Een trolleybus die zonder gebruik van bovenleidingen kan rijden. Dat is de doelstelling van het project ‘Trolley 2.0’, of zoals het project officieel heet, ‘E-bus 2020-In Motion Charging’. Het is een project van tien partijen uit Gelderland en Nordrhein-Westfalen onder leiding van het Duitse bedrijf Vossloh Kiepe, dat elektrische componenten maakt, onder meer voor bussen.
Het project kost in totaal 8,6 miljoen euro, waaraan de Euregio RijnWaal 4,3 miljoen euro zal bijdragen. Het project moet twee Trolley 2.0-bussen opleveren die in Arnhem en Renkum zullen gaan rijden. Het rijden zonder bovenleiding zou over een traject van minimaal 10 kilometer mogelijk moeten zijn. Het opladen hiervoor gebeurt dan wel met behulp van de bovenleiding tijdens het rijden.
Het zijn dus niet puur E-bussen die via een stopcontact worden opgeladen, maar wel degelijk trolley-bussen. Bij dit project is het ook de bedoeling om de remenergie van de bussen op te slaan in ondergrondse accu’s, waarmee andere elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen. Dit zogenaamde ‘Smart Grid’ is een extra toevoeging op het trolleyleidingennetwerk.
Het enthousiasme bij verkeerswethouder Geert Ritsema over dit project is groot, aldus een bericht op de website van de gemeente Arnhem: “Onze regio heeft al jaren het schoonste OV van Nederland. Met deze stap kunnen we ons vervoer nog schoner maken. Arnhem wordt zo een Europese proeftuin voor elektrisch OV. Dat past bij onze stad”.
De techniek zal geïntegreerd worden in twee nieuwe HESS-trolleybussen die door Hermes besteld gaan worden. Het project zal in 2020 afgerond zijn. “Het is een belangrijk project. De minister wil toe naar 0 emissie OV. Bij goed functioneren worden de trolley 2.0 bussen opgenomen in de dienstregeling. We denken dat Trolley 2.0 een goed concept is met veel potentie”, aldus wethouder Ritsema.
Vorige week wees de wethouder op Twitter naar de presentatie van ‘Swiss Trolley plus’. Dat is de Zwitserse versie van wat het project ‘Trolley 2.0’ voor Arnhem zou moeten worden. De Zwitsers hebben inmiddels een rijdende variant geproduceerd die momenteel in Z√ºrich in het verkeer wordt getest.
Ook hierbij gaat het om een bus van de Zwitserse firma Hess. De Arnhemse bus zal ook van dat merk zijn, maar zal dan door Vossloh Kiepe van de benodigde elektrische installatie worden voorzien.
Om idee te krijgen van wat het project ‘Trolley 2.0’ mogelijk kan gaan opleveren, is het de moeite waard om naar de volgende video te kijken en te zien wat er in Zwitserland al is gepresteerd, een operationele e-trolleybus, met opslag van remenergie en een bereik van 30 kilometer zonder bovenleiding:
Wees de eerste die reageert op "Swiss Trolley plus voorbeeld Arnhemse ‘Trolley 2.0’"