OKA: “De politiek weet ons beter te vinden”

{

OKA goes social. Met die blogpost werd op 19 februari in Hotel Haarhuis de aftrap gegeven voor een jaar waarin het Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA) zichzelf met social media meer op de kaart zou zetten. Door te twitteren, LinkedIn en natuurlijk door te bloggen op Arnhem-Direct. Ook is er een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor de leden over het onderwerp.

Nu 2013 op zijn einde loopt kijken we terug met de initiatiefnemers van OKA goes social: Veronique Vrendenbarg, Marian Adelaar en Frank Jongejan. Frank: “Vooral de politiek weet ons ineens een stuk beter te vinden.”

Informeren, communiceren en enthousiasmeren

Frank: “In 2012 heeft het OKA-bestuur aangegeven dat ze beter zichtbaar willen zijn, beter willen laten zien wat OKA doet. Naar de ondernemers maar ook naar de Arnhemmers toe. We hebben toen advies ingewonnen bij Marco Derksen. Via Marco zijn we bij Arnhem-Direct terecht gekomen. We zijn gaan bloggen, twitteren en LinkedIn actief gaan gebruiken. Er is ook budget vrijgemaakt en er zijn drie bijeenkomsten voor OKA-leden rond dit thema georganiseerd.” Veronique: “Dat is ook een deel van onze rol: informeren, communiceren en enthousiasmeren van Arnhemse ondernemers die lid zijn van de OKA.”

Frank: “We hebben het niet gemeten maar als je kijkt naar de bezoekers van de workshops merk je dat er veel interesse is voor het onderwerp social media.” Veronique: “En er zijn veel enthousiaste geluiden na afloop van een bijeenkomst , dat vind ik altijd een goed meetpunt.” Frank gaat verder: “Naast het fysieke netwerken is dit ook een hele belangrijke manier van netwerken, via social media. Ook de snelheid is erg fijn. Het is niet meer weg te denken voor ondernemers.” Veronique: “Eerder was het zo dat je een nieuwsbrief uitzond en die kwam alleen bij de leden. Nu kan iedereen meelezen op LinkedIn en Twitter. Dat is een voordeel, maar je moet er ook wel rekening mee houden.”

Politiek weet OKA beter te vinden

Een van de doelen van 2013 voor de OKA was de zichtbaarheid vergroten door actief te worden op internet. Hoewel het nog niet bij iedereen helemaal in het systeem zit, komt daar wel langzaam verandering in. “We zijn ons nog niet allemaal bewust dat we moeten twitteren. Dat je je achteraf bedenkt, o ja, daar had ik wel wat over kunnen tweeten” aldus Marian. Frank: “Voor ons is het ook een leertraject. Het was een goed startjaar en dat moeten we uitbouwen de komende jaren.”

Frank: “We worden nu benaderd door politieke partijen om in te spreken op de politieke maandag. Die oproepen kreeg ik eerder nooit en nu regelmatig.” Veronique: “Social media heeft daar zeker bij geholpen, ze weten nu bij wie ze terecht kunnen.” Maar ook is het een stuk duidelijker geworden wat de OKA doet en vooral ook wat de vereniging kan. Veronique: “Die spinoff, daar profiteren we nu van.” Frank: “Precies, ik denk dat dat goed gelukt is.” Veronique: “Ook de samenwerking met andere verenigingen in de stad zoals CCA en Koninklijke Horeca Nederland is beter geworden door social media. In een veel vroeger stadium weet je nu wat de verschillende standpunten zijn en kun je daar op anticiperen”

Heftige discussies in 2013

2013 was ook een heftig jaar met pittige discussies over bijvoorbeeld het referendum en de Mode Biënnale. Debatten waar de OKA ook vaak online een duidelijk standpunt inneemt. Op Arnhem-Direct leidde dat tot lange discussies. Mét anonieme reacties. Iets waar men mee moest leren omgaan. Frank: “Er is een protocol opgesteld voor het bestuur, onder meer over dit soort dingen.” Veronique: “Je krijgt ook heel veel negativiteit over je heen. Misschien moeten we volgend jaar wel het thema positiviteit nemen!”

Waar de focus in 2013 vaak op de binnenstad lag voor de OKA door de discussies over het cluster, koopzondagen en evenementen, verschuift die focus in 2014 weer naar heel Arnhem. De communicatie is nu ook gestroomlijnd en afgestemd op de thema’s die voor heel 2014 gekozen. Veronique: “ Het OKA-magazine Arenacum is gekoppeld aan de portefeuilles van de bestuursleden en in lijn met de verschillende bijeenkomsten. Onze communicatie wordt nu een soort agenda waarbij je steeds één onderwerp behandeld. Je moet de actualiteit ook nooit uit het oog verliezen en daar wat mee doen. Maar het is goed om een leidraad te hebben.“

Deze blogpost is geschreven in opdracht van Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA). Er komen in totaal tien postings waarin we laten zien hoe verschillende Arnhemse bedrijven omgaan met het veranderende medialandschap. Lees ook deze eerdere blogpostings:

Kennisdelen met Dirkzwager advocaten Arnhem
Hoe gaat Coöperatie VGZ online om met 4,1 miljoen klanten?
Dudok Arnhem: “Online ook de culturele huiskamer van Arnhem zijn”
“Twitteren is net zo normaal als bellen naar de gemeente”
Tom van Otterloo: de social media bakker uit Arnhem
Arnhems Meisje & Assepoester: voor iedereen die anders wil trouwen
Vitesse online: “Op een bepaalde manier zijn we ook de bakker op de hoek”
Creaforti: “Er is geen bedrijf failliet gegaan omdat het niet aan social media deed“

Foto: evertvaartjes

Reacties

Wees de eerste die reageert op "OKA: “De politiek weet ons beter te vinden”"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*