Deze week vergaderde de Arnhemse gemeenteraad over de begroting van de ODRA (Omgevingsdienst Regio Arnhem). Wederom zijn er tonnen extra nodig om het gat in de begroting te dichten. Een rekening die de Arnhemse burger op zal moeten hoesten als er bij de ODRA niets verandert.
Wat is de ODRA?
De ODRA is een samenwerkingsverband tussen 10 gemeenten, waaraan wij als grootste opdrachtgever handhaving, vergunningen en toezicht op het gebied van bouwen, wonen en milieu uitbesteden. Als je bijvoorbeeld een stuk aan je huis wilt aanbouwen, je hebt een bedrijf dat aan milieudoelstellingen moet voldoen of voor extra controles op shisha lounges dan kun je met de ODRA te maken krijgen.
Negen ton extra!
Het bestuur van de ODRA presenteert één keer per jaar hun begroting aan de gemeenteraad. De afgelopen jaren wordt het budget daarin structureel overschreden. Dit jaar is er 5,1 miljoen in plaats van 4,2 miljoen nodig. Dat is negen ton extra, bijna 20% meer! De afgelopen jaren heeft de gemeente telkens aan het bestuur van de ODRA laten weten dat het anders moet. Ook dit jaar wordt er weer een brief gestuurd waarin de ODRA streng wordt toegesproken. De ODRA blijkt namelijk al jaren niet in staat een boekhouding aan te leveren waarmee de gemeente transparant inzicht in de cijfers krijgt, is hiermee bovendien te laat en geeft geen uitvoering aan de wensen van de gemeente Arnhem om binnen het budget te blijven. D66-raadslid Sjoerd Dijk sprak dan ook van een déjà vu. Hierbij mag opgemerkt worden dat zijn partij al die jaren wel onderdeel van het college uitmaakte.
Welke mogelijkheden hebben we?
Het wrange is dat de regels zo in elkaar steken dat het bestuur van de ODRA dit spelletje ook gewoon zo mag spelen, en de gemeente verplicht is alsnog de rekening te betalen als het bestuur beslist zijn eigen plan te trekken. Kortom, we besteden miljoenen aan een organisatie die zijn huishouden niet op orde heeft, geven hen de zeggenschap over onze portemonnee waar ze meer uithalen dan we willen, en dat gebeurt al jaren zonder serieuze consequenties. Misschien speelt in het bedrijfsleven soms wat teveel de waan van de dag, waar slechte maand- of kwartaalcijfers de verantwoordelijken al in de problemen kunnen brengen, maar dit is wel weer het andere uiterste.
Uiteindelijk kunnen we ervoor kiezen taken bij de ODRA weg te halen, maar het is nog niet zo eenvoudig om deze taken weer zelf uit te gaan voeren en zeker niet vandaag op morgen geregeld. Bovendien is het de vraag of dit goedkoper zou zijn. We hebben ons dus redelijk afhankelijk gemaakt van de ODRA, en dit weet de ODRA natuurlijk ook.
Hoe nu verder?
De nieuwe verantwoordelijk wethouder Cathelijne Bouwkamp (GroenLinks) erkent dat er nu echt iets moet gaan veranderen en zegt dat de ODRA hier ook al mee bezig is. Ze geeft aan zelf in zowel het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur plaats te gaan nemen om meer grip te krijgen. We wachten af met welke cijfers de ODRA volgend jaar bij ons terug gaat komen.