om tijdens nieuwscafe filmbeelden van de huidige situatie te vertonen, naast de plannen en wensen die er leven?

  2. En hoe is dan de nieuwe route vanaf zuid naar het station? Ik reed altijd via de Bergstraat.

  3. Ja en ik miste mooi de trein. Wilde in de garage parkeren. Maar daar kan je niet meer komen. Was echt pissig.

  4. Koolstofdioxide (CO2) en fijnstof zijn twee verschillende dingen.

  5. Wazige actie van gemeente en wazige routes voor stations-, hotel, museum en andere bezoekers van de Utrechtsestraat.

  6. hoe kom ik dan vanuit zuid bij ’t WTC?

  7. CO2 en fijnstof zijn totaal andere dingen, dat is geen algemeen feit, dat is onzin wat deze krant verkondigd.

  8. Misschien zijn een aantal smog free towers op de blauwe golven een oplossing (naast een transitie naar elektrisch rijden). Deze pakt het fijnstof wel aan.
    https://goo.gl/images/E4UHWB

  9. PS Zet de fontein weer aan. Ook deze slaat heel veel fijnstof neer.

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*