De Gelderlander ziet er vanaf vandaag anders uit. De indeling van de krant is veranderd en de vormgeving is vernieuwd. De belangrijkste verandering is echter te vinden op de lokale pagina’s: meer regio, meer cultuur en meer ‘klein’ nieuws.
“Nieuws ligt op straat, niet op het stadhuis”, schrijft de krant. “We gaan meer de paden op en de lanen in. Dorpsraden en wijkplatforms gaan ons vaker zien, we willen nog beter weten wat er in de buurten leeft.”
Naast nieuws uit Arnhem zelf, gaat de Gelderlander meer nieuws uit de regio plaatsen. Dat is terug te zien in de naam van het lokale katern. Dat is van ‘Arnhem’ veranderd in ‘Arnhem & Veluwezoom’.
Op de eerste pagina’s van het katern blijft nieuws uit Arnhem staan, belooft de krant. “Daarna wordt de cirkel steeds wat groter. Daar staan verhalen van verder weg, die toch interessant voor u zijn.”
De Gelderlander wil in Arnhem meer aandacht geven aan het ‘Noord- Zuid-gevoel’. “In Zuid wonen inmiddels bijna evenveel mensen als in Noord. Daar liggen de meest gewilde wijken en zijn de meeste voorzieningen. Toch zijn bewoners van Zuid niet ontevreden. Wat betekent het om benoorden of bezuiden de Rijn te wonen?”
Er komt meer aandacht voor cultuur in de regio. Iedere donderdag wil de Gelderlander daar twee pagina’s aan besteden. De krant wil ook een burgemeestersverkiezing houden. “We kiezen de beste burgemeester van de regio.”
De veranderingen bij de Gelderlander zijn een gevolg van de veranderende rol van de (papieren) krant. Kranten in Nederland hebben in toenemende mate te maken met een terugloop van het aantal lezers. Belangrijker dan dat is echter het vertrek van adverteerders. Doordat er minder advertentiegeld binnenkomt, hebben kranten moeite om te overleven.
Foto:
De redactie van de Gelderlander in Arnhem verhuisde afgelopen jaar naar het Willemsplein, boven Stan & Co. (Foto: Stan & Co.)
Wees de eerste die reageert op "Gelderlander verlegt haar koers: meer regio, meer cultuur"