Shared Space maakt Steenstraat veiliger, is dat zo?

{

Uit onderzoek door de gemeente onder 1610 respondenten (88 bewoners/bedrijven Steenstraat; 418 passanten (voetgangers, fietsers); 126 automobilisten en 978 leden van het digipanel) blijkt dat de Steenstraat als veiliger wordt ervaren. In 2011 is in de drukke straat Shared Space ingevoerd. Dat houdt in dat verkeersdeelnemers eigenlijk geen vaste plek meer hebben maar de ruimte delen. Dus fietsers en brommers over de stoep en straat door de voetgangers heen. Parkeren mag dan weer niet overal, maar aan 1 kant van de weg. Dat maakt het een favoriete plek om bonnen te schrijven aangezien dat niet heel erg duidelijk is.

Eerlijk gezegd ben ik verrast met deze uitkomst. Als fietser en voetganger die bijna dagelijks door deze straat moet, ervaar ik die als zeer onveilig. Scooters en fietsers rijden vaak met hoge snelheid over de drukke stoep en ook op de weg komen de auto’s en andere weggebruikers van alle kanten. De nieuwe drempel aan het begin heeft wel wat van die onveiligheid weggenomen, auto’s komen nu niet meer om de hoek racen.

Op de site ongelukken.staanhier.nl staat een kaart met daarop alle ongelukken, de betrokkenen en de afloop. Hier ook in een handige grafiek. De cijfers daar laten ook zien dat er inderdaad minder ongelukken zijn. Dat past wel bij mijn eigen beeld, het gaat vaak bijna mis maar dus bijna nooit helemaal. Eigenlijk zoals Shared Space ook is bedoeld, men let scherper op de andere weggebruikers. Uit het rapport:

Uit de vergelijking van de resultaten uit 2010 en 2013 blijkt dat de veiligheid zowel subjectief als objectief licht is toegenomen. Vooral voetgangers ervaren een betere verkeersveiligheid. De geënqu√™teerden vinden dat de Steenstraat als winkel- en horecagebied is verbeterd. In 2010 werd de meeste overlast ervaren door fout geparkeerde auto’s, overtredingen van verkeersregels, mensen die geen rekening houden met mede-weggebruikers en onveilige situaties bij het oversteken. In 2013 zorgen deze zelfde situaties voor overlast, maar de situatie is wel licht verbeterd. De gemiddelde snelheid is afgenomen: van 30 km/u in 2010 naar 25 km/u in 2013. Ook de verkeersintensiteit nam af: in 2013 reden per dag gemiddeld 500 motorvoertuigen minder door de Steenstraat. Op een doordeweeksedag betekent dat een afname van 16%.

Drempels Steenstraat

Een behoorlijk aantal respondenten maakte een opmerking over de drempels in de Steenstraat. Deze worden ervaren als oncomfortabel voor fietsers. Het verlagen van de drempels heeft echter weer een verhoging van de snelheid van auto’s tot gevolg. Aangezien met het aanpassen van de drempels ook nog behoorlijke kosten zijn gemoeid, kiest het college ervoor de situatie te laten zoals deze is.

Shared Space maakt de Steenstraat dus veiliger. Toch voelt het vaak niet zo, als je weer eens bijna om ver wordt gereden door een scooter op de stoep.

Gerelateerde artikelen:

Steenstraat tijdens Steentjesdag feestelijk heropend
Arnhemse politiek: van vuilnismannen tot verkeersborden
Is de nieuwe Steenstraat nou een succes of niet?

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Shared Space maakt Steenstraat veiliger, is dat zo?"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*