<p>Transferium Gelredome wordt een gratis parkeer en reis-terrein voor 645 auto’s. De pendelbus die tussen het transferium en de binnenstad (Rijnstraat) rijdt, wordt per 1 september opgeheven. Automobilisten die op P+R-terrein Gelredome parkeren, kunnen met de gewone lijnbus 7 tegen het normale OV-tarief naar de binnenstad. Deze bus rijdt doorgaans met een hogere of dezelfde frequentie als de huidige pendel-kwartierdienst. Bovendien heeft ook bus 88 een halte Transferium. Burgemeester en wethouders hebben 13 juli besloten het parkeren gratis te maken en de pendelbus uit dienst te nemen, omdat de exploitatie verliesgevend is. Per automobilist die gebruik maakt van het transferium en de pendelbus legt de gemeente gemiddeld bijna 10 euro toe.</p>
<p>Transferium Gelredome bestaat sinds 1998. In het topjaar, 2001, maakten 35.000 automobilisten er gebruik van. In 2005 waren dat er nog maar 21.000. Twee jaar geleden heeft Connexxion de exploitatie van het transferium beëindigd. Het gemeentelijk parkeerbedrijf heeft het transferium toen overgenomen. Om het parkeren aantrekkelijker te maken, is eind 2007 de pendeldienst ingezet. <br />
Dat heeft wel geleid tot een toename (30.000 parkeerders in 2009), maar er is nog steeds een groot tekort. Het beheer en onderhoud van het bewaakte transferium en het (pendel)busvervoer kosten nu samen 330.000 euro jaar. Daar staat een opbrengst van gemiddeld 62.500 euro per jaar uit de kaartverkoop tegenover. In de gemeentebegroting staat een bedrag van 31.000 euro voor de pendeldienst.<br />
Ook in een ander opzicht gaat het niet goed met de pendelbus Gelredome-binnenstad. De gemeente ging ervan uit dat er voldoende werkzoekende jongeren zijn die na een opleiding op het achtpersoonsbusje kunnen rijden. Dat blijkt niet het geval. Jongeren die het chauffeursdiploma wel halen, stromen snel door naar een vaste baan.</p>
<p>Lage bezetting<br />
Transferium Gelredome haalt op een gemiddelde werkdag maar een bezetting van 15% en alleen bij topevenementen in Gelredome of de binnenstad een bezetting van boven de 50%. Ook de pendelbus trekt weinig reizigers: 100 op een doorsnee-werkdag, 365 op een weekenddag. Op grond van de tegenvallende resultaten hebben B en W besloten het bewaakte transferium om te vormen tot een gewoon parkeerterrein en de pendelbus 1 september uit dienst te nemen.<br />
<br />
De gebruikers betalen nu € 2,50 voor het parkeer- en pendelbuskaartje (tot een maximum van vier personen). Straks betalen zij niet meer voor het parkeren, maar wel het gewone OV-tarief (ca. één euro enkele reis) per persoon. Automobilisten die ervoor kiezen door te rijden naar de binnenstad, kunnen gebruik maken van de parkeergarages langs de centrumring. Wanneer alle automobilisten die nu op Transferium Gelredome parkeren dat zouden doen, neemt de parkeerdruk op de parkeergarages toe met ca één procent. </p>
<p>De gemeente zal het onbewaakte P+R-terrein Gelredome gewoon blijven onderhouden. Dat kost zo’n 24.000 euro per jaar.</p>
<p>Wethouder Mobiliteit Martijn Leisink: “De gemeente heeft haar best gedaan om van het transferium met de pendeldienst een succes te maken. Het is jammer dat dit niet gelukt is. De tekorten zijn te groot om er verantwoord mee door te kunnen gaan. Het P+R-terrein blijft en er blijft een goede openbaarvervoersverbinding tussen Gelredome en binnenstad. Alle bezoekers van de binnenstad houden hun vrije vervoerkeuze; ik zie het liefst dat zij met de bus of op de fiets gaan, en ook als zij met de auto komen, is dat hun persoonlijke keuze.”</p>
Wees de eerste die reageert op "Transferium Gelredome wordt gratis parkeerterrein"