Magistrale Mahler 2 van het Gelders Orkest

{

Sinds we in Arnhem wonen hebben wij een concertabonnement bij het Gelders Orkest (HGO). In mijn tweede roman De Strijd tegen het Koekoeksjong speelt het orkest zelfs een voorname rol. Ik heb het HGO cadeau gedaan. In ieder geval heeft één persoon het gelezen, want ik kreeg een aardige reactie. Maar dat is alweer jaren geleden.

De muziek van Mahler mag zich verheugen in een enorme populariteit. Vandaar dat de zaal tot de nok toe gevuld was. Alle registers gingen open, ruim honderd man orkest, bijna honderd koorleden van verschillende koren en twee solisten. De prachtige dirigent (in alle opzichten; jammer dat hij altijd met zijn rug naar de zaal staat) Antonello Manacorda liet het orkest haarscherp en zuiver spelen. Hij is geschapen voor HGO en voor Mahler. Het lijkt wel of HGO met het jaar beter wordt. De Zweedse Anna Larsson met haar fluwelen stemgeluid was met haar Urlicht fenomenaal ook met Lisa Larsson (geen zussen) samen zong ze adembenemend. Het koor was zo mooi in het laatste deel, dat de tranen mij in de ogen prikten. Geen wonder dat het publiek op de banken stond en het BRAVO niet van de lucht was na het slotakkoord. Het was een magistrale uitvoering. Kijk voor meer informatie over de koren, zangers en orkest op de site.

Mahler levert waar voor zijn geld. Hij kan als geen ander zang verbinden met instrumentale muziek. Klankkleur is bij hem van allergrootste belang. Sommige delen van Mahler onderga je meer dan dat je er naar luistert. Mahler 2 heet ook wel de “Auferstehung” ofwel de Wederopstanding.

Mahler 2 is een symfonie van bijna anderhalfuur en bestaat uit vijf delen. Zelf wilde hij graag vijf minuten (!) rust tussen deel 1 en deel 2. Antonello Manacorda liet het bij een minuut of drie. In het eerste deel stelt Mahler levensvragen: “Waarom heb je geleefd? Waarom heb je geleden? Is het niet allemaal één verschrikkelijke grap?” In het laatste deel volgt het antwoord.

Aufersteh’n, ja aufersteh’n wirst du, mein Herz in einem Nu!
Was du geschlagen, zu Gott wird es dich tragen!

Tussendoor lopen we alle fasen van het leven door, vrolijke, mooie, nare.

Misschien is Mahler niet de makkelijkste componist voor mensen die niet naar klassieke muziek luisteren, maar misschien juist wel en verrast hij de mensen die aan barokke dansjes denken als ze de woorden klassieke muziek horen. Probeer de muziek van Mahler eens, zijn muziek is een avontuur. Hij gebruikt alle mogelijke slagwerk, laat musici uit het orkest soleren, gebruikt Fernorkester, (groepjes muzikanten die vanuit een andere ruimte spelen en op de achtergrond, zacht te horen zijn. Dat is mooi en grappig.) Mooie melodiën worden afgewisseld met schrijnende passages. Een treurmars met een vrolijk dansje. Niet voor niets wordt de man door jong en oud graag beluisterd. Hieronder een opname van het Concertgebouw Orkest met Mariss Jansons. (Ik kon geen versie van HGO vinden. Zij speelden nog veel mooier.)
Grappig is dat Mahler ooit het Concertgebouworkest zelf dirigeerde (in 1903, 1904, 1906 en 1909) bij de uitvoering van eigen werk. Mahler, die de reputatie genoot een lastig en despotisch dirigent te zijn, was vol lof over het orkest en zijn dirigent.

Zet de muziek lekker hard. Kijk of je na drie minuten kippenvel hebt. Erg mooi ook, 47 minuten de mezzosopraan met Urlicht. En het laatste deel met koor vanaf 1 uur 10 minuten. Adembenemend mooi! Het slot met kippenvel, 1 uur 25. Luister goed.

Magistrale Mahler 2 van het Gelders Orkest, uitvoering vrijdag 18 januari 2013

Foto: facebook Gelders Orkest

Reacties

Geef een reactie on "Magistrale Mahler 2 van het Gelders Orkest"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*