Kunstenaars Adriaan van Esveld en Piet Post ontmoeten elkaar in Jeruzalem

{

<p>‘We hadden nooit verwacht dat we op deze plek ‘mochten’ wonen’, zegt Adriaan. ‘Veel mensen zijn dol op deze plek’, vult zijn vrouw Willemien aan, ‘je waant je er op het platteland terwijl je midden in het dorp zit. Het is er sfeervol en idyllisch met een grote tuin met bomen en bloemen en prachtige doorkijkjes.’ </p>

<p>Oorspronkelijk was Jeruzalem de naam van een boerderij en het is een van de mooiste straatjes van Velp, samen met het kerkje Oude Jan zelfs de oudste plek van Velp van waaruit het dorp ontstaan is. In het huis Jeruzalem 27 te Velp, waar bakker Knaven ooit zijn warme broodjes bakte, woont sinds 2004 Adriaan van Esveld. De verbouwing begon in 2004 en is nu bijna klaar… </p>

<p>Op deze bijzondere plek organiseren <a href="http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=6153&vane=1&em=&meer=&sessionti=284956421" title="Adriaan van Esveld">Adriaan van Esveld</a> en <a href="http://www.atelierroute-oude-ijsselstreek.nl/post.htm" title="Piet Post">Piet Post</a> een tweedaagse expositie op 28 en 29 augustus a.s. Ze leerden elkaar kennen op Huntenkunst in Doetinchem. Ze raakten bevriend en kwamen op het idee samen te exposeren omdat de thema’s in hun werk mooi op elkaar aansluiten.</p>
<p>Ze hopen op goed weer want ze exposeren buiten, in die prachtige tuin van Adriaan in Velp. De schilderijen van Adriaan van Esveld onder de overkapping en de beelden van Piet Post in de tuin. Ook Adriaans atelier zal geopend zijn. ’s Zondags vanaf 15.00 uur vindt ter opluistering van de tentoonstelling een muzikaal en literair intermezzo plaats waaraan deelnemen: schrijfster Monica Metz, violist Maarten Arentsen, dichter Piet Post en gitarist Charles Kosman.</p>

<p>Wel zorgen ze voor paraplu’s, voor het geval dat‚Ķ</p>
<p>De expositie Binnenstebuiten is op zaterdag en zondag 28 en 29 augustus 2010 van 11.00 – 17.00 uur. Adres: Jeruzalem 27, 6881 JK Velp.</p>
<p>Over de kunstenaars <br />
Adriaan van Esveld (1947 Soest) maakt schilderijen en houtsneden. In zijn figuurstukken toont hij zich een verhalenverteller. </p>

<p>Hij verbeeldt schijnbaar gewone dingen: mensen die vanaf een balkon naar het straatrumoer beneden kijken, een moeder die een treuzelend kind voorttrekt, mensen die dansen op de dansvloer of liggen luieren aan het strand. Bijna altijd is er een handeling uitgebeeld: iemand reikt een glas water aan, een hondje wordt opgetild, een man helpt zijn vrouw uit de auto te stappen. Het lijken wel mensen van één en dezelfde familie want ze zijn allemaal zwaarlijvig. Het zijn boerse types met bolle gezichten. In plaats van naar de precisie van het detail zoekt Van Esveld naar de sfeer van het geheel. ’De beelden ontstaan vaak vanzelf’, zegt Adriaan. ‘Ik creëer natuurlijk de spelers en het decor maar het verhaal komt met het kijken.’</p>

<p>Van Esveld werkt op zijn eigen speciale manier. Zo maakt hij zijn eigen verf, met caseïne- en eitempera, zoals de Egyptenaren het al deden, met natuurlijke stoffen zoals roggemeel, kwark en lijnolie. De pigmenten koopt hij. Door die ambachtelijke kant ontdekt hij steeds nieuwe mogelijkheden en komt hij op ideeën, meer dan met kant-en-klare olieverf. En het levert een wat lossere en meer schetsmatige wijze van werken op. Ineens verdwijnen de details in de snelheid van de penseelstreek. Een groepje tafelende mensen schildert hij nu als een verregaand geabstraheerde compositie van soepele lijnen en kleurvlakken. Het tekenachtige en vluchtige komen zo meer tot hun recht. Ook geeft deze methode de kleuren een matte tint. Adriaan: ‘Het is alsof de verf het licht even vasthoudt. Deze verf is enorm duurzaam. Die kennis heeft bijna niemand meer.’  </p>

<p>Piet Post (1948 Vlissingen) woont in Terborg. Hij schrijft, dicht, tekent en maakt beelden van vrouwen. ‘Er is niets mooier dan een vrouw, als ze mooi is’, zegt Piet.  <br />
Deze voorkeur voor ronde, vrouwelijke vormen komt ook terug in zijn beelden, waarin het vrouwenlichaam - zowel in figuratieve als in abstracte vorm -  als uitgangspunt dient. ‘Van kleins af aan houd ik van de geur van hout. In de werkplaats van mijn vader, die aannemer was, leerde ik met hout werken en gereedschappen gebruiken. Daarom maak ik de beelden graag van hout, ook bijzondere soorten zoals esdoorn of padoek. Ik werk ze zeer glad en glanzend af, waardoor de prachtige kleur en tekening goed tot hun recht komen. Maar de laatste jaren gebruik ik ook andere materialen zoals polystyreen (piepschuim), dat ik met houtpulp bekleed en daarna beschilder en andere kunststoffen.’ Speciaal voor deze expositie in de tuin maakte Post enkele tuinbeelden die geschikt zijn om buiten te staan.  </p>

<p>Naast de beelden worden ook 25 getekende portretten van Piet Post geëxposeerd, die onder de titel ‘KLETSKOPPEN’ in een oplage van 200 exemplaren in druk zijn verschenen. De tekeningen zijn voorzien van onderschriften waarin vrouwen zich uitspreken over de liefde, hun verwachtingen en teleurstellingen.  </p>

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Kunstenaars Adriaan van Esveld en Piet Post ontmoeten elkaar in Jeruzalem"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*