Ruimte voor initiatief in Arnhemse binnenstad

Foto: Paul Clappers 'Binnenstad Arnhem'

ARNHEM – De gemeente Arnhem heeft de ambitie om, net als in 2007, de titel ‘Beste Binnenstad van Nederland’ in de categorie grote binnensteden te winnen. De geactualiseerde nota ‘De Arnhemse Binnenstad 2015’, de detailhandelsvisie Arnhem 2016-2021 en de horecavisie Mise-en-Place ondersteunen die ambitie van de gemeente.

De Arnhemse binnenstad is inmiddels genomineerd voor de verkiezing ‘Beste Binnenstad 2017’. De vakjury van het Platform Binnenstadmanagement zal de winnende binnenstad op 23 november bekend maken. Kennis- en netwerkorganisatie Platform31 ‘sprak met wethouder Ron K√∂nig over de Arnhemse ambities.

De horeca- en detailhandelsvisie zijn samengesteld in nauwe samenwerking met ‘stakeholders’ in de binnenstad. Arnhem wil zich inzetten voor een levendige, aantrekkelijke binnenstad door voldoende ruimte te bieden aan creatieve initiatieven. Technologische en economische ontwikkelingen hebben tot faillissementen en leegstand in de binnenstad geleid. K√∂nig zegt hierover het volgende:

“Met name vanuit ondernemers klonk het geluid dat de gemeente aan zet was om de binnenstad weer aantrekkelijk te maken. We onderzochten wat de binnenstad nou echt nodig heeft om een bruisende plek te zijn vol beleving. Enkel een ‘place to buy’ zijn is niet meer genoeg en daar proberen we als gemeente op in te spelen.”

Kernwinkelgebied verkleinen

Het vergroten van de beleving in de binnenstad gebeurt onder andere door het kernwinkelgebied kleiner te maken en in de aanloopstraten de winkelbestemming van lang leegstaande panden af te halen. Die panden kunnen dan bijvoorbeeld een woonbestemming krijgen.

Ook het aantrekken van vernieuwende winkelconcepten en gemeentelijke investeringen in de openbare ruimte en vastgoed. Dat moet dan weer private investeringen uitlokken.

Samen met stakeholders werd het initiatief ‘Dit is PAS Arnhem’ ontwikkeld, een cadeaukaart waarvan het tegoed in Arnhem bij winkels, horeca, attracties en culturele instellingen kan worden besteed. Wethouder K√∂nig:

“Het initiatief is van Arnhemmers, voor Arnhemmers. We werken samen met lokale ondernemers en organisaties. We willen ondernemers met elkaar verbinden en de loyaliteit van de bezoekers vergroten.”

Horecavisie

Naast een toenemende leegstand binnen het winkelareaal, neemt horeca in de binnenstad een steeds belangrijker plaats in. Gelijktijdig met de detailhandelsvisie heeft de gemeente Arnhem daarom ook een horecavisie laten opstellen. Deze visie kwam ook tot stand in samenspraak met diverse ‘stakeholders’ in de binnenstad. En de gemeente keek ook naar andere steden, zoals Den Bosch, Amersfoort, Zwolle en Enschede.

K√∂nig: “Arnhem blijkt verhoudingsgewijs veel cafés te hebben. Daarom stellen we ons open voor horecabedrijven die qua karakter, uitstraling, ligging of concept bijdragen aan de sterke uitstraling van het gebied en die vanwege uniciteit iets toevoegen aan het bestaande aanbod in de stad. We noemen dit de Grand Cru’s.”

Ruimte voor initiatieven

Naast het regisseren van ontwikkelingen, wil de gemeente lokale ondernemers veel ruimte bieden aan initiatieven die een positieve ontwikkeling van de Arnhemse binnenstad kunnen opleveren. Wethouder König:

“We stimuleren lokale ondernemers. In de zeven straatjes in Arnhem bijvoorbeeld, nemen ondernemers veel initiatief. Het begint een gebied te worden waar lokale ondernemers het creatieve imago van Arnhem benadrukken. We faciliteren dit door de openbare ruimte een eigen gezicht te geven en daarmee publiek naar het gebied te trekken. We zien nu dat mensen die gericht op zoek zijn naar mooie spullen, naar dit gebied komen. Er zitten veel bijzondere winkeltjes.”

Arnhems DNA

Bij het opstellen van de bovengenoemde beleidsnota’s is ook gekeken naar het specifieke DNA van Arnhem. De stad is mooi gelegen aan de rand van de Veluwe en was ooit hoofdstad van het Hertogdom Gelre.

Arnhem kenmerkt zich door parken, landgoederen, een hogeschool voor de kunst en culturele gezelschappen. Arnhem is cultureel en creatief, wat volgens wethouder K√∂nig wordt geïllustreerd door het succes van de creatieve wijk Coehoorn Centraal. Maar daar is de gemeente Arnhem nu juist met de handen vanaf gebleven door de wijk (in eerste instantie) voor vijf jaar vrij te geven.

Bron: Platform31

Kennis- en netwerkorganisatie Platform31 ziet de trends in stad en regio. Zij verbinden beleid, praktijk en wetenschap rondom actuele vraagstukken en komen tot een aanpak waarmee bestuurders, beleidsmakers en uitvoerders direct aan de slag kunnen. De oplossingen houden ze niet voor zichzelf: iedereen profiteert mee van de resultaten.

Reacties