Arnhemse Nieuwe 2018 – jong talent

De Arnhemse Nieuwen 2018. Foto: Masha Bakker

Afgelopen week presenteerden acht veelbelovende talenten van ArtEZ zich aan een publiek van ruim 250 belangstellenden, tijdens de dertiende editie van Arnhemse Nieuwe in Showroom Arnhem. Arnhemse Nieuwe is een initiatief van Ontwerp Platform Arnhem (OPA), Beeldende Kunst Arnhem (BKA) en Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Arnhem (CASA).

Ieder jaar selecteert een jury op uitnodiging van BKA, CASA en OPA de beste afstudeerders van ArtEZ Academie voor Art & Design en ArtEZ Academie van Bouwkunst. Dit jaar niet alleen van de bachelors, maar ook van de masters. Daarnaast selecteerde de jury ook jong Arnhems talent dat een startstipendium ontving van het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds. Op donderdag 20 september stelden acht van de tien geselecteerde Arnhemse Nieuwen zich in Showroom Arnhem voor met een presentatie. (Door omstandigheden konden Fiona Lutjenhuis en Rikke ter Horst niet presenteren).
Ze vertelden in het bekende 20×20 format over hun achtergrond, werkwijze, ontwerpvisie en plannen voor de toekomst.

De lichting ‘Arnhemse Nieuwe 2018’ bestaat uit Lola Beumer (Graphic Design – BA), Gala Borovic (Fashion Design – MA), Lilian van Daal (startstipendium Stimuleringsfonds), Rikke ter Horst (Fine Art – BA), Sanne Kabalt (DAI Art Praxis – MA), Hanneke Klaver (Product Design – BA), Teun Leene (Bouwkunst – MA), Fiona Lutjenhuis (startstipendium Mondriaan Fonds), Mehdi Mashayekhi (Fashion Design – BA) en Jelle Reith (Interaction Design – BA).

De Arnhemse Nieuwen van 2018 zijn geselecteerd door een deskundige jury bestaande uit Bram Bogaerts en Robin Smits van Superposition, Daniel Gross en Joris Maltha van Catalogtree, Edwin Verdurmen van CASA en Peter Groot van Hoogte Twee, Elsien Gringhuis en Klaas Kuiken, Inge Pollet van Plaatsmaken en Saskia Bak van Museum Arnhem. De Arnhemse Nieuwen met een startstipendium zijn geselecteerd door BKA, CASA en OPA.

Meer info over de Arnhemse Nieuwen van 2018:

Met het medium de strip heeft Fiona Lutjenhuis (startstipendium Mondriaan Fonds) een manier gevonden waarin ze haar thematiek beter tot zijn recht kan laten komen. Een science fiction strip als medium voor haar thematiek van het bovennatuurlijke. De strip geeft haar de vrijheid om haar geloof en dat van haar ouders op een speelse manier kenbaar te maken aan het grotere publiek. Ze is dit jaar bezig met haar tweede strip: HET GOUDEN UUR  waarvoor ze het startersstipendium heeft mogen ontvangen van het Mondriaan Fonds. Meer info: fionalutjenhuis.com

Als een extatische maximalist onderzoek Gala Borovic (Fashion Design MA) de vrijheid van zelfexpressie via modevormgeving. Voor haar is het belang van een proces gelijk aan het uiteindelijke resultaat. Met de introductie van haar MA-collectie genaamd ‘The Base’, benadrukt Gala haar affiniteit met de ontwikkeling van textiel en print. Ze deed een intiem onderzoek naar de prestaties van identiteiten in een ruimte. Daarvoor koos ze ‘The Base’, een atelier gelegen in haar geboortestad Belgrado, als eigentijdse escape room waar oordeel, schuld of externe druk niet bestaat.

Hanneke Klaver (Product Design BA) verwondert zich over alledaagse menselijke gewoontes. Met haar afstudeerwerk ‘Catch Air’ onderzoekt ze op humoristische wijze de impact van een wenkbrauw en de noodzaak van lichaamstaal. Door middel van films en interactieve performances nodigt ze het publiek uit om het eigen lichaam te herontdekken. Meer info: http://www.hannekeklaver.nl

Het werk van Jelle Reith (Interaction Design BA) gaat over de onzichtbare kant van technologie. In zijn werk ‘Mating Dance’ worden twee siliconen-robots door een artificiële intelligentie getraind om een paringsdans te ontwikkelen. Hierbij is het leerproces belangrijker dan de uiteindelijke dans. Meer info: jellereith.nl

Lilian van Daal (startstipendium Stimuleringsfonds) ziet zichzelf als een bemiddelaar tussen de niet vormgegeven wereld en de vormgegeven wereld. Hierbij experimenteert ze met nieuwe technologieën en materialen om dichter bij de originele of natuurlijke werkelijkheid te komen. Met haar werk streeft ze naar het creëren van nieuwe inzichten en probeert ze bij te dragen aan duurzamere productiemethoden. Ze gelooft in de oneindige bibliotheek aan oplossingen die de natuur te bieden heeft. Door vanuit een nieuw perspectief naar het ‘gewone’ te kijken, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Ze converteert het experiment naar bruikbare verbindingen, samenwerkingsverbanden en toepassingen. Meer info: https://www.lilianvandaal.com

Lola Beumer (Graphic Design BA) gelooft in de kracht van het experiment. Zo begon haar afstudeerproject ‘The Greek Shape Bronze Statues so Real They Seem to Breathe’ met haar interesse voor Youtube en eindigde het project bij een gereïncarneerde Griekse god en haar fascinatie hoe Romeinen vazen gebruikten om hun verhalen te delen.

In zijn afstudeercollectie visualiseert Mehdi Mashayekhi (Fashion Design BA) zijn persoonlijke ervaringen als oosterse man in de westerse maatschappij. Hij creëerde zijn eigen garderobe, een combinatie van menswear tailoring, 3D-textielontwerp en experimenten met high-tech toepassingen op stugge materialen.

Rikke ter Horst (Fine Art BA) doet onderzoek naar de vermenging van de fysieke, historische en tactiele eigenschappen van een ruimte en de aanwezigheid van de bezoeker. Haar afstudeerwerk ‘Breathing, Bleaching, Photosynthesis’ was een artificiële versie van het ouderwetse bleekveld. Met het betreden van de ruimte werd de ademende, zwetende bezoeker deel van het bleekproces. Meer info: http://rikketerhorst.nl

Sanne Kabalt (DAI Art Praxis MA) werkt met thema’s als gekte, ziekte, dood en verlies. Wanneer je over fotografie praat spreek je vaak van vastleggen; in het Engels zeg je: ’to capture something’. Deze woorden suggereren dat het onderwerp wordt beperkt en opgesloten. Tijdens haar MA aan de Dutch Art Institute zocht Sanne naar manieren om te werken met fotografie en tekst op zo’n manier dat het onderwerp noch de kijker opgesloten wordt. Meer info: http://www.sannekabalt.com

Teun Leene (Bouwkunst MA) is geïntrigeerd door onze omgang met het vergankelijke en eindige leven. Met zijn afstudeerplan wil hij mensen een ander perspectief bieden, naast de mogelijkheid van euthanasie. Met zijn voorliefde voor ambacht en het gebruik van mechanische middelen ontwierp Teun een plek waar je tijd, ruimte en aandacht kunt hebben voor de laatste periode van het leven. Een plek waarvan men kan zeggen “What a great place to die”.

Reacties