New Juice: van schoolopdracht tot nieuw evenement

Afgelopen week sprak ik met Diederik Vrijhoef en Maarten Schultheiss, twee van de vier initiatiefnemers van New Juice, een nieuw evenement voor kunst & technologie.

Diederik en Maarten volgen beide de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) aan de HAN. Op dit moment zijn ze bezig met de minor Digital Media Productions. Elke minor moet worden afgesloten met een presentatie en al brainstormend over de vorm van de presentatie, ontstonden de eerste ideeën die uiteindelijk de basis vormen voor New Juice.

Allereerst bedachten de studenten dat het wel leuk zou zijn om de presentatie op een andere locatie dan school te houden. Vervolgens bedachten ze dat het dan ook wel gaaf zou zijn als er tijdens deze presentatie niet alleen werk van hun viertjes zou worden gepresenteerd, maar dat er ook ruimte voor presentaties van andere (oud)studenten en opleidingen zou zijn. En zoals dat dan soms gaat met brainstormen: plannen worden groter en wilder en voor je het weet ben je een evenement aan het organiseren…

Er werd een naam bedacht, er werd een website gebouwd, ze gingen op zoek naar een geschikte locatie en vonden in de historische kelders van Arnhem. Ondertussen werden er mails en persberichten verstuurd om deelnemers te werven en moesten er sponsoren gezocht om e.e.a. te kunnen realiseren. Dat hele geldcircus heeft wel veel energie gekost, maar uiteindelijk is het allemaal gelukt.

Even was het nog de vraag of het project wel studiepunten op zou leveren, omdat het organiseren van een festival niet helemaal binnen het plaatje van de minor paste… Gelukkig is er bij de HAN uiteindelijk niemand op bureaucratische strepen gaan staan en is de HAN zelfs een van de sponsoren van het event.

Eind volgende week is het zover en opent de eerste editie van New Juice haar deuren. De historische kelders zijn dan voor één weekend het podium voor kunst & technologie. Op mijn vraag waar ze het meest trots op zijn, antwoorden ze het feit dat ze met dit evenement een podium voor jong talent kunnen bieden. Een aantal deelnemers heeft al wel eens eerder geëxposeerd, maar voor een aantal is het echt de eerste keer dat ze exposeren. Dan krijg je van die hele blije en enthousiaste mailtjes, dat is fijn.

En natuurlijk zijn ze ook hardstikke trots op het feit dat Playgrounds tot de deelnemers behoort. Dit internationale audiovisuele artfestival komt met een samengesteld programma waarin de beste en mooiste producties van de afgelopen tijd getoond gaan worden.

Vrijdagmiddag 26 juni wordt er ‘s middags gestart met New Juice Professional (op uitnodiging). Studenten van de HAN geven presentaties over o.a. de Future of Gaming en Interactive Video & Storytelling. Daarnaast zijn er lezingen van Frank Kresin van de Waag Society (Amsterdam) en Lykle de Vries van De Ondernemers (Groningen). Vanaf 17.00 uur is er dan tijd om de expositie te bekijken en kan er, samen met Naamlozen, bij de Juice Bar van 2keer.nl geborreld worden.

Zaterdag 27 juni is New Juice geopend voor publiek. Van 11:00 tot 18:00 kun je in de historische kelders de expositie bekijken en deelnemen aan workshops. De toegang is gratis.
New Juice wordt zaterdagavond afgesloten met een groot feest (van 21:00 tot 02:00) in Willemeen, hiervoor wordt een kleine vergoeding gevraagd.

Reacties

Geef een reactie on "New Juice: van schoolopdracht tot nieuw evenement"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*