Discussie over Arnhemse Rijnboog-havenkwartier en Kunstencluster

{

Iedereen is het daar wel over eens. Het achenebbisj gebiedje achter de Rijnkade moet drastisch gerenoveerd. De grote vraag is en blijft: hoe en in welke mate. Vóór- en tegenstanders van een grote haven mét een flink cultuurgebouw ontmoetten elkaar gisteren tijdens een CASA-debat hierover. Conclusie: de strijd is nog niet gestreden. Het iedereen naar de zin maken, is onmogelijk. Elke beslissing is ingrijpend. De gemeenteraad mag zijn borst nat maken

Nee, de voorstanders van een haven in het Rijnbooggebied mét Kunstencluster zullen niet van gedachte zijn veranderd. Hetzelfde geldt ook voor de tegenstanders van een megalomaan Havenkwartier inclusief Cultuurtempel.
Pakweg tweehonderd belangstellenden, velen met grijs haar, bezochten gisteren het door CASA (i.s.m. gemeente Arnhem) georganiseerde debat over de toekomst van Rijnboog. Onder de toehoorders waren de “bouwers” en belanghebbenden oververtegenwoordigd. Politici, a.s. Rijnboogbewoners en geïnteresseerden Arnhemmers, vertegenwoordigden een minderheid.

Aftrap
De aftrap werd verricht door Niek Verdonk. Hij is stadsbouwmeester in Groningen en had in het hoge noorden dit varkentje eerder gewassen. Daar veranderde hij een deel van de binnenstad, met o.a. de aanleg van het Groninger Museum, in een aantrekkelijk verblijfsgebied. Tess Broekmans van Bureau Urhahn legde vervolgens nog eens kort het ontwerp van het Havenkwartier uit.

Haven en beek
Daarna werd het spannender. In drie blokken kon worden gedebatteerd aan de hand van stellingen. Of het plan zorgt voor een goede verbinding tussen de binnenstad en de rivier, was allereerst aan de orde. Architect Han Doornebosch vindt dat het voorliggende plan voldoende impuls geeft aan verbetering van het gebied. De heer Rotshuizen van Stichting Jansbeek boven Water ziet meer in een opgeleukte Sint-Jansbeek. Van hem hoeft een haven niet. De aanleg is veel te duur en de jaarlijkse exploitatie kost ook het nodige. Volgens hem wordt het een dode haven, zoals die in Triëst. Ook die is door Morales aangelegd. Doornebosch wil nog wel wat water in de wijn doen. Een compromis tussen een beek die in de haven uitstroomt, zou heel wel kunnen.
De zaalbevolking mocht na afloop haar steun betuigen. De meerderheid omarmde de havenplannen.

Financiën
{title}Het verwachte vuurwerk over de pecunia bleef een beetje uit. Want ja, over wat voor bedragen praat je, met het Arnhemse Stationsdrama vers in je achterhoofd. Of het plan economische vitaliteit voor de stad oplevert, luidde de stelling. Kortom: wegen de kosten van het plan op tegen de baten?

Rolf de Bas, vice-voorzitter van Stichting Binnenstadsmanagement Arnhem en Piet van Dijk, oud-gemeenteraadslid en voorzitter Vereniging Stadsschoon, wasten elkaar hierover de oren. Van Dijk was de betere debater. Hij goochelde met bedragen. Zijn punt was: niet doen die haven. De kosten zijn niet te overzien en de burger betaalt straks de rekening. De stad rekent zich rijk met opbrengsten van parkeergelden en uit te geven horecavergunningen. Er zijn wat hem betreft nu al te veel cafés en restaurants. Van De Bas mag het allemaal wat kosten.

Er komt nu eindelijk een goede verbinding tussen de oude, “historische” binnenstad en de rivier. Een haven is goed voor de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat van bedrijven. Arnhem is niet voor niets beste binnenstad van Nederland! De publiekspeiling na dit item is voorspelbaar. De belanghebbenden in de zaal vinden de argumenten van De Bas de sterkste.

Identiteit en trots
De bijeenkomst wordt afgesloten met de vraag of het Kunstencluster voldoende identiteit aan het Rijnbooggebied geeft. Hedwig Saam, directeur Gemeentemusea, vindt van wel. Zij pleit voor een nieuw groot gebouw, het Kunstencluster, waar straks van alles mogelijk is. Jammer maar helaas voor de oude schouwburg, Musis Sacrum en het MMK aan de Utrechtseweg. Artiesten prefereren optreden in een moderne zaal met een hoge toneeltoren. Grote, prestigieuze tentoonstellingen vragen om een eigentijdse, grote ruimte.

Marian Louppen van Cultuur Manifest sluit de avond af. Zij praat over een zinloze concentratie van cultuur. De rest van de stad dreigt hiermee “cultureel leeggezogen” te worden. Zij roept op zuinig op Musis Sacrum, de Schouwburg en het Gemeentemuseum te zijn. Cultureel erfgoed dreigt verkwanseld te worden. Het is vooral bakstenen-beleid, wat haar betreft. Er is straks onvoldoende geld voor exploitatie. En, bovendien, er is geen draagvlak in de stad voor zo’n groot Kunstencluster.

De mening van de zaal is een andere. Die klapt en joelt vooral voor Hedwig Saam.

Foto’s: Marloes Lammers

Reacties

Over de auteur

Kees Crone
Kees Crone is journalist en columnist. Hij publiceerde een aantal boeken over Arnhem en schrijft regelmatig op Arnhem-Direct. Hij is bovendien secretaris van de Vereniging Stadsschoon Arnhem.

Wees de eerste die reageert op "Discussie over Arnhemse Rijnboog-havenkwartier en Kunstencluster"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*