Betrokkenheid bij jongeren vergroten via Youtube

“Vanuit de politiek hoor je vaak dat jongeren lui zijn en moeilijk te bereiken. Mijn ervaring is dat ze wel een mening hebben, maar dat ze vooral met hun eigen leven bezig zijn. Als je met ze wilt communiceren moet je dat op de juiste manier doen. Jongeren hebben ook een mening over wat zich in hun wijk afspeelt, al uiten ze die niet via papieren enqu?tes met moeilijke woorden.” Journalist Serif Kurtdaylar laat met zijn project WhoCares zien hoe het ook anders kan.
Hij maakte drie korte filmpjes waarin drie jonge bewoners uit de Arnhemse wijk Het Broek aan het woord komen. De jongeren vertellen over hun ervaringen en problemen en mogelijkheden in de wijk en in hun leven. Voor de serie portretten ging Kurtdaylar op zoek naar jongeren met een verhaal. Een van de gefilmde jongeren is Desi Abendanon. Desi is 27, heeft een zoontje van 3 en heeft een lichamelijke handicap. In het filmpje wordt duidelijk dat Desi de nodige tegenslagen kent in zijn leven, maar het laat ook heel mooi zien dat Desi gelooft in dat dingen anders kunnen. Muziek is zijn passie en uitlaatklep. Hij werkt als vrijwillige geluidstechnicus bij RTV Arnhem en heeft daar ook een eigen radioprogramma.

Het is weliswaar vrijwilligerswerk, maar het levert hem als mens veel meer op dan bijvoorbeeld het re?ntegratieproject in Presikhaaf waar hij aan deelnam.

De filmpjes zijn te bekijken op Youtube/ArnhemseBroek. Daar vind je ook nog een portret van de Turkse Onur en de Nederlandse studente Kirsten. Bedenker van het project, Serif Kurtdaylar, hoopt dat scholen het project gaan gebruiken, bijvoorbeeld om leerlingen hun eigen levensverhaal te gaan filmen.

Reacties

Geef een reactie on "Betrokkenheid bij jongeren vergroten via Youtube"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*