Arnhem schaft deel papierwinkel af

Wie in Arnhem in de bijstand zit, hoeft sinds 1 april niet langer meer maandelijks een controleformulier in te leveren. Met het afschaffen van deze papierwinkel wil de gemeente de service aan de klant verder verbeteren. Daarnaast wil de gemeente met de nieuwe werkwijze de eigen effectiviteit vergroten.

Tot voor kort moesten inwoners in de bijstand maandelijks laten weten of er iets veranderd was in hun persoonlijke situatie. Het gaat daarbij om veranderingen die invloed kunnen hebben op de uitkering. In de praktijk blijkt dat bij veel mensen er meestal niets verandert. Of het gaat om veranderingen die elders bij de gemeente (bijvoorbeeld bij de afdeling burgerzaken) sowieso al bekend zijn.

Reden voor de gemeente om de eigen werkwijze te bezien en die voor de klant te vereenvoudigen Dit alles onder het motto ‘van wantrouwen naar vertrouwen’.

Alle klanten in de bijstand krijgen nu alleen nog een zogenoemd ‘wijzigingsformulier’. Dit formulier hoeft men uitsluitend in te sturen als zich veranderingen voordoen die nog niet bekend zijn bij de gemeente. Op het formulier zelf is aangegeven voor welke situaties dat geldt.

Een klein deel van de klanten in de bijstand (zo’n 750 van de in totaal ruim 5000 klanten) moet maandelijks nog wel een zogenoemd ‘inkomstenformulier’ invullen. Het gaat daarbij om mensen die naast een bijstandsuitkering nog een ander inkomen of een uitkering hebben. Deze andere inkomsten worden op de bijstandsuitkering in mindering gebracht. Om de juiste hoogte van de bijstandsuitkering te kunnen berekenen is het van belang dat deze kleine groep klanten alsnog een inkomstenformulier blijft invullen.

Blijft overeind dat het afschaffen van het controleformulier voor de meeste klanten van de gemeente een belangrijke serviceverbetering betekent.

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Arnhem schaft deel papierwinkel af"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*