Klaas Gubbels tegen sloop van Arnhemse AKU-fontein

{

<p>Het gaat er om spannen. Binnenkort besluit de gemeenteraad of de AKU-fontein op het Gele Rijdersplein al dan niet wordt gesloopt. Mocht het tot afbraak komen dan verrijst op die plek de eerder daar afgebroken Thorbecke HBS. Vóór- en tegenstanders roeren zich. Ook de vermaarde Arnhemse Kunstenaar Klaas Gubbels, bekend van zijn tafels, stoelen en koffiepotten, windt zich op. ‘Sloop is je reinste barbarij. Als het wordt afgebroken krijgt men daar later geheid spijt van’.</p>
<p><a href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas_Gubbels" target="_blank">Klaas Gubbels</a> wil heel graag zijn zegje doen over wat hij noemt een dreigende catastrofe. ‘Dat plein met daarop fontein, een beeld van Tajiri en een patio-met-betonnen-parasols, is onderdeel van de stad geworden. Niet alles hoeft zin te hebben en ondergeschikt aan economisch nut te worden gemaakt. Het is nota bene een gemeentelijk monument.’ Zijn vrouw Heleen Gubbels valt hem bij:  ‘In Syrië vernielen strijders van Islamitische Staat tempels en eeuwenoude beelden. Daar spreekt iedereen schande van. In Arnhem dreigt nu iets dergelijks te gebeuren!’</p>

<p>Vooruitgangsoptimisme<br />
De grote metalen vogel van de Amerikaans-Japanse kunstenaar<a href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Shinkichi_Tajiri" target="_blank"> Shinkichi Tajiri </a>(1923-2009), die op een sokkel zijn vleugels breed uitslaat, symboliseert mét fontein en patio als het ware de wederopbouw. De vijftigjarige AKU deed dit monument in 1961 niet zomaar aan de Arnhemse burgerij cadeau. Het was een teken van optimisme ruim drie decennia na de Tweede Wereldoorlog. Klaas Gubbels kende de internationaal werkende Tajiri persoonlijk en zag zeer tegen hem op. ‘Ik ontmoette hem voor het eerst in Rotterdam. Ik maakte ooit met hem een objectje waarop hij zijn magische knoop aanbracht. Ik kan me niet voorstellen dat zijn dochter Ryu Tajiri instemt met afbraak van dit monument. Trouwens’, zo gaat hij verder, ‘men mag dan wel beloven het geheel naar een andere plek te verplaatsen, de praktijk is meestal weerbarstiger. Er is geen geschikte plaats te vinden of het geld is op. Zo’n beeld verkommert dan in een magazijn.’ Hij refereert hierbij aan het gedoe rond het recent gedemonteerde verzetsmonument aan de Musis-concertzaal.</p>

<p>Tafel-met-piano<br />
Om maar aan te geven dat de AKU-fontein hem aan zijn hart gaat, tovert Gubbels uitvoerige documentatie met tekeningen en foto’s tevoorschijn van een reuze object dat hij ooit op deze plek realiseerde. In 1977 verwezenlijkte hij daar een gigantische houten tafel met daaronder een mega piano hangend aan dikke touwen. De installatie was een Hommage aan Beethovens 37 huishoudsters. Het werk stond op het plaveisel vóór de fontein naast wat toen nog een bank was.<br />
Ook Klaas Gubbels vindt dat fontein én patio aan een grondige opknapbeurt toe zijn. Er moet op die locatie méér reuring komen. Zo denkt hij aan een zondagsmarktje onder beschutting van de betonnen luifels. ‘De vitrines die hier ooit stonden verdienen het om in ere te worden hersteld. We moeten zuinig zijn op ons naoorlogse erfgoed. Als de AKU-fontein op deze plek verdwijnt, zal men dat later zeker betreuren.’</p>

<p>Zie <a href="http://www.akufontein.nl" target="_blank">Akufontein.nl</a> Op deze site kan tevens een <a href="http://www.akufontein.nl/index.php/petitie" target="_blank">petitie</a> vóór behoud van de fontein op het Gele Rijdersplein worden getekend.</p>

Reacties

Over de auteur

Kees Crone
Kees Crone is journalist en columnist. Hij publiceerde een aantal boeken over Arnhem en schrijft regelmatig op Arnhem-Direct. Hij is bovendien secretaris van de Vereniging Stadsschoon Arnhem.

Wees de eerste die reageert op "Klaas Gubbels tegen sloop van Arnhemse AKU-fontein"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*