Arnhem-Nijmegen: Rivier door de stad, ervaar het verschil

Een bus vol liefhebbers van architectuur en landschap toerde als met een schoolreisje langs de oevers van de Waal in Nijmegen en daarna de Rijn in Arnhem. Nog niet zo lang geleden lagen beide steden aan de rivier maar was er niet zo veel belangstelling voor de kansen van de rivier.

Natuurlijk, de Waalkade in Nijmegen met de zomerfeesten en met mooi weer de Rijnkade in Arnhem waren leuke plekken om te zijn. De uitdijende bebouwing aan de andere kant van de rivier en het groeiend besef dat de rivier daardoor dwars door de stad stroomt, maakt duidelijk dat daarmee kansen ontstaan voor ontwikkeling aan de oevers van die rivier.

Door de dreigende overstromingen in 1993 en 1995 moest er wat gebeuren om de watermassa van de rivieren met hoog water beter op te vangen. Met het programma Ruimte voor de rivier kwam geld beschikbaar om de oevers van de grote rivieren op verschillende plaatsen aan te passen en meer waterberging mogelijk te maken. Zo ook in Nijmegen waar met behulp van 360 miljoen een extra rivierarm gegraven is, nieuwe bruggen zijn aangelegd en een dijklichaam is bestraat.

De nieuwe, zogenaamde Spiegelwaal, is een attractie van formaat waar je zittend als op een tribune de stad kunt bekijken en beleven. Fietsers, hardlopers en wandelaars hebben deze hotspot inmiddels ontdekt. De horeca in Veur Lent profiteert ervan. De groene elementen zijn er nog wel maar de blauwe voeren de boventoon.

In Arnhem heeft Rijkswaterstaat de werken voor “ruimte voor de rivier” ook afgerond. Hier is de waterberging aangebracht in de Groene Rivier tussen de Rijn en Malburgen, de eerste wijk in Arnhem Zuid, en meer stroomafwaarts in de uiterwaarden van Meinerswijk.

In Arnhem zijn de veranderingen opgegaan in het groene landschap en wordt niet zoals in Nijmegen de verbinding tussen Noord en Zuid versterkt. Maar in Arnhem speelt gelijktijdig iets anders. Al heel lang leeft de idee om het gebied op een soort schiereiland aan de zuidoever van de Rijn genaamd Stadsblokken, waar ooit een scheepsfabriek stond, te bebouwen om daarmee een betere verbinding tussen noord en zuid te realiseren.

Maar na vele plannen en projecten is er niets veranderd en is het nog steeds een soort verlaten niemandsland met een aantal woonboten aan de oever van een haventje. Even verderop in de uiterwaarde Meinerswijk ligt nog een groot vervallen industrieterrein van de voormalige steenfabriek dat allerlei functies herbergt. Verder is het een heel groot groen gebied waar je beperkt rond mag struinen en waar een boer jongvee weidt en boeren laat golfen.

Uitgerekend nu is er een plan voorgelegd aan de gemeenteraad doordat een ontwikkelaar uit het faillissement van de vorige eigenaar/plannenmaker een groot deel van het gebied in eigendom heeft gekregen. Die ontwikkelaar heeft een plan geadopteerd waarin vergeleken met eerdere plannen een zeer beperkt aantal woningen is opgenomen maar ook de gemeente Arnhem volledig eigenaar kan worden van het grote aaneengesloten groene gebied de uiterwaarde Meinerswijk.

Arnhem moet nog even wennen aan deze mogelijkheid dat er ineens een ontwikkeling gerealiseerd kan worden die Arnhem-Noord en Arnhem-Zuid verbindt, een natuurpark midden in de stad (vier keer zo groot als park Sonsbeek) openstelt voor de bevolking. De discussie gaat nu vooral over het aantal woningen en helaas niet over het enorme gebied dat in eigendom van de stad kan komen om de natuurwaarde te waarborgen.

Als je langs de stenige Spiegelwaal in Nijmegen wandelt, wordt duidelijk welke enorme kans Arnhem aan de Rijn voor het grijpen heeft om haar eigen DNA te versterken en zich positief kan onderscheiden van de sprong voorwaarts die Nijmegen maakt aan de Waaloevers.

Dit artikel is afkomstig van het weblog Buurtenregio.nl, dat een bezoek zeker waard is!

Reacties

Geef een reactie on "Arnhem-Nijmegen: Rivier door de stad, ervaar het verschil"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*