Proef met een busbaan op de John Frostbrug

In mei en juni voert de gemeente Arnhem groot onderhoud uit aan het wegdek van de John Frostbrug. Aansluitend aan dit onderhoud start de gemeente een proef met een busbaan op de brug. Hierbij wordt naast twee autostroken stadsinwaarts de rechterrijstrook van de John Frostbrug uitsluitend voor lijnbussen aangewezen. Stadsuitwaarts is er dan nog één rijstrook beschikbaar.

Deze proef vindt plaats van juni 2010 tot en met maart 2011. Zo ontstaat een langlopende periode om onderzoek te kunnen uitvoeren en ervaring op te doen met het gebruik van de busstrook en de effecten daarvan op de verkeersafwikkeling.

Om de regio beter bereikbaar te houden, zet de Stadsregio Arnhem Nijmegen in op een netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbindingen. Snel, betrouwbaar, comfortabel en regelmatig rijdend openbaar vervoer. HOV-lijnen maken zoveel mogelijk gebruik van vrijliggende infrastructuur. Omdat de bus hierdoor niet achteraan sluit in de file maar er snel langs kan rijden, is het een goed alternatief voor de auto.

Het openbaar vervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen wordt verzorgd door Breng. De HOV-lijnen in de stadsregio krijgen de naam Breng direct. Vanaf 29 augustus 2010 komt er een Breng direct-lijn, die Arnhem, Huissen, Bemmel en Nijmegen met elkaar verbindt. Deze lijn voorziet in een grote behoefte van vele inwoners, die (dagelijks) reizen naar o.a. werk, school of de centra.

Voor het snel laten rijden van de bus is het nodig om het verkeersknelpunt in Arnhem, de John Frostbrug, op te lossen. Op deze brug staan regelmatig en op wisselende tijden files waardoor de bus niet door kan rijden.

Proefperiode
Uit onderzoek is gebleken dat een busstrook op de John Frostbrug een oplossing kan zijn. Uit zuidelijke richting wordt de rechter rijstrook aangewezen voor lijnbussen. Dit betekent dat het aantal rijstroken voor het verkeer dat de stad uitrijdt, teruggebracht wordt van twee naar één. De gemeente wil, voordat zij hierover definitief besluit, een proef houden om te bekijken hoe het in de praktijk uitpakt. Deze proef duurt van juni 2010 tot en maart 2011. Op verschillende momenten tijdens de proef wordt onderzoek gedaan naar de verkeerseffecten.

Groot onderhoud
Het wegdek op de John Frostbrug wordt vervangen en ook de fietspaden in beide richtingen worden opgeknapt. Het onderhoud aan de fietspaden begint in mei. Het fietspad wordt in één richting afgesloten. Fietsers moeten dan voor beide richtingen gebruik maken van hetzelfde fietspad. De werkzaamheden aan de fietspaden duren enkele weken. Het onderhoud aan de wegstroken vindt plaats in juni. Het weekend van 11 tot en met 13 juni wordt de brug ‘s nachts afgesloten voor het verkeer. Dan wordt ook de markering voor de nieuwe situatie met de busbaan aangebracht. Voor het aanbrengen van deze markering zal een rijstrook van de brug moeten worden afgesloten voor het verkeer.

Busverkeer
Vanaf 14 juni kunnen de buslijnen richting Arnhem gebruik maken van de nieuwe busbaan. Daarmee komt een eind aan de route via de Mandelabrug die de bussen 1, 6, 20, 31, 32 en 33 momenteel rijden.

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Proef met een busbaan op de John Frostbrug"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*