De Buik volgde De Kameleon op

Werd vorige week hier De Kameleon in de schijnwerper gezet vandaag is de beurt aan café De Buik in de Duizelsteeg.

Deze roemruchte nog steeds geopende kroeg startte in september 1966. Jaap van Hinten en Wikki van der Burgh zwaaiden in eerste instantie de scepter. Feitelijk was deze bar de voortzetting van de toen al bijna gesloten, om de hoek gelegen, De Kameleon.

De Buik was en is gevestigd in de Duizelsteeg die in 1970 net zo groezelig als de Luthersestraat in 1964 oogde. Let op die gezellige vuilcontainers naast de tegenover gelegen Bistro De Bok, een latere, nettere biefstuk-kloon van De Buik.

Buikloop

Over dit dranklokaal schrijven kan het beste aan de hand van het boekje 25 Jaar Buikloop, dat ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan door Wikki en Simon Smaak (hij was de opvolger van Jaap van Hinten) werd samengesteld. In 160 pagina’s worden in deze langwerpige publicatie in woord en beeld de sappigste details breed uitgemeten. Dat is wel toevertrouwd aan erkende De Buik-habitués als Hans Lehr, Jan Carmiggelt, Will Plooster, Jan van Krieken, Wil de Jong en vele, vele anderen.

De journalisten Carmiggelt, Plooster en Van Krieken schreven bij wijze van spreken hun kranten aan de toog. De hormonen deden eveneens hun werk als Carmiggelt schrijft: “Toen gebeurde het‚Ķ. Een mij toen nog onbekende Rutger kwam binnen, samen met het mooiste meisje dat ik ooit had gezien. Een soort Liz Yaylor, maar dan leuker”. Lang verhaal, kort: Jan en Wikki (zo heette zij ook) trouwden in 1968 met elkaar en herinneren zich De Buik nog dagelijks.

Kunstenaar en ook al journalist Jan van Krieken memoreert de iconische Phil Bloom, die in oktober 1967 in haar blootje op de televisie verscheen. Citaat: “Een journalist van een regionale krant ronselde jonge naaktmodellen voor een jeugdpagina, die overigens zeer onscherp afgedrukt zou verschijnen.”

Hij gaat nog even door en vertelt dan “Een dame van lichte zeden had de gewoonte, als zij de rekening van de door haar genoten consumpties kreeg, één van haar grote borsten uit haar blouse te halen. (‚Ķ) Zij vroeg dan achteloos Heeft u hier van terug?”. Kortom, gezelligheid kon in De Buik gierend uit de hand lopen.

Jazz
De Buik was ook een respectabel jazzpodium. Hans Lehr doet daarvan in zijn bijdrage uitvoerig verslag. “Net als in De Kameleon bovenaan de trap kon je in De Bovenbuik op ongemakkelijke planken bankjes naar jazz luisteren. Dat gebeurde met grote regelmaat”.

En nog wat, als je van het toilet afkwam, moest je met je dronken kop oppassen niet in een intussen geopend keldergat te stappen. Daar werd dan een nieuw fust bier aangeslagen, zo wist oud-Park Open organisator Hans van Vrijaldenhoven te melden.

Beeld: foto www.oud-arnhem.nl die bij nadere bestudering van het beeld te leen ging bij het Gelders Archief. Duizelsteeg 1970 met zicht op Luthersestraat.

Tag: Zie ook de tag Ansichtkaarten voor méér beelden van en verhaaltjes over het Arnhem-van-weleer.

 

Reacties

Over de auteur

Kees Crone
Kees Crone is journalist en columnist. Hij publiceerde een aantal boeken over Arnhem en schrijft regelmatig op Arnhem-Direct. Hij is bovendien secretaris van de Vereniging Stadsschoon Arnhem.

2 Reactiesop"De Buik volgde De Kameleon op"

  1. Ik ben 1971 (op weg naar dat toilet) door dat geopende gat die kelder in gedonderd. Bovenop de bierfusten. En niet dronken, want ik was De Buik net binnen gewandeld. Ongelooflijk dat dat toentertijd (zonder veiligheidsmaatregelen) open mocht staan. Flinke kneuzingen, gelukkig niets gebroken.

  2. Wie kent Teun nog die lange tijd achter de bar van Buik heeft gestaan?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*