Pieten verlaten de stad

Twee Pieten bij Rozet

Sinterklaasavond. Morgen 6 december op zijn sterfdag in 342, verlaten de Sint en zijn Pieten weer het straatbeeld van de stad. Rond de Pietendiscussie leek het rustig in Arnhem. Veel plezier op pakjesavond!

Intocht en tijd in de stad

Op zaterdag 17 november meerde de stoomboot van Sinterklaas op de Rijnkade aan. De organisatie Stichting Die Blide Incomst van Sinterniclaesz had van tevoren verzocht op dat moment geen discussies aan te gaan betreft de kleur van Pieten. De boot stond vol met ‘medewerkers’, namelijk Zwarte Pieten. Maar dat bleek voor niemand aanleiding alsnog een discussie te starten. De Gelderlander noemde de intocht hartverwarmend. De kinderen vingen onbekommerd pepernoten op, we lazen dat die ook soms glutenvrij waren.

Op de website van de stichting troffen we maar één ‘negatieve’ anonieme reactie: ‘Wat jammer dat ondanks de aangekondigde evolutie van zwarte Piet er niets van te zien was. De pieten waren gitzwart, er was helemaal geen divers beeld. Ik stond met een grote groep mensen langs de kant die dat erg jammer vinden.’

In Rozet was het vanaf dat moment elke zaterdagmiddag en woensdagmiddag een komen en gaan van kinderen, zij werden ontvangen door Roetpieten (foto). Volgens de Gelderlander heeft de helft van de basisscholen in Arnhem deze dagen gemengd Roetpieten en Zwarte Pieten op bezoek gehad voor de kinderen.

Het was voorbeeldig rustig in Arnhem. Voor nu wensen we iedereen een fijne pakjesavond!

Voor wie de geschiedenis in wil duiken:

Nicolaas van Myra werd in Turkije geboren als katholiek in het Romeinse Rijk. Hij werd Bisschop van Myra. Na zijn dood op 6 december 342 werd hij Schutspatroon (beschermheilige) van de zeevaarders. Oorspronkelijk werd St Nicolaas alleen in het oostelijke deel van Europa gevierd op zijn sterfdag. Maar omdat het westen ook een florerende scheepvaart kende, werd St Nicolaas ook steeds meer in het westen erkent en geëerd. Maar nog steeds als beschermheilige van de zeevaarders.

Pas in de Middeleeuwen (van 1300 – 1600) verscheen in het noorden van Europa de Goedheiligman op scholen, om de ijverige kinderen te belonen en de luie kinderen te vermanen. Die viering viel samen met Het Kinderbisschopspel en zij voegden uit praktische overweging deze 2 vieringen samen. Vanaf 1400 werd het een kinderfeest. Er werd snoep uitgedeeld aan de allerarmsten en volwassenen stopten geld in de schoenen van de arme kinderen. Verklede kinderen liepen in optocht door de straten.

Na de Reformatie kwamen de Protestanten in opstand. Zij waren tegen elke viering met een religieus karakter. Ook Luther verzette zich tegen dit feest. Kadootjes uitdelen hoorden bij Kerst, dat eigenlijk van oorsprong een Germaans Midwinterfeest is om te vieren dat de dagen weer gaan lengen.

Omdat er een verbod om heiligen af te beelden gold, transformeerde men de Sint tot een Boeman die luie kinderen strafte. Hij werd afgebeeld als een donkere in het zwart gehulde persoon, met rinkelende kettingen aan zijn voeten en belletjes aan zijn muts. Om nog meer angst aan te jagen bij de luie kinderen. Deze uitdossing van die intimiderende Zwarte Persoon, is de basis geweest van onze huidige Zwarte Piet.

Laat in de 18e eeuw moest feest  gebruikt worden om kinderen op een positieve manier gehoorzaamheid en ijver bij te brengen. Nu de boeman was afgedaan, werd de traditionele bisschop teruggehaald mét een knecht.

Lees meer bron op Wikipedia.

Reacties