Nieuwe gezichten bij de Nacht van de Mode en ondernemersvereniging DOCKS

Ondernemersvereniging DOCKS is er voor de (mode) ondernemers in Klarendal, Sint Marten en Spoorhoek. ‘DOCKS (Durven Ondernemen Centraal Klarendal Sint Marten) wil haar leden op alle mogelijke wijzen ondersteunen in het ontwikkelen van hun ondernemerschap en het verbeteren van hun onderneming. Als onderdeel van deze missie wil ze de verbinding leggen tussen de diverse soorten ondernemingen en zo meerwaarde creëren voor allemaal’, aldus de website van het Modekwartier.

Daar waar sinds de oprichting altijd de ondernemers zelf het bestuur vormden, is er in 2018 een nieuw extern bestuur aan het roer. Ook het stokje van de Nacht van de Mode moest overgedragen worden, omdat projectleiders nou eenmaal komen en gaan. We ontmoeten de nieuwe projectleider van de Nacht van de Mode en de nieuwe voorzitter van DOCKS.

Amber van den Eeden zoekt de verbinding

Amber is sociaal wetenschapper én haalde een bachelor grafische vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie. Als zelfstandige is ze communicatie- en organisatie adviseur, de Nacht van de Mode kwam op haar pad. ‘Ik woon nog niet zo lang in Arnhem en ik ben nu vooral door de wijk aan het fietsen om bewoners, bezoekers van het Modekwartier en ondernemers te ontmoeten. Eigenlijk zit ik in een onderzoeksfase en haal een aantal geluiden op. Zo hoor ik dat de Nacht van de Mode meer een braderie is geworden, een evenement waar men meer voor de eigen omzet lijkt te gaan. Anderen vragen zich af of het nog wel over mode gaat, of moet gaan. Daar wil ik wel wat mee: mode is cultuur en daarmee een onderdeel van onze samenleving; een beweging die laat zien wat er in een samenleving speelt. Het evenement zal mode als hart hebben én mensen dichter bij elkaar krijgen.’

Amber is aangetrokken om een meer verbindend en artistiek spannend evenement neer te zetten: ‘Een thema is meer dan een titel en een kleur, er zijn thema’s die altijd spelen voor iedereen. Ik zie een artistieke route door de wijk voor me om het evenement meer diepgang te geven. Waarbij dan iedereen onderdeel van de Nacht van de Mode wordt.’ Amber besteedt zo’n twee dagen per week aan voorbereidingen. In een later stadium zal ze nauw gaan samenwerken met de werkgroepen die de ondernemers van DOCKS zelf vormen.

Chris Zeevenhooven behartigt de gemeenschappelijke belangen

Het nieuwe externe bestuur van DOCKS bestaat uit Chris Zeevenhooven – voorzitter, Marlies Neutkens – secretaris, Mattijs Letteboer – algemeen bestuurslid en Coen ten Hagen – algemeen bestuurslid. Er wordt nog gezocht naar een penningmeester. Chris is zijn hele werkzame leven ambtenaar geweest op afdeling Wijkzaken van de gemeente Arnhem. Tussen 2001 en 2009 was hij wijkmanager in Klarendal waar hij o.a. verantwoordelijk was voor de totstandkoming van het Modekwartier n.a.v. het ‘wijkperspectief, Klarendal Kleur & Karakter’. Sinds 2017 is hij met pensioen, beweegt zich (inter)nationaal nog steeds op sociaal maatschappelijke terreinen en werkt een dag in de week op het Binnenhof als inhoudelijke ondersteuner van kamerlid Tjeerd de Groot (landbouw).

Toen er gezocht werd naar bestuursfuncties voor DOCKS moest Chris er eerst even goed over nadenken: ‘Ik ben zó betrokken geweest bij het begin van het Modekwartier, maar er is ondertussen natuurlijk wel het één en ander gegroeid. Ik wilde voorkomen een nostalgische route in te gaan.’ Maar toch koos hij voor het voorzitterschap, behartigt de belangen bij de gemeente Arnhem, Binnenstad Arnhem en de onderlinge: ‘Samen moet een meerwaarde zijn, ook in de kassa.’ Het bestuur zorgt er voor het bevorderen van actieve organisatie van bijvoorbeeld de Nacht van de Mode en ondersteunt. ‘Liefdewerk oud papier, ik ben er ongeveer een dag per week aan kwijt. Maar ik doe het met plezier.’

Stichting Project

De voorzitter van DOCKS heeft een privé stichting, stichting Project. Chris biedt met zijn stichting een serie artikelen aan waar een tiental ondernemers in het Modekwartier in beeld gebracht worden. Deze artikelen worden online in deze periode gepubliceerd en zullen te vinden zijn via de Facebook pagina’s van Modekwartier Arnhem, Klarendal en Arnhem Direct. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris.

Met dit artikel trappen we de serie portretten af, twee maal per week tot eind november online te lezen.

Reacties