Social Media Inspiration Day in Hotel Haarhuis

{

Een bont gezelschap sprekers en toehoorders verzamelde zich gisteren in Hotel Haarhuis voor de eerste Social Media Inspiration Day (#SMID13). Amy van Son en Martine Grol organiseerden de dag, eigenlijk uit noodzaak. In het oosten van het land zijn er te weinig social media events aldus de dames. Dan organiseer je er zelf dus eentje!

“SMID is voor ondernemers, ZZP-ers, marketeers, bedrijven, geïnteresseerden. Je hebt nog niets met Social Media, maar wil er wel wat over weten? Of je zet Social Media al zakelijk of persoonlijk in maar hoe nu verder? Je hebt wel zin in een verzetje? Ook goed!” Zo omschrijft de site het event. En dat bleek ook wel te kloppen. Met negen sprekers en één zaal is het een lange maar informatieve dag met muzikale omlijsting door cabaretier Max Douw. Leuke en nuttige toevoeging was de aanwezigheid van doventolken. Door mee te typen met de presentaties was het echt voor iedereen goed te volgen.

Het Social Media-lied van Max Douw

Eerlijk is eerlijk, ik schrok een beetje bij de aankondiging dat Max Douw de dag zou openen met een Social Media-lied. Politici die gaan rappen, dat idee. Maar Max blijkt een goede zanger en een improvisatietalent. Hij kondigt gedurende de dag elke spreker muzikaal aan en doet dat goed. Het affiche is met Jan-Willem Alphenaar, Corinne Keijzer, Herman Couwenbergh, Raymond Witvoet, Debbie Bernasco, Linda Commandeur, Amy van Son, Marcel Engelman en Martine Grol goed vol. Misschien wel iets te vol?

Want er is heel veel informatie over de goedgevulde zaal uitgestort door de sprekers. Over Facebook, Twitter, personal branding, Linkedin en nog veel meer. Maar waar de ene spreker een autoriteit is op zijn gebied (Twitter, Linkedin) was dat bij de andere sprekers niet zo. Een presentatie beginnen met dat je niet zoveel van Pinterest weet, is een gemiste kans. Zeker voor Linda Commandeur, die ik eerder al zag bij Stand Up Inspiration, en die een goed verhaal heeft over Modern Noaberschap.

Wel wat en hoe maar niet waarom social media

Dat was voor mij een beetje het manco van de dag. Het ging vooral over de tools en hoe bijvoorbeeld Facebook werkt maar niet over waarom je als bedrijf actief moet zijn op social media. Of waarom zou ik bijvoorbeeld Prezi moeten gebruiken? Nu weet ik wel dat je veel aan de shift-knop hebt en dat je er leuke presentaties mee kan maken maar niet waarom ik deze tool zou moeten gebruiken. Het vereist nogal wat kennis en energie voor je Prezi in de vingers hebt namelijk. Waarom zou ik die energie en tijd erin moeten steken?

Kortom, interessante verhalen maar vooral veel. Als je meerdere zalen had en zelf een programma kon kiezen, was de dag wat mij betreft super geweest. Of wat minder sprekers en meer ruimte voor debat en vragen. Benieuwd naar alle presentaties van de sprekers? Die kan je hier terugvinden. De foto is van René Wouters, meer foto’s van de dag vind je hier. Er zal ook nog een videoverslag komen, die zal ik later toevoegen.

Reacties

Geef een reactie on "Social Media Inspiration Day in Hotel Haarhuis"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*