Hoe staat het eigenlijk met Arnhem Centraal?

Hoe staat het eigenlijk met Arnhem Centraal?

Joost schreef gisteren al een bericht over het nog te bouwen kantoorgebouw ‘Le Maire’ op de hoek van Amsterdamseweg en Bovenbrugstraat. Vanmorgen werd ik getipt over een artikel over Arnhem Centraal op Cobouw.nl: Arnhem Centraal perfect project in crisistijd. Het artikel geeft een aardig beeld van waar we nu staan met de bouw en wat we de komende jaren kunnen verwachten aan ontwikkelingen op en rondom het Centraal Station van Arnhem.

Het is inmiddels duidelijk dat het station er komt in twee fases waarbij het tijdelijke station in 2011 kan worden afgebroken. En alhoewel niet altijd zichtbaar, is er blijkbaar toch al wel veel gerealiseerd aldus Cobouw.nl:

(…) Zo zijn er een aantal ondergrondse projecten gerealiseerd zoals een kabel- en leidingentunnel, een ondergronds afvalsysteem, warmte/koudeopslagsysteem en een parkeergarage. De Parktoren en de Rijntoren zijn juist wel in de wijde omgeving te zien. En onlangs leverde Wessels Rijssen een derde kantoorgebouw op. Boven het overdekte busstation neemt verzekeraar UVIT binnenkort een gebouw van bijna 15.000 vierkante meter in gebruik.

Het westelijke deel van Arnhem Centraal is dus volop in ontwikkeling. Maar in het oostelijke gedeelte loopt het spaak. Er leek een gordiaanse knoop te zijn ontstaan in het stationsgebied. De oorzaak daarvan ligt bij de moeilijk aan te besteden OV Terminal naast het station. Vorig jaar bleek geen enkele aannemer geïnteresseerd in het bouwen van de complexe hal, een prachtig ontwerp van Ben van Berkel, waar standaardoplossingen niet mogelijk zijn. “De gemeente Arnhem en ProRail zijn uit de impasse gekomen door het project in tweeën te knippen”, legt wethouder Willem Hoeffnagel, verantwoordelijk voor Arnhem Centraal, uit. “In Fase 1 worden de perrontunnel en de fietsenkelder, goed voor 2000 fietsen, gebouwd. In Fase 2 de OV Terminal. Daarmee is de ingebruikname van het station, en het afbreken van het tijdelijke station, niet meer afhankelijk van de aanbesteding van de stationshal.” De perrontunnel wordt 45 meter breed en 70 meter lang en doet straks dienst als volwaardig treinstation, met winkelruimte en ruimte voor kaartverkoop. De loopruimte in de tunnel wordt 23 meter breed. Ter vergelijking: de oude perrontunnel was 7 meter breed. Besix Welling werkt sinds 2007 aan de perrontunnel met de grote ovalen openingen naar de perrons. De ruwbouw komt deze maand gereed. Inmiddels loopt ook de aanbesteding voor het afronden van Fase 1, de afbouw van de tunnel en de realisatie van de fietsenkelder. “Daarvoor hebben zich vijf aannemers gemeld”, zegt Hoeffnagel, die nog geen namen wil noemen. “Deze maand maken we bekend wie de klus krijgt.”

“In juni starten de graafwerkzaamheden voor de fietsenkelder. Na de zomer start de bouw. De perrontunnel en de fietsenkelder moeten eind 2010, begin 2011 klaar zijn”, schetst projectmanager Hans Talle. Dat is twee jaar later dan de oorspronkelijke planning, inclusief OV Terminal, zo leert een blik in de oorspronkelijke projectplannen.

Maar dan kan het zo gehate tijdelijke station eindelijk worden afgebroken. Dat biedt de ontwikkelaars weer ademruimte. Want aan het noordelijke einde van de perrontunnel wordt alvast een vierde opgang gemaakt. Op dit punt grijpt project Arnhem Centraal in op een ander grootschalig project: Sporen in Arnhem. Hier komt een vierde perron voor de hogesnelheidslijn zodra het tijdelijke station heeft plaatsgemaakt. In het kader van Sporen in Arnhem wordt ook de traverse naar de noordelijke uitgang van het station vervangen en iets opgeschoven. Die traverse blijft nodig, omdat er aan de noordkant van de perrontunnel geen ruimte is voor een stationsingang. Er is maar ternauwernood ruimte voor het vierde spoor, zo laat Hans Talle zien. “Aannemer Ballast Nedam plaatst de keerwand pal naast het fietspad.”

Maar niet alleen Sporen in Arnhem wacht op de perrontunnel, ook Arnhem Centraal Oost. “In dit deel van het projectgebied komt 40.000 vierkante meter kantoorruimte, 10.000 vierkante meter winkelruimte, 1000 vierkante meter horeca en 175 woningen”, somt Talle op. De hoogste toren in het project wordt 60 meter hoog, bijna net zo hoog als de tweelingbroers aan de andere kant van het station.

K8
Het gebied ten noorden van het spoor blijft buiten de puzzel. De realisatie van twee kantoorpanden kan hier gewoon doorgaan. Dus wordt in 2010 gebouw K8 opgeleverd. Hans Talle: “Boven een half ondergrondse fietsenstalling komen hier vier kantoorlagen waar het Cito zich gaat vestigen. En in 2010 wordt begonnen met de bouw van 6000 vierkante meter kantoorruimte in gebouw K9.”

Vanaf 2011 is er dus een volwaardig station en de ontwikkeling in het oostelijk deel kan doorgaan. Dat doet de vraag rijzen of die OV Terminal er √ºberhaupt wel moet komen. Hoeffnagel en Talle zijn daarvan overtuigd. “Bij het station komen straks heel veel verschillende vervoersstromen bij elkaar: treinen, lokale en regionale bussen, auto’s, fietsen en voetgangers”, zegt Hoeffnagel. “Om die stromen goed te co√∂rdineren is die terminal onontbeerlijk.”

Groei
Bovendien speelt de hal in op de toename van reizigers de komende jaren, vult Talle aan. “Gezien de jaarlijkse groei, moeten we in 2020 capaciteit bieden aan 110.000 reizigers per dag.” Maar hoe moet het dan met de financiering? Arnhem wacht nog steeds af of er geld uit het crisispakket van de regering wordt vrijgemaakt voor de bouw van de OV Terminal. Een perfect project in crisistijd, zo vindt Hoeffnagel, want het voorwerk is al gedaan. “Alle vergunningen liggen al klaar. Als het geld er komt, dan kunnen we meteen na de oplevering van de perrontunnel gaan bouwen. Dan is de OV Terminal in 2013 klaar.”

Projectgegevens
Opdrachtgevers: Gemeente Arnhem, ProRail, Eurocommerce
Architect: Ben van Berkel UN Studios
Planning: mei 2009: ruwbouw perrontunnel gereed
zomer 2009: start afbouw perrontunnel + fietsenkelder
2010: gebouw K8 gereed
2010: start bouw K9
2011: perrontunnel + fietsenkelder gereed
2011: afbraak tijdelijk station
2012: vierde perron gereed
2013: OV Terminal gereed (…)

Eerder op Arnhem Direct
De verrassing van de burgemeester aan Sonsbeekzijde
Station Arnhem uitgebreid in de Volkskrant
Publieksrondleiding Arnhem Centraal
Voetbrug Arnhem Centraal in aanbouw
Bouw eerste fase OV-terminal start in 2009
Cito verhuist naar Station Arnhem
UVIT naar station Arnhem

Foto: Marco Derksen

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Hoe staat het eigenlijk met Arnhem Centraal?"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*