Arnhemse contemporaine geschiedenis blijft boeien

Deze week verscheen het boek Leven in Arnhem in de jaren 70 geschreven door Kees Gerritsen. Hij geeft een overzicht van wat er zich in die jaren zoal – op allerlei vlakken – afspeelde in de stad. De publicatie is verlucht met vele kleuren- en zwart-witfoto’s.

Een slimme zet trouwens van Uitgeverij Kontrast uit Oosterbeek om Leven in Arnhem in de jaren 70 nu uit te geven. Vorig jaar kwam om deze tijd zijn tegenhanger Leven in Arnhem in de jaren 60 uit, dat redelijk succesvol werd verkocht. Kennelijk voorziet auteur Kees Gerritsen in een behoefte. En dat het binnenkort sinterklaas en kerstmis is, zal zeker hebben meegespeeld bij de uitgever.

Stokvishal

Maar het gaat om de de inhoud van het boek. Gerritsen schrijft onder meer over het uitgaansleven, politiek, bekende Arnhemmers, de middenstand, de politie, popmuziek, grote evenementen en sport. Hij doet dat in achttien hoofdstukken waarbij hij in slothoofdstuk negentien een nationaal- en internationaal nieuwsoverzicht geeft. Wat mij betreft een wat overbodige toevoeging.

Leven in Arnhem in de jaren 70 biedt interessant leesvoer, zeker voor Arnhemmers van de babyboom generatie. Vooral met de hoofdstukken over de Korenmarkt, De grote zalen (o.a. Stokvishal) en Popmuziek in de stad, zullen zij zich amuseren. Alle cafés van weleer op en rond de Korenmarkt passeren de revue. Sommige bestaan nog, andere zijn vergeten. Wie weet nog waar Café Rein Baart zat of Scarabee?

Jongerencentrum Stokvishal mag zeker een fenomeen worden genoemd. Het werd in 1971 gestart door onder anderen kunstenaar Franklin Aalders en kwam in 1983 aan zijn einde. In de periode daartussen gebeurde er van alles. Er traden al dan niet bekende (internationale) muziekgroepen op (Golden Earring, Blondie, Normaal, Sex Pistols) en onderwijl werden er vele conflicten over geld en programmering uitgevochten. Vrijwilligers onderwie Hans van Vrijaldenhoven (later Park Open), Wim Zurné, Frans de Bie en Ron Straatman van de stichting KAK (Kulturele Aktiviteiten) programmeerden groepen uit het Amsterdamse Paradiso in de Stokvishal.

Popgroepen

Bij de popmuziek borduurt Gerritsen voort op hetgeen hij in zijn vorige boek over Arnhem schreef. Twee toen nog studenten – onderwie Martin de Graas – wilden van Arnhem een echte popstad maken vergelijkbaar met Amsterdam en Den Haag. Dat lukte later wel degelijk toen artiesten van internationale allure tevens de Stokvishal aandeden.

Al met al is ook dit deel over de Arnhemse jaren 70 een melange van weetjes en feitjes geworden geïllustreerd met foto’s en knipsels van toen. Vooral de verhalen en plaatjes over het roerige uitgaansleven zullen bij menigeen een glimlach van herkenning oproepen. Gerritsen putte bij dit alles driftig uit de leggers van de Arnhemse Courant en sites als facebook Oud-Arnhem en Historischklarendal.nl. Het Gelders Archief en fotograaf Gerth van Roden waren grootleverancier van beeldmateriaal.

Leven in Arnhem in de jaren 70 is een leuk boek om te geven of te krijgen. Onder-de-kerstboom zal hij het goed doen. De ontvanger moet wél Arnhemmer zijn, liefst babyboomer. De vormgeving komt overeen met die van het boek over de jaren 60 en oogt wat grof.

Hoe het ook zij, over twaalf maanden komt vast Arnhem in de jaren 80 uit, denk ik. Over de jaren negentig is zulks niet nodig. Dat boek bestaat al en heet Park Open, 20 jaar zondagse zomermuziek in Arnhems Sonsbeek (2011).

Beeld: foto Kees Crone

Reacties

Over de auteur

Kees Crone
Kees Crone is allereerst journalist en daarna schrijver. Hij houdt van zijn geboortestad. Zijn laatste boek uit 2018 heet daarom: Arnhem gezien door Crone.