7 december 2016
1 minuut

Fors minder winkels, maar toch 911 miljoen aan bestedingen

ARNHEM – In vergelijking met 2009 is het aantal detailhandelwinkels fors afgenomen. In Arnhem-Noord is er een daling van 14% en in Arnhem-Zuid een daling van 4%.

Door de opening van een Decathlon-vestiging in de voormalige Rijnhal is het winkeloppervlak in Zuid wel licht toegenomen. De cijfers komen uit een regionaal koopstromenonderzoek van het bureau Ecorys in samenwerking met I&O Research. Bij dat onderzoek is er voor Arnhem nog een verdiepingsslag gemaakt.

Krimp en leegstand
Dat het winkelaanbod te lijden heeft onder de crisis van afgelopen jaren, is geen geheim. Het is in de cijfers van het onderzoek duidelijk terug te zien.

In Arnhem Noord (centrum, Presikhaaf, Steenstraat) is het aantal vierkante meters winkeloppervlak met bijna 30.000 vierkante meter afgenomen. Dat is een daling van 12 procent van het totaal.

Die krimp is ook duidelijk terug te zien in de leegstandscijfers. In 2009 stond in Arnhem 28.000 vierkante meter winkeloppervlak leeg. Zeven jaar later is dat toegenomen met maar liefst 44 procent: 41.000 vierkante meter.

Dagelijkse boodschappen
De Arnhemmer doet zijn dagelijkse boodschappen voor het overgrote deel in Arnhem zelf. Levensmiddelen, schoonmaakartikelen en alcoholische dranken worden voor 91% in Arnhem gekocht en daarmee is de binding met de eigen gemeente het grootst ten opzichte van andere gemeenten in de regio.

Ook de aantrekkingskracht van Arnhem op dit gebied is groot en levert een bedrag van € 49 miljoen op dat door niet-Arnhemmers wordt besteed. Die besteden overigens € 250 miljoen aan niet-dagelijkse boodschappen in Arnhem, terwijl de Arnhemmers daar € 100 miljoen aan uitgeven binnen de eigen gemeente.

Bestedingen en beoordeling winkelvoorzieningen
In Arnhem wordt in totaal € 911 miljoen uitgegeven in de detailhandel, waarvan € 504 miljoen aan niet-dagelijkse boodschappen.

In de binnenstad waren de totale uitgaven € 314 miljoen, in Winkelcentrum Kronenburg € 148 miljoen en Winkelcentrum Presikhaaf € 79 miljoen. Het percentage dagelijkse bestedingen is sinds 2009 toegenomen met 11% en die voor niet-dagelijkse bestedingen afgenomen met 35%.

De waardering voor de Arnhemse winkelvoorzieningen is een 7,6 gemiddeld, zowel voor de winkelvoorzieningen voor dagelijkse boodschappen als voor niet-dagelijkse boodschappen. Dat gemiddelde cijfer komt overeen met de gemiddelde score in de regio.

Alleen Winkelcentrum Kronenburg scoort op beide gebieden bovengemiddeld met een 8,1 respectievelijk 8,2. Bekijk hier het totale onderzoek naar de koopstromen.

Bioscoopbezoek
Afgelopen maand gaf de gemeenteraad wethouder Ine van Burgsteden (CDA) opdracht om te onderzoeken wat de gevolgen van een eventuele komst van een megabioscoop bij de Rijnhal kunnen zijn voor het bezoek aan de binnenstad.

Het onderzoek dat nu gepresenteerd is, geeft daar al enig inzicht in. Zo’n twintig procent van de bezoekers aan Arnhem geeft aan dat zij een dagje winkelen wel eens combineert met bioscoopbezoek.

Dat is aanzienlijk meer dan een combinatie tussen bezoek van de winkels en een bezoek aan het theater (7 procent) of een museum (6 procent).

Bron: Persbericht gemeente Arnhem

Vorige Bericht

Sinterklaasfeest ‘Weggeefhoek geven en nemen’ maakt 750 kinderen gelukkig

Volgende Bericht

Goedemorgen Arnhem 2475

Laatste berichten

Recensie: KoffieKafeetje Mon Chou

Het witte neo-renaissance pand aan de Hommelstraat straalt eigenlijk altijd. Zelfs als de wolken de lucht grijs kleuren en de temperatuur buiten guur aanvoelt. Bij binnenkomst van dit sympathieke zaakje is het

Merkanalyse: Arnhem is een sterk merk!

Hoe groot is de kracht van het merk Arnhem? Wat zijn de sterke punten van de stad en waar is verbetering mogelijk? Die zaken staan in de strategische merkanalyse van Arnhem, die
Ga naarBoven