HGO- zaterdag 5 april 20.15 Musis Sacrum, Muziek voor de fijnproevers

{

Zonder Sibelius te kort te willen doen, gaat dit stuk over het programma van Het Gelders Orkest uitsluitend over Variations on an Original Theme for orchestra, Op. 36, beter bekend als de Enigmavariaties. Het werk bestaat uit het thema, gevolgd door 14 variaties. Edward Elgar schreef het in 1898 en droeg het stuk op aan “mijn vrienden die erin geportretteerd worden”. Het is een van de bekendste werken van Elgar, niet alleen vanwege de muziek maar ook door het ‘raadsel’ dat in die muziek verborgen zit.
Het laatste deel is eigenlijk geen variatie, maar een finale waarin Elgar twee variaties liet terugkeren: variatienummer 9 en 1, die gewijd zijn aan zijn vriend Jaeger en zijn vrouw Alice. Elgar deed dit omdat hij aan beiden als kunstenaar en als mens veel te danken had.

Zijn compositie begon thuis achter de piano begon. Elgar speelde een melodie voor zijn vrouw. Om haar te vermaken begon hij verschillende variaties te spelen waarmee hij steeds een muzikaal portret schetste van één van zijn vrienden. De componist verstopte in de Enigma Variaties een raadsel, dat nog altijd niet is opgelost.

Naast een algemene muzikale indruk van een ‘geportretteerde’ bevatten verschillende variaties ook muzikale verwijzingen naar een karaktertrek, zoals het stotteren van Dorabella, de lach van Winifred Norbury.

Topdirigent Mark Wigglesworth met zijn indrukwekkende staat van dienst gaat Het Gelders Orkest dirigeren. Natuurlijk heeft zijn Britse achtergrond het programma beïnvloed. Laat u onderdompelen in de prachtige muziek van Edward Elgar.
Even luisteren: Variatie 9, “Nimrod”

Gaat over August Jaeger, deze variatie niet echt een portret maar heeft betrekking op een gebeurtenis. Toen Elgar down was en wilde stoppen met componeren, had Jaeger hem aangespoord te doen zoals Beethoven had gedaan ondanks zijn grote moeilijkheden: doorgaan met componeren. Jaeger zong het thema van het tweede deel van Beethovens Pathetique sonate voor. De beginmaten van de Nimrod-variatie moesten herinneren aan dat thema. “Can’t you hear it at the beginning? Only a hint, not a quotation”.

Reacties

Geef een reactie on "HGO- zaterdag 5 april 20.15 Musis Sacrum, Muziek voor de fijnproevers"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*