Een stad moet niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk z√≠jn

{title}

Elk jaar verhuist 10 procent van de Nederlanders – ruim anderhalf miljoen mensen. Tweederde van hen verhuist binnen de gemeente, slechts een derde (ruim een half miljoen) vertrekt naar elders. In een kwart van de gevallen ligt dat ‘elders’ niet meer dan 10 kilometer verderop. Slechts 14 procent verhuist verder dan 100 kilometer. Verhuizingen tussen de 20 en 50 kilometer komen in Nederland weinig voor: over die afstand is men blijkbaar bereid op en neer te reizen. Het zijn vooral alleenstaanden en jongeren die over grotere afstand verhuizen – die laatsten meestal voor een studie, baan of relatie. Niet alleen bewoners, ook bedrijven zijn honkvast: tussen 1996 en 2006 verhuisden jaarlijks gemiddeld slechts 4 procent van de Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen. En daarvan bleef 75 procent binnen de gemeente en zelfs 94 procent binnen de regio.

Kortom: mensen verkassen niet zomaar, bedrijven evenmin. Hoeveel zin heeft het om met ‘koude citymarketing’ daarin verandering proberen te brengen? Minder dan met ‘warme citymarketing’ bewoners en bedrijven aan je proberen te binden. Althans, dat stelt Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing in Europa aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in zijn oratie die hij op donderdag 15 oktober uitspreekt. Interessante stelling waarbij we de vraag kunnen (en moeten) stellen in hoeverre initiatieven als Cool Region en Made In Arnhem effect hebben. Iemand?

Reacties

Geef een reactie on "Een stad moet niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk z√≠jn"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*