Arnhem als podium voor een meerdaags event

Een internationaal event organiseren in Nederland… Vaak wordt er dan gekozen voor Amsterdam. Maar Nederland heeft uiteraard veel meer te bieden, zo bewijst Wisse Kommunikatie met het ‘Data Know Better’-event dat zij oktober dit jaar organiseerde. De organisatie besloot het over een andere boeg te gooien en het internationale gezelschap in Arnhem te ontvangen. Ik vond het zo’n sterk verhaal dat ik het in deze blog met een groter publiek wil delen ter inspiratie.

ingezonden door Danny Oosterveer/online marketeer Burgers’ Zoo

Het evenement werd georganiseerd voor het E3-netwerk, een internationaal netwerk van onafhankelijke marketing- en reclamebureaus dat twee keer per jaar samenkomt om de laatste trends en ontwikkelingen binnen het marketing- en reclamevak te bespreken. Van 17 tot en met 19 oktober 2019 was het de taak aan E3-lid Wisse Kommunikatie om het netwerk kennis te laten maken met Nederland. Het thema dit jaar was ‘Data Know Better’.

Daar waar de gemiddelde toerist bij Nederland wellicht direct denkt aan Amsterdam, besloot het team van Wisse bewust om het gezelschap van 32 deelnemers te ontvangen in Arnhem. “Want Arnhem heeft met haar prachtige Veluwe, interessante musea en rijke geschiedenis meer dan genoeg te bieden.”, aldus Peter Drent, Account Director bij Wisse Kommunikatie.

Arnhem in de lift

De regio Arnhem zit als bestemming de afgelopen tijd in de lift. De stad Arnhem en Het Nationale Park De Hoge Veluwe behoren volgens reisgids Lonely Planet tot de beste plaatsen om volgend jaar te bezoeken. Arnhem en de Veluwe staan samen met Groningen, Amsterdam en Rotterdam in de Best in Travel 2020, waarin topbestemmingen wereldwijd voor het komende jaar staan. Het is voor het eerst dat de regio zo nadrukkelijk en uitgebreid genoemd wordt in de reisgids. Daarnaast tipte The Guardian onlangs ‘relaxed en groen Arnhem’ voor een stedentrip. De Britten roemen Arnhem als stad van mode en design (o.a. Viktor & Rolf, Marcel Wanders, Pauline van Dongen en het Modekwartier) en haar groene karakter (o.a. de Veluwe en Park Sonsbeek). Ook zijn er veel attracties, die IAmExpat onlangs nog uiteenzette in een artikel, waaronder Burgers’ Zoo, het Nederlands Openluchtmuseum, het Wijnmuseum, de Eusebiuskerk, het Kröller-Müller Museum, Museum Arnhem en de historische kelders.

In het kloppende hart van de stad

Om zoveel mogelijk van Arnhem te kunnen zien, besloot Peter om de zakelijke groep in hartje Arnhem onder te brengen in Hotel Haarhuis, zodat de gasten ’s avonds ook makkelijk om eigen gelegenheid het centrum konden verkennen. Ook werd er voor gekozen om te reizen met het openbaar vervoer. Geen standaard touringbus, maar kriskras door de straten van Arnhem met de iconische trolleybus om zo het dagelijks leven in Arnhem van dichtbij mee te krijgen.

De bijeenkomst startte op een donderdagavond bij het kantoor van Wisse, gelegen op het Kroonpark. De gasten werden onthaald met een typisch Hollandse maaltijd: een stamppottenbuffet. Tijdens het buffet werden de gasten getrakteerd op een presentatie over het mooie Arnhem en een rondleiding door het kantoor van Wisse.

Dag 2: Burgers’ Zoo

Met lijn 3 is het gezelschap vrijdag in de ochtend afgereisd naar Burgers’ Zoo. Na een mooie ochtendwandeling door de jungle, arriveerden zij in de Kilimanjaro Lodge van het Safari Meeting Centre. “Het uitzicht op de zebra’s en giraffes resulteerde in grote ogen bij onze gasten”, licht Peter toe. Het ochtendprogramma bood podium aan twee sprekers. Allereerst Jesse van Doorn, die de groep bijpraatte over de ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence. Daarna vertelde Danny Oosterveer over zijn kijk op het toepassen van data binnen online marketing.

Na een uitgebreide lunch in het Safari Restaurant werden de gasten getrakteerd op een unieke tour achter de schermen van de Ocean. “Weken na dato wordt over deze tour nog nagepraat, want wat een indruk heeft die gemaakt!”, vertelt Peter enthousiast. In de middag is met elkaar gepraat over lopende projecten en ontwikkelingen.

Lijn 3 bracht het gezelschap terug naar Arnhem Centraal. Een indrukwekkend gebouw “met haar golvende glas, beton en staal”, aldus een van de gasten. Na een korte avondwandeling door de stad is er in de avond lekker gegeten bij het karakteristieke restaurant De Staat.

Dag 3: Openluchtmuseum, het centrum & Sonsbeekpark

Vandaag was de bestemming van lijn 3 het Nederlands Openluchtmuseum. In de rustig en mooi opgezette Canonkamer, vond de interessante dataworkshop gegeven door Janne Vereijken plaats. In de middag genoten de gasten van een uitbreide rondleiding door het museum, verzorgd door twee enthousiaste vrijwilligers van het museum. De rondleiding sloot af in de bierbrouwerij, waar werd geproost met een vers getapt biertje.

Eind van de middag was er vrije tijd om Arnhem te bezoeken. Optioneel was een bezoek aan de Eusebiuskerk. Een groep van 11 gasten koos er voor om deze mooie kerk te bezoeken, inclusief het beruchte glazen balkon.

In de avond vonden de gasten na een mooie wandeling door Sonsbeekpark hun weg naar het prachtige Stadsvilla Sonsbeek. Daar werden de gasten hartelijk welkom geheten met een glaasje limoncello op het grote balkon. Met het uitzicht op Arnhem in de avond vers op het netvlies, werd de E3-bijeenkomst afgesloten met een overheerlijk Italiaans buffet in de sfeervolle Tuinkamer.

Dit artikel is geschreven door Josine Wouters, hoofd Sales & Events van Safari Meeting Centre. Foto’s zijn van Wisse Kommunikatie en Steven L. (CC BY-SA 3.0).

Reacties