Arnhem Station Museum Brug 2

Al een hele tijd roepen ondernemers en cultuurliefhebbers Arnhem op om een einde te maken aan de tsunami van nieuwe projecten die de stad overspoelt. Ook economen zien het nut van concentratie op een klein aantal top-projecten.
Deze oproepen waren niet bedoeld als gelegenheidsargument voor projectontwikkelaars om op willekeurige plaatsen bouwketen op slot te doen. Het was een dringend verzoek aan de gemeente om niet nog meer grote projecten te initiëren of te compliceren, maar eerst eens een aantal projecten af te maken.

Een halfbakken Philips-streven (“Let’s make things better”) is al lang niet meer voldoende. Er moet resultaat komen. Geen slogans maar daden. “Enschede levert op”, die spirit.
Het is dan wel een beetje dom om een project dat nog maar kort geleden in Arnhem is geland meteen weer in de vertragingsmachine te gooien. Een van de vergeten opdrachten voor het Nationaal Historisch Museum was immers “zorg dat het er snel staat”. Misschien niet zo snel dat het NHM al kon worden geopend voordat Jan Vaessen met pensioen ging, maar toch wel ruim voor het afscheid van Jan Marijnissen.

Zakenkabinet
Waarom heeft Arnhem zoveel onafgemaakte projecten? Volgens insiders komt dat door de politieke praktijk van coalitievorming en compromissen. Als niemand het eens is over de wijze waarop een project moet worden afgemaakt, begint elk nieuw college vrolijk met een nieuw portfolio van projecten, plannen en nota’s. Misschien is dat ook wel de verklaring waarom er nu alweer een nieuwe Parkeernota is, terwijl er van de oude Parkeernota nog bijna niets is uitgevoerd.

Hoe zou een Zakenkabinet dat aanpakken?
Als door omstandigheden op een bepaald moment alle aandacht naar één project gaat, bijvoorbeeld een museum, vallen alle andere projecten even stil. Als het goed is, komt dat ene project daardoor in een stroomversnelling. Maar in het ergste geval raakt het project door alle aandacht juist verlamd.
Maar totale radiostilte is ook niet goed voor een project. Het is dus zaak het aantal projecten dat in een bepaalde periode in de publiciteit komt te beperken en tegelijkertijd te zorgen dat alle aandacht ook stimulerend werkt. Dat kan alleen als er twee dingen gebeuren. 1. Het resultaat van media aandacht mag niet zijn dat er meer toezicht komt en 2. Er moet niet op de man worden gespeeld.
Daarom kan Arnhem niet echt blij zijn met de uitkomst van het spoeddebat over het Nationaal Historisch Museum (NHM).

Oppassen met historische grond
Arnhem staat voor een levensgrote valkuil door te kiezen voor “historische grond” als centrale argument voor de museumlocatie bij de brug. Want terwijl de Tweede Kamer pleit voor meer toezicht constateert Bert Ummelen, oud redacteur van de Gelderlander, waar de pijn nu echt zit: “De koppeling aan het Openluchtmuseum was het unieke ‘selling point’ van Arnhem. Nu gaat het over ‘historische grond’. En daar hebben we (in Nederland) geen gebrek aan. ‘Als het NHM dan toch elders verrijst, waarom dan niet daar waar de geschiedenis van Nederland alom voelbaar en zichtbaar is. In Den Haag.”

Maar het is nog niet te laat. Het echte debat moet nog komen.
Het is dan wel essentieel om daarin niet te veel andere projecten mee te slepen. Daarom is de onderbouwing van de locatiekeuze binnen Arnhem des te prangender. Want als Arnhem straks in Den Haag niet alleen de keuze voor de NHM locatie (Arnhem Waterberg vs Arnhem rivierbrug) moet verdedigen (tegen Madurodam, Amsterdam en Antwerpen), maar ook de complete Rijnboogplannen en de nieuwbouw voor de Provincie, zal zelfs de steun van vier burgemeesters nog niet voldoende zijn om de Tweede Kamer te overtuigen.
Ook een koppeling met de Stationshal is nu niet wenselijk. Hoewel daar na het wegkruien van dertigduizend kubieke meter zand genoeg ruimte komt voor een museum, en de parkeergarage bij het station ook al lang klaar is, is het stationsproject zelf helaas al complex genoeg om er niet nog meer aan op te hangen.

Inhoudelijke argumenten
Om te voorkomen dat er in de volgende discussieronde over de NHM locatie weer op de man wordt gespeeld, moeten nu eerst alle inhoudelijke argumenten op tafel komen.
Wat waren de 8 criteria waarop de locaties zijn vergeleken?
Hoe scoren de twee alternatieve locaties in Zuid (Centrum Zuid en Stadsblokken) op die punten?
Hoeveel kost de parkeergarage onder de Markt?
Wie gaat die garage betalen? Is daar al financiering voor, of krijgen we met de keuze voor de Rijnkade automatisch een nieuwe vertraging voor onze kiezen?

Historisch besef
Er komt een forse impuls voor het “hoogwaardig openbaar vervoer” in de regio. De trolleybus gaat meer bestemmingen bereiken. Ook richting Nijmegen. Zo komt ook Halte Gelredome weer een stapje dichterbij.
De Centrum Ring wordt op termijn doorgetrokken over beide bruggen. Daarmee wordt Stadsblokken ook een stukje centrum. Misschien kan de recente enorme participatie inspanning rond Stadsblokken en Meinerswijk nog een bijdrage leveren. “Wat gebeurt er nu met de inbreng van de burger?” vroeg Marco Bouman zich af in De Gelderlander. Wethouder Jansen wist het antwoord niet meteen. Want daarvoor moeten we even terug in de tijd. Zolang het museum er niet is, doen we dat even uit het hoofd.
Eind jaren zeventig was “Who pays the ferryman” een populaire tv serie. Daarin volgen we een oud soldaat die terugkeert naar zijn oude vrienden uit het verzet op Kreta.
Kijkers van “Who pays the ferryman” kwamen later vanuit de hele wereld naar Kreta om het havenstadje Elounda te bezoeken.
Wat Elounda betekent voor Kreta, is “de brug” voor Arnhem. Bezoekers met historisch besef komen uit het zuiden, en tonen respect door niet meteen de brug over te racen. Dat maakt de zuidelijke Rijnoever pas echt historische grond.

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Arnhem Station Museum Brug 2"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*