Fotowedstrijd Coberco – De Melkfabriek

Foto: Harry Gerritsen

Projectontwikkelaar BPD is de toekomstige ontwikkeling van het terrein van de Coberco – De Melkfabriek aan het voorbereiden. Om die reden was er vandaag een unieke fotowedstrijd georganiseerd door BPD in samenwerking met BOEi.

De nieuwe eigenaar heeft de fotowedstrijd het thema ‘We bouwen voort op het industriële karakter’ meegegeven en dat thema volgt uit de gezamenlijke missie van BPD en BOEi die is neergelegd in tien principes. Die ontwikkelprincipes zijn hieronder opgesomd.

Voor deze wedstrijd konden professionele en amateur fotografen zich van tevoren inschrijven. Zij hadden ieder een tijdstip doorgekregen waarop ze de oude fabriek konden fotograferen. Zo’n 100 fotografen maakten gebruik van deze mogelijkheid.

Omdat er aan het betreden van het terrein met een vervallen fabriek risico’s zijn verbonden werd de deelnemers aangeraden om stevige schoenen aan te trekken en kregen ze een bouwhelm uitgereikt. Tevens moesten de deelnemers een ‘vrijwaringsbewijs’ invullen en inleveren.

De foto’s die voor deelname aan de wedstrijd worden ingezonden kunnen door de projectontwikkelaar worden gebruikt voor publicaties en reclame-uitingen. Per categorie (amateur, professional) wordt door een deskundige jury de beste foto gekozen. Beide krijgen een prijs!

De tien principes voor de ontwikkeling van de Coberco – De Melkfabriek

1. Behoud van het industriële karakter

We behouden het industriële karakter, de oude fabriek blijft altijd zichtbaar. Daarmee koesteren we de geschiedenis van de plek. Niet te gepolijst, maar een ruwe en robuuste uitstraling past bij De Melkfabriek. Stoer in uiterlijk en in initiatieven.

2. Verbinding met het water

We verbinden het ‘cityplot’ met het water om een stuk stad aan de Rijn te realiseren. Bij alle ontwerpopgaven en nieuwe initiatieven moet het open karakter en daarmee zicht richting de rivier behouden blijven. Daarnaast houden we rekening met klimaatbewuste oplossingen ten aanzien van het water in het gebied zelf. Het zichtbaar maken van watersystemen wordt onderdeel van het plan.

3. Verantwoordelijkheid voor een circulaire en gezinde stad

We voelen ons verantwoordelijk voor een duurzame, circulaire en gezonde stad. In elk ontwerp en bij elk initiatief wordt een bijdrage geleverd aan deze pijlers. Wij maken een flexibele stad met een hoge levenskwaliteit. Wij werken circulair, nemen beslissingen vanuit het overzicht van de totale problematiek om antwoord te geven op steeds complexere uitdagingen en antwoorden te geven die met de natuur mee bewegen.

4. Creatie van een ‘living lab’

We zijn innovatief, brengen veranderingen teweeg en maken een ‘living lab’. Dat vraagt om een open, tolerante en onderzoekende houding. Er is ruimte en tijd voor experimenten.

5. Geloof in een lokale verankering

We geloven in lokale verankering om sociale en culturele verbindingen te maken. Daarom geven we voorrang aan initiatieven van lokale partijen. Wij koesteren de Arnhemse spirit, zodat dit een plek wordt van de Arnhemmers.

6. Koesteren van diversiteit

We koesteren diversiteit, omdat dit effect heeft op de levendigheid en flexibiliteit. Het betekent dat zowel in het woningbouwprogramma als in het gebruik van de overige ruimtes een brede mix het doel is om de optimale gemeenschap te kunnen creëren. Variatie gaat altijd voor het toevoegen van dezelfde functies. De weg ligt open naar een stedelijke mix met inspirerende smaakmakers en een diversiteit aan activiteiten en mensen.

7. Omarmen van kunst, architectuur en schoonheid

We omarmen kunst, architectuur, schoonheid en inspiratie, omdat het essentieel is voor ieder mens. Kunst in de openbare ruimte en openbare gebouwen. In zijn kunstzinnige gebruikers, maar ook in tijdloze architectuur aansluitend op het industriële karakter van het gebied (en het met zorg vormgeven van de melkfabriek als voorgevel van de stad). Een bezoek aan De Melkfabriek prikkelt de geest.

8. Mensen aan de plek verbinden

We maken ruimte voor ontmoetingen. De openbare ruimte wordt een plek van de mensen. De ruimtes in en om de oude fabriek hebben een openbaar karakter en nodigen alle bewoners en bezoekers uit om ze te ontdekken. De gebruikers van deze ruimten zorgen ervoor dat zij mensen verbinden.

9. Maatschappelijke betekenis toevoegen

We hechten waarde aan het toevoegen van betekenis en maatschappelijke meerwaarde. Waarde die voorbij gaat aan winst en ingaat op lange termijn en welzijn. Alles wat we doen voegt waarde toe voor het plan en zijn omgeving.

10. Geloof in samenwerking

We geloven in samenwerking omdat het ons inspireert en uitdaagt. Wij zoeken naar samenwerking vanuit kwaliteit. Omdat wij geloven in de essentie van innovatie, creativiteit en het maken, faciliteren wij cross-overs tussen gebruikers, lokale ondernemers en gemeente. Vanuit de collectieve waarden blijven we voortdurend ontwerpen met alle partijen om continu te anticiperen op de ontwikkelingen.

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Fotowedstrijd Coberco – De Melkfabriek"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*