Vorige week donderdagochtend was de eerste vervolgsessie van Power to Arnhem. Met een groep van ruim 20 betrokken ondernemers/vertegenwoordigers kwamen we bij elkaar in een van de commissiekamers in het stadhuis en bespraken die plannen die bij het thema Dienstverlening waren gegenereerd.
Gisterochtend zat ik bij de vervolgsessie van het thema Mode & Vormgeving. De groep was slechts 5 mensen groot. En tot mijn grote verbazing was er niemand van organisaties en netwerken die zich in Arnhem actief met dit thema bezighouden, zoals de gemeente, Syntens, ArtEZ, Art Business Centrum, Volkshuisvesting, Arnhem Fashion Factory, ARCCI of O.P.A. Jammer, want de dynamiek die door Power to Arnhem is ontstaan, is er een van actief verbindingen leggen en concrete plannen smeden en tot uitvoer te brengen.
Wat maakt dat mensen zich wel/niet bij deze actie/projecten betrokken worden? Wat maakt dat mensen wel/niet meerwaarde zien van het initiatief Power to Arnhem? Wat maakt dat deze in beweging gezette trein ook daadwerkelijk op stoom gaat komen?
Ik heb me aangemeld, omdat ik bewust woon & werk in Arnhem. Ik wil graag op de hoogte zijn van dingen die er spelen in de stad en daar waar mogelijk ook mijn steentje bijdragen. Ik was blij verrast door de dynamiek op de eerste bijeenkomst en ook over de plannen die verzonnen werden. Een aantal sloot aan bij zaken waar we het hier op Arnhem Direct al eens over hadden gehad, dus blijkbaar leven dezelfde plannen en wensen bij meer mensen op dit moment.
De meerwaarde van een initiatief als Power to Arnhem is dat het de mogelijkheid bied om nieuwe verbindingen te leggen en dwarsverbanden aan te brengen. Daarmee kan het een vliegwiel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de trein daadwerkelijk op stoom kan komen, helemaal als je daarvoor nieuwe media en sociale communicatie middelen optimaal gaat inzetten.
Zorg dat mensen elkaar makkelijk en snel kunnen vinden (dus als vrijwel iedereen al op LinkedIn zit, dat gebruiken ipv (weer), zorg voor een online podium voor de plannen, en nodig mensen uit om er over mee te denken en aan bij te dragen. Er zijn ondertussen legio inspirerende voorbeelden te vinden van geslaagde projecten, waarbij door inzet van sociale/nieuwe media en digitale communicatiemiddelen heel veel zaken in beweging kunt krijgen. Neem het voorbeeld in Estland, waarbij 50.000 vrijwilligers op de been gebracht werden en men in 5 uur tijd alle zwerfafval in het hele land opruimden.
Of het voorbeeld van Eric Haas van Green Desk. Afgelopen week organiseerde hij de eerste Guerrilla Desking. Een inspirerende experimentele mobiele werkplek voor één dag op het voormalig Norfolk terrein in Den Haag/Scheveningen.
Guerrilla Desking & 070_Norfolk from Eric Haas on Vimeo.
Mobiele werkplekken is een van de projecten die uit de Power to Arnhem-sessie is gekomen. Over 2 weken is Eric de Haas te gast bij de groep die plannen gaat verzinnen hoe we in Arnhem op korte termijn, zonder (veel) investeringen en op korte termijn mobiele werkplekken voor creatieve netwerknomaden kunnen realiseren. Ik denk dat dat zeker gaat lukken en dan kunnen de andere projectgroepen ook weer gebruik maken van dit soort plekken om hun plannen verder uit te werken.
Wij gaan vanuit Arnhem Direct en het Digitaal Communicatie Lab Arnhem in ieder geval een kennissessie organiseren voor de deelnemers van Power to Arnhem. De kracht van internet, sociale en nieuwe media en digitale communicatiemiddelen mag bij een project als dit niet ontbreken.
Wees de eerste die reageert op "Power to Arnhem – hoe nu verder?"