Een Coole regio, made in Arnhem of toch altijd Nijmegen?

Vorige week was ik in Showroom Arnhem bij een bijeenkomst over City- en Regiomarketing, georganiseerd door Communicatie Kring Arnhem, Communicatie Kring Nijmegen en de nieuwe netwerkclub Marketing Minds.

Een Coole regio, made in Arnhem of toch altijd Nijmegen? Daarover gingen de vertegenwoordigers van de regio- en stadsmerken met elkaar in gesprek.

Bij binnenkomst kreeg iedereen een bordje waar men een reactie op regio- en citymarketing kon achterlaten.

City- & regiomarketing from Arnhem Direct on Vimeo.

Aan tafel: Jurriaan de Mol, Directeur RBT-KAN, Paulus Blom, projectleider Arnhem Nijmegen Cool Region, Josette Elshof, communicatie adviseur gemeente Arnhem en Wijnand Kok, projectleider citymarketing gemeente Nijmegen.

Het gezelschap werd aangevuld door twee experts: Roy van Dalm, expert op het gebied van de ontwikkeling van creatieve steden en Gert Jan Hospers, hoogleraar city- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit. Presentatie van de bijeenkomst was in handen van Marieke Karssen.

Om in de stemming te komen, kregen we eerst van alle brands een filmpje te zien. Daarna werden de uitkomsten van de onder leden gehouden enquête gepresenteerd. De uitkomsten van de enquête dienden als input voor het gesprek.

Bekendheid van de merken
De merken Altijd Nijmegen en made in [Arnhem] zijn bekender dan Cool Region, waabij Arnhem bekender dan Nijmegen. Maar ook dat is makkelijk te verklaren: de Altijd Nijmegen campagne loopt nog niet zo lang en die van made in [Arnhem] al een stuk langer. Paulus Blom in reactie op de lage naamsbekendheid van Cool Region in de regio: in onze PR zijn we de regio vergeten. Dit blijkt helemaal niet zo erg, blijkt wat later in het gesprek. Gert-Jan Hospers merkt dan namelijk op dat je de mensen in de regio helemaal niet moet lastig vallen met het merk Cool Region, hiervoor moet je de stadsmerken gebruiken.

Paulus Blom geeft aan dat Cool Region samen met partners verder geladen moet worden. Er was een groot gebrek aan Duitse en Engelstalige informatie over de regio. Als voorbeeld van hoe samen met partners hier verandering in wordt gebracht, noemt hij de website van Worldstatues, hier is nu de informatie ook in het Duits en Engels toegankelijk.

Beschikbare budgetten
Het budget van Cool Region is 1 miljoen voor vier jaar, 50% daarvan is Europees subsidiegeld. (Op de vraag uit het publiek wat er eerder was, het idee voor CoolRegion of de subsidiemogelijkheid, antwoordt Paulus Blom dat het idee het eerst was, maar dat er wel snel subsidies zijn aangevraagd.) Arnhem en Nijmegen hebben elk jaarlijks zo’n 2 √† 2,5 ton budget voor citymarketing. Ter vergelijking wordt de 6 ton van ‘Er gaat niets boven Groningen’-campagne genoemd, maar Gert-Jan Hospers maakt helder dat dat appels met peren vergelijken is. Je kunt pas gaan vergelijken als je weet wat de budgetten inhouden. Is het alleen promotiemateriaal, of horen er evenementen en cultuur bij etc.

Gert-Jan Hospers geeft als tip bij het ontwikkelen van citymarketing gebruik te maken van wat het beeld van een stad al is en maak keuzes. Dus bijvoorbeeld Nijmegen Romeins en Arnhem Groen. Als je er zo naar kijkt lijkt Altijd Nijmegen beter te passen dan made in [Arnhem], waarmee toch meer de link met de creatieve stad gezocht wordt. Als er gevraagd wordt naar de marketing- en communicatiestrategie, is het Arnhemse antwoord: het creatieve van de stad vermarkten in het land en internationaal.

Citymarketing en de creatieve stad
Roy van Dalm merkt op dat dat veel te kort door de bocht is; de creatieve stad gebruiken als citymarketing is veelal alleen maar naar buiten gericht in plaats van dat wordt gekeken naar hoe je het creatieve kapitaal in je stad kunt faciliteren. Een creatieve stad gaat over denken, plannen en handelen met verbeeldingskracht en keer op keer bewijzen dat je cool bent. Daarbij kwam het stokpaardje van Roy voor een designhotel ook nog even aan bod. En terecht.

De hotelkamernood in Arnhem is nog steeds niet opgelost, dus voor je met citymarketing allerlei bezoekers naar je stad gaat trekken, lijkt me dat een koe die maar die dan maar eens snel bij de hoorns gevat moet worden. In januari schreef ik al een artikel Made in Arnhem Hotels, daar zitten toch voorbeelden bij die geen jaren van voorbereiding vergen lijkt me zo. Zet het creatieve kapitaal van de stad in, want als we moeten wachten op het bouwproject met een designhotel in het Oostelijk Centrumgebied kan het nog wel even duren. (Iemand enig idee of en wanneer er daar weer eens een schop in de grond gaat?)

Bovenstaande is geen volledige weergave van alles wat gezegd is. Er zijn (individuele) ambities genoeg, of zoals iemand in de zaal opmerkte: ‘jullie zijn jezelf aan elkaar aan het verkopen’. Maar de doelstellingen van regio- en citymarketing sluiten niet altijd aan bij de politieke lobby, dus elkaar versterken en aanvullen is niet vanzelfsprekend. De voorkeur lijkt uit te gaan naar 2 sterke stadsmerken en de etalage van Cool Region te vullen met de ‘coolste tips’.

Ik ben na de bijeenkomst niet echt van mening verandert; citymarketing wordt snel een ‘lege huls’ en ik ben van mening dat citymarketing (nog) teveel ‘oude’ PR & marketing gebruikt. Of zoals Gert Jan Hospers in oktober tijdens zijn oratie het treffend omschreef: Een stad moet niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk z√≠jn.

Het zijn uiteindelijk de mensen die een stad maken. En die mensen zijn met elkaar prima in staat om goeie reclame voor de stad te maken, als ik zie hoeveel prachtige winterse foto’s en filmpjes van Arnhem ik afgelopen dagen op internet voorbij heb zien komen, daar kan geen reclamecampagne tegenop volgens mij.

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Een Coole regio, made in Arnhem of toch altijd Nijmegen?"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*