Verkeersstromen zuidelijke binnenstad worden aangepakt

{

(Impressie van de toekomstige situatie op de Trans, gezien vanaf de Weerdjesstraat)

<p>Met fietsstroken, andere busroutes en het autovrij maken van de Markt wil de gemeente Arnhem de verkeersstromen in de zuidelijke binnenstad de komende twee jaar verbeteren.</p>

<p>“Een nieuwe verkeersstructuur zorgt ervoor dat bezoekers van de binnenstad eenvoudig hun weg kunnen vinden”, aldus de gemeente.  “Dit deel van Arnhem, tussen binnenstad en Rijn, zal steeds meer bezoekers trekken. Een aanpassing van de verkeersstructuur is nodig om dat in goed banen te leiden.”  De plannen werden deze week gepresenteerd.</p>
<p>De belangrijkste maatregelen op een rijtje.</p>

<p>Trans<br />
Allereerst de Trans. Al eerder werd bekend dat de wederopbouwflats op de hoek Trans-Rodenburgstraat en de hoek Trans-Nieuwstraat tegen de vlakte gaan. De parkeerplaats op de Trans wordt daarna opnieuw ingericht. </p>

<p>De parkeerplaats krijgt een groene rand met bomen en lage groene hagen. Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk, maar de Trans moet in de toekomst (deels) de parkeerfunctie van de Markt overnemen, die autovrij wordt gemaakt om plaats te maken voor de warenmarkt.</p>

<p>Bussen<br />
De busroutes worden aangepast. Nu rijden de bussen via de Broerenstraat en de Rodenburgstraat naar de Centrumring, maar in de toekomst volgen de bussen de route Broerenstraat, Turfstraat, Markt. Bij het Airborneplein komen de bussen dan weer op de Centrumring. <br />
Verkeerswethouder Alex Mink: “Heel veel steden halen de bus weg uit de binnenstad, maar in Arnhem willen we de bus juist weer terug.”</p>

<p>Fietsers<br />
De route via Nieuwe Oeverstraat-Broerenstraat-Turfstraat is nu al een veel gebruikte en logische route voor fietsers. Omdat de bus ook over deze route gaat rijden, wordt de straat daarop ingericht. Voor fietsers komt er ook een fietsstrook over de hele Weerdjesstraat.<br />
Wethouder Mink: “De bussen en de fiets krijgen in dit plan echt de aandacht die ze verdienen.”</p>

<p>Auto’s<br />
De meeste straten in de zuidelijke binnenstad blijven ook in de toekomst bereikbaar voor autoverkeer. Maar met uitzondering van de Centrumring wordt het hele gebied ten zuiden van het Kerkplein ingericht als 30 km-zone.<br />
De huidige parkeerplaatsen op straat blijven vooralsnog bestaan. </p>

<p>De Weerdjesstraat wordt opnieuw ingericht als stadsstraat voor autoverkeer. Om de barrièrewerking van de Weerdjesstraat tussen de oude binnenstad en de Rijn te verminderen worden de kruisingen met de vossenstraat, nieuwstraat en rodenburgstraat zo vormgegeven dat de straten als het ware doorlopen over de Weerdjesstraat.</p>

<p>Minder zoekverkeer<br />
De gemeente denkt na over maatregelen om ‘zoekverkeer’ tegen te gaan. Nu rijden veel automobilisten nog rondjes op zoek naar een parkeerplaats. De gemeente onderzoekt maatregelen voor een beter parkeerverwijssysteem.<br />
Ook wil de gemeente de parkeergarage van het provinciehuis buiten kantoortijden gaan gebruiken. </p>

<p>Openbare ruimte<br />
Naast deze maatregelen steekt de gemeente ook geld in het opknappen van de openbare ruimte. Wanneer de Markt autovrij is, wil de gemeente hier de Jansbeek laten stromen. Daarnaast worden veel straten in de zuidelijke binnenstad opnieuw bestraat en wordt waar mogelijk extra groen geplaatst. </p>

<p>De plannen moeten in 2018 allemaal zijn uitgevoerd.</p>

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Verkeersstromen zuidelijke binnenstad worden aangepakt"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*