Arnhemmers tevreden over dienstverlening gemeente

De waardering van de inwoners van Arnhem voor de gemeentelijke dienstverlening aan de publieksbalie, aan de telefoon en via de website, is vergeleken met 2008 gestegen. Inwoners geven de dienstverlening nu gemiddeld een 7,4. Vorig jaar was dit cijfer 7,3.

In Arnhem is onderzoek gedaan bij de publieksbalies van het stadhuis en van Loket Zuid. Loket Zuid deed dit jaar voor het eerst mee. Bij een balie-bezoek letten inwoners met name op de wachttijd en op de deskundigheid van de medewerkers. De openingstijden volgen hierna. Het oordeel over de dienstverlening bij de publieksbalies in het stadhuis is gestegen van een 7,5 in 2008 naar een 7,6 in 2009. De score van loket Zuid is 7,7, gelijk aan het landelijke gemiddelde.

De telefonische dienstverlening krijgt van de Arnhemmers het cijfer 7,6, boven het landelijke gemiddelde van 7,4. Inwoners vinden de gemeente Arnhem telefonisch goed bereikbaar.

Landelijk is het oordeel over de digitale dienstverlening gestegen van een 6,4 in 2008 naar een 7,1 in 2009. In Arnhem is de waardering gestegen van een 6,2 in 2008 naar een 7,1 in 2009. De snelheid en actualiteit van de website worden het meest gewaardeerd. Het minst positief zijn bezoekers over de overzichtelijkheid van het totale aanbod van digitale producten en de mate waarin zij de juiste informatie kunnen vinden.

Jaarlijks neemt de gemeente Arnhem deel aan een vergelijkend onderzoek Publiekszaken van de onderzoeksbureaus TNS-NIPO en SGBO. Daarbij worden de prestaties van gemeenten op het gebied van publieke dienstverlening gemeten en met elkaar vergeleken. Dat biedt de gemeente een handvat om de dienstverlening aan de klanten verder te verbeteren.

Wethouder van publieke dienstverlening Willem Hoeffnagel: “De klant vraagt om steeds betere en snellere service van de gemeente, aan de balie, telefonisch en digitaal. Daar werken we voortdurend aan. Het gebruik van de website als een klantgericht middel in het contact tussen burger en gemeente willen we graag bevorderen. Daarop vindt de burger informatie over de diensten en producten van het Klant Contact Centrum. Op de website kan de burger ook direct een uittreksel aanvragen of een adreswijziging doorgeven én kan hij een afspraak maken voor het aanvragen van paspoort of rijbewijs.”

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Arnhemmers tevreden over dienstverlening gemeente"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*