9 social media tips voor Arnhemse ondernemers

{

In 2013 heb ik wereld van de Arnhemse ondernemer goed leren kennen. In opdracht van het Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA) heb ik met uiteenlopende Arnhemse bedrijven en ondernemers gesproken over social media, internet en hoe zij deze middelen inzetten. Zo is er een serie ontstaan van negen best practices. Negen lessen voor elke ondernemer die meer zou willen doen met social media zoals Twitter en Facebook.

Nu weet ik uit deze gesprekken ook dat de meeste ondernemers het ontzettend druk hebben. Zij gaan dus niet al deze blogposts lezen. Daarom heb ik de beste tips op een rijtje gezet zodat er in 2014 nog meer Arnhemse ondernemers zich online gaan laten zien.

Social media tip 1

Of je nou groot of klein bent, de eerste stap zetten is het belangrijkste. Ga het dus gewoon doen. Maak een Twitteraccount, een Facebookpagina, Pinterest of een blog. Probeer eens wat uit en wees niet bang om fouten te maken. Die maken we tenslotte allemaal en als het goed is, leren we daar ook van.

Social media tip 2

Mooi, je bent begonnen! Je weet hoe je tweet plaatst, een Facebook-update maakt en je hebt een goede profielfoto. Maar na die eerste weken vol enthousiasme begin je je nu af te vragen, wat ga ik nu eens posten? Tijd om na te denken. Wat voor bedrijf ben ik en wat wil ik uitstralen naar buiten? Hou je van een lolletje en weten jouw klanten dat ook, laat dat dan zien online. Ben je wat serieuzer maar heb je veel kennis huis over bepaalde onderwerpen? Deel dat dan. Ga niks forceren en bedenk voor jezelf wat je wel wilt laten zien maar ook wat je niet wil laten zien.


Social media tip 3

Kijk eens goed om je heen. Wat vind jij toffe acties of campagnes? Juist buiten het eigen vakgebied vind je inspiratie voor jezelf. Bedenk hoe jij zo’n actie voor jouw bedrijf zou vormgeven en uitvoeren.

Social media tip 4

Je hoeft het niet alleen te doen. Laat een expert eens meekijken naar wat je aan het doen bent of volg een cursus. Er is ook online genoeg te vinden over hoe het nou allemaal werkt. Lees je er liever een boek over? Die zijn er ook in overvloed. Je bent nooit te oud om te leren.

Social media tip 5

Deze lijkt misschien op tip 4 maar doe het niet alleen. Zorg dat je je medewerkers of klanten er ook bij betrekt en zij ook hun verhaal kunnen delen.

Social media tip 6

Geef eens een kijkje achter de schermen. Of je nou een bakker bent of zakelijke telefonie-diensten verkoopt, mensen vinden het leuk om te zien. Hoe ziet jouw werkplek eruit? Hoe breng je de dag door? Wie is nou eigenlijk die man in het magazijn of de vrouw aan de telefoon?

Social media tip 7

Begin met jouw eigen nieuwsbrief. Vermeld daarin nieuwtjes, aanbiedingen en wat je nog meer kwijt zou willen aan jouw netwerk. Veel mensen hebben geen tijd om de hele dag op Twitter of Facebook te zitten en zullen daarom jouw nieuws missen. Vat daarom het belangrijkste samen in een nieuwsbrief en stuur die elke week/maand/kwartaal uit.

Social media 8

Als het goed is, gaan mensen ook reageren op jouw berichten. Hoe ga je daarmee om? Bij een leuke reactie is dat niet zo moeilijk. Maar er zullen ook minder leuke reacties komen. Blijf in ieder geval rustig en denk goed na voor je reageert. Bedenk ook dat een gegronde klacht ook een kans is om het weer goed te maken.

Social media 9

Meten is weten en meten gaat vrij simpel en goed online. Levert het meer verkeer op naar de site en vanuit welke kanalen dan? Wanneer zijn mijn klanten online en kan ik dus het beste iets posten? Hou dat in de gaten met bijvoorbeeld Google Analytics en kijk na een jaar wat je eruit kan halen.

Dit is de laatste blogpost die is geschreven in opdracht van Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA). Er zijn in totaal tien postings waarin we laten zien hoe verschillende Arnhemse bedrijven omgaan met het veranderende medialandschap. Lees ook deze eerdere blogpostings:

Kennisdelen met Dirkzwager advocaten Arnhem
Hoe gaat Coöperatie VGZ online om met 4,1 miljoen klanten?
Dudok Arnhem: “Online ook de culturele huiskamer van Arnhem zijn”
“Twitteren is net zo normaal als bellen naar de gemeente”
Tom van Otterloo: de social media bakker uit Arnhem
Arnhems Meisje & Assepoester: voor iedereen die anders wil trouwen
Vitesse online: “Op een bepaalde manier zijn we ook de bakker op de hoek”
Creaforti: “Er is geen bedrijf failliet gegaan omdat het niet aan social media deed“
OKA: “De politiek weet ons beter te vinden”

Hoofdfoto: josephmorris
Tweede foto: smemon

Reacties

Wees de eerste die reageert op "9 social media tips voor Arnhemse ondernemers"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*