Terwijl de zoektocht naar digitale zienswijzen zonder postadres is gestaakt, houdt De Gelderlander de discussie op papier in stand. Na de stortvloed van bezwaren en een ingezonden brief van de VVD constateert Rob van der Velden “Betaald parkeren is niets nieuws”. Wat hij vergeet te melden is dat er twee totaal verschillende systemen van betaald parkeren zijn. De keuze voor een systeem wordt bepaald door het antwoord op de vraag “wie vinden wij belangrijker, bezoekers of bewoners?”
Systeem 1 is het Nijmeegse systeem dat Arnhem nu ook wil invoeren. Bezoekers (van overal) mogen dan in alle woonwijken parkeren, als zij maar betalen. Zij zullen daarbij ook de grenzen opzoeken, zoals Van der Velden stelt. Om de bewoners van de wijken rond het centrum nog enige kans op een parkeerplaats in hun eigen wijk te geven, zal dan wel de Leidse variant moeten worden gekozen. Betaald parkeren kost dan 24 uur per dag geld, 365 dagen per jaar.
Maar bewoners hebben geen garantie dat zij in hun eigen wijk kunnen parkeren. Zij gaan dus ook in andere wijken staan. Dat verplaatst de problemen.
Systeem 2 is het systeem dat onlangs is ingevoerd in Spoorhoek en deels ook in andere wijken bestaat. Bewoners kunnen dan een vergunning aanvragen, en als de gemeente zich aan de afspraken houdt worden er niet meer vergunningen afgegeven dan er plaatsen zijn. Zo kunnen bewoners altijd parkeren waar zij wezen moeten. Voor hun eigen bezoekers zorgen de bewoners (incl. ondernemers) zelf wel. Ook dat is de praktijk. In overleg met de gemeente kriigt elke buurt een kortingsregeling. In sommige buurten volstaat een blauwe zone. En in de winkelstraten komen gewoon meters.
Dat is maatwerk, dat wijk voor wijk, buurt voor buurt en winkelstraat voor winkelstraat wordt ingevoerd. De opbrengst gaat in het Parkeerfonds, zodat er ook financiering komt voor nieuwe parkeergarages en transferia. Alleen dat is “parkeren waar je wezen moet”. En het staat al in de Parkeernota 2003-2010.
Systeem 2 is een alternatief voor systeem 1. Het is geen aanvulling. Het is niet mogelijk om te kiezen voor systeem 1 en daar dan elementen van systeem 2 aan toe te voegen. Het gaat om een fundamentele keuze, 1 OF 2, eerst bezoekers OF eerst bewoners, een uniforme aanpak die problemen verplaatst OF maatwerk dat de ergste knelpunten oplost.
AIs wordt gekozen voor systeem 1, moeten alle bewoners hun vergunningplaatsen inleveren. Zij kunnen een ontheffing kopen, maar dat is niet hetzelfde als een vergunning. Want bij een vergunning (systeem 2) horen vergunninghoudersplaatsen. En bij een ontheffing (systeem 1) is dat niet het geval.
Als de medewerkers van de afdeling verkeer de onrust proberen te sussen door te stellen dat een ontheffing nauwelijks duurder wordt dan een vergunning, worden de bewoners dus ernstig misleid.
Er is dus helemaal geen behoefte aan een andere vorm van betaald parkeren. Want dan gaan de bewoners er op achteruit. Logisch dat zij daarvoor niet meer willen betalen. Maar de gemeente lijkt parkerende bezoekers belangrijker te vinden dan bewoners.
Wees de eerste die reageert op "Nieuw Betaald Parkeren in Arnhem"