Inhoud boek crossmediale journalistiek opsteker voor Arnhem-Direct

<p>Het <a href="http://www.managementboek.nl/boek/9789059404472/handboek_crossmediale_journalistiek_redactie_arjan_dasselaar" title="Handboek Crossmediale Journalistiek & Redactie">Handboek Crossmediale Journalistiek & Redactie</a> van Arjen Dasselaar en Alexander Pleijter moet weblogs als Arnhem-Direct als muziek in de oren klinken. Het staat vol met tips om wegwijs te worden in alles wat het internet te bieden heeft. Van HTML tot fotobewerking, JavaScript tot internet-ethiek. Weg met de scepsis, is de boodschap, journalisten moeten bijgeschoold worden.</p>

<p>De teneur van het boek is dat journalisten rigide in hun denkpatronen zijn en bang voor verandering. Dat was de belangrijkste conclusie op een onlangs georganiseerd debat. Met de komst van nieuwe media en burgerjournalistiek is de ouderwetse journalist volgens Dasselaar bang om status te verliezen in een beroep waar hijzelf lang voor heeft moeten leren. Vreemd vinden beiden aangezien internetjournalistiek al vijftien jaar oud is. Toch is internet nog steeds een ondergeschoven kindje. Nieuwe initiatieven mogen de papieren krant vooral niet bijten, “want daar wordt immers geld mee verdiend”, is de heersende gedachte. </p>
<p>Star<br />
De starre journalist moet het digitale tijdperk worden ingetrokken. De les is, vecht er niet tegen, maar omarm internet als dominerend medium. Dasselaar: “Internet zal alle bestaande media absorberen, of beter gezegd: combineren.” Dasselaar gelooft niet (meer, KC) in papier, omdat op het internet tekst, beeld en geluid naadloos te combineren zijn. De student journalistiek moet volgens Dasselaar en Pleijter worden opgeleid als allround ‘informatieprofessional’, die met de best mogelijke methoden informatie naar zijn doelgroep brengt. Pleijter: “Het grote punt is dat nieuwe media je in staat stellen een verhaal beter te vertellen.”</p>

<p>Beter inspelen op lokaal nieuws<br />
Pleijter zegt dat redacties (hij bedoelt krantenredacties, KC) meer moeten inspelen op de behoefte aan lokaal nieuws. Ook als het gaat om kleinere incidenten. Een overval haalt <a href="http://www.gelderlander.nl" title="De Gelderlander">De Gelderlander</a> nog nauwelijks. Je moet nu via <a href="http://www.twitter.com" title="Twitter">Twitter</a> de details achterhalen. Om meer te focussen op regionaal/lokaal nieuws, moeten journalisten burgers niet negeren, maar gebruiken. </p>

<p>Dit is een bewerking van het <a href="http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1396232.ece/Rigide_journalist_moet_tandje_bijzetten" title="VK-artikel op internet">VK-artikel op internet</a>.<br />
</p>

Reacties

Over de auteur

Kees Crone
Kees Crone is journalist en columnist. Hij publiceerde een aantal boeken over Arnhem en schrijft regelmatig op Arnhem-Direct. Hij is bovendien secretaris van de Vereniging Stadsschoon Arnhem.

Wees de eerste die reageert op "Inhoud boek crossmediale journalistiek opsteker voor Arnhem-Direct"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*