Peter Struycken: “Muurtjes horen helemaal niet bij Blauwe Golven”

Een groene corridor, vol activiteiten. Zo ziet wethouder Elfrink de toekomst van de Blauwe Golven voor zich. (Foto: Gerrie Elfrink/Facebook.)

ARNHEM – Via een brief aan wethouder Elfrink (SP) reageert kunstenaar Peter Struycken op de beweringen van de wethouder in de gemeenteraad afgelopen maandag over de Blauwe Golven.

Peter Struycken (78) bemoeit zich actief met de discussie over het weghalen van de Blauwe Golven die hij in de jaren zeventig ontworpen heeft.

In de gemeenteraad zei Elfrink maandag dat de stenen muurtjes voor de flats aan de Oude Kraan tot de Blauwe Golven behoren, en om die reden een hindernis vormen voor het aanleggen van een looproute.

Peter Struycken heeft meermalen aangegeven dat hij vrede heeft met het geheel weghalen van de Blauwe Golven, maar niet wil dat het omgevingskunstwerk ‘verminkt’ wordt. Mede om deze reden wil Elfrink de Blauwe Golven geheel weghalen.

“De ‘muurtjes’ die u bij uw presentatie in de raadsvergadering op fotos heeft getoond, vallen buiten het terrein van de Blauwe Golven, en zijn ook niet door mij ontworpen”, schrijft Struycken aan Elfrink.

Wegenstructuur
De kunstenaar weerlegt ook de opmerking van wethouder Elfrink dat de wegenstructuur niet veranderd kan worden omdat Struycken wil dat de Blauwe Golven onaangetast moeten blijven.

“Verlegging van wegen is nooit ter sprake geweest”, aldus Struycken. “Dat hoeft ook niet want daarover zijn de afspraken helder en zo zijn kleine aanpassingen van wegen in het verleden ook uitgevoerd.”

Afspraken over de exacte plaats van wegen zijn bij het aanleggen van de Blauwe Golven gemaakt nadat het ontwerp van Struycken was goedgekeurd.

“Zonder probleem konden de wegen in de golf-structuur worden opgenomen”, schrijft de kunstenaar. “De verdeling van inbreng werkte perfect en dat is bij verandering van wegen opnieuw zo.”

Macramé-niveau
Struycken erkent dat de gemeente met de Blauwe Golven kan doen wat zij wil. “Het auteursrecht geeft de eigenaar, de gemeente, het recht op verwijdering.”

De voorgestelde oplossing van de gemeente: de groene corridor met Groene Golven is Struycken echter een doorn in het oog.

“Ik ben genoeg kunstenaar en heb genoeg ervaring om het macramé-niveau waar dat in uitmondt te kunnen voorspellen. Ik zie met de aanpak ook geen mogelijkheid van inpassing of combinatie.”

“Ik raad u aan iemand in de arm te nemen die een echt creatief en visueel antwoord heeft op de maat-verhouding-problemen van wegen en viaducten en de zichtproblemen-onder-de-portalen-door en de lastige verkeersafwikkeling met zijn versnipperde reststukken terrein die geen verblijfsruimten kunnen worden en geen doorgang naar de kade, al deelt u gratis ijsjes uit.”

Arnhems Nieuwscafé
De Blauwe Golven staan centraal bij het Arnhems Nieuwscafé op vrijdag 28 april in Molenplaats Sonsbeek. Onder leiding van gespreksleider Bob Roelofs gaan voor- en tegenstanders met elkaar in gesprek over de toekomst van de Blauwe Golven.

Reacties

6 reacties on "Peter Struycken: “Muurtjes horen helemaal niet bij Blauwe Golven”"

  1. Aan kapsones geen gebrek…

  2. Dit geeft weer eens aan dat dhr Elfrink onzin loopt te verkopen tijdens vergaderingen!
    Daarnaast doet Elfrink blijkbaar alles op de bierviltjes manier….

  3. Kapsones van wie?
    Ik sluit me aan bij Struijken. Het probleem van deze lokatie is niet het kunstwerk, maar het hele verkeerspunt. Bij het Rijnboogplan nam Morales deze plek ook onder handen, door om te beginnen de hele busbaan te verwijderen. Op die manier zou er een corridor vanaf het centrum naar de Rijn gemaakt worden. Dat vraagt om een enorme investering, maar staat in verhouding tot de schaal van het gebied. Over het macramé plannetje van Elfrink ben ik erg sceptisch.
    Het debat zou niet moeten gaan over het al dan niet verwijderen van een kunstwerkt. (Net zoals het Rijnboogplan niet alleen over een haven had moeten gaan.)
    Wat Struijken zegt: het vraagt echt een professional om hier een goede invulling aan te geven.

    • Wat ook aan gaf dat ook de grote Morales de stad niet begreep……meer dan de helft van de bevolking woont inmiddels in Zuid en door de busbrug af te snijden wordt dat deel van de bevolking per bus en vooral per fiets gedwongen een flinke draai te maken alvorens eenvoudig de stad in te rijden…..daarnaast vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn met een van de weinig aardig doorstromende bruggen als het busverkeer zich daar tussen had moeten voegen.

      • Deze verkeersstroom is te meten. Meten is weten. Als hieruit blijkt dat een goed alternatief te realiseren is in plaats van de huidige busbaan, dan ben ik daar voor. Maar het grote probleem is in de eerste plaats het verkeer. Elfrink moet eerst goed kunnen uitleggen hoe hij dit wil oplossen.
        Het debat wordt verkeerd gevoerd, als er gesuggereerd wordt dat het probleem hier het kunstwerk of Struycken is. Dat is simpelweg onjuist.

  4. Blauwe golven of groen gras… wat maakt t uit… “Het probleem van deze lokatie is niet het kunstwerk, maar het hele verkeerspunt.”

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*