Creaforti: “Er is geen bedrijf failliet gegaan omdat het niet aan social media deed“

{

“Social media is keihard werken. Als je het goed wilt doen” zegt Nan van Grootel, ambassadeur Het Nieuwe Werken en verantwoordelijk voor de online marketing bij het Arnhemse bedrijf Creaforti. Creaforti is het achtste bedrijf in de serie best practices voor het Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA). En het eerste voorbeeld van een business to business (B2B)-organisatie die het goed doet op internet en social media.

Creaforti verkoopt zakelijke spraak- en datadiensten. Dat klinkt redelijk saai. “Wij springen er wel uit in de telecombranche. Ze vinden ons rare gasten omdat we bijvoorbeeld kennis delen en transparant zijn over onze inkoopprijs. Wij zijn daar vrijer in. Die telecomwereld is superouderwets. Die lijkt snel maar is het helemaal niet.”

Klap in het gezicht

“Anderhalf jaar geleden vonden we onszelf helemaal hip & happening. Dat social media, dat snappen wij wel. Maar we twitterden nog niks. Op Facebook en LinkedIn gebeurde wel wat maar dat was meer met collega’s. Simone Levie (specialist op het gebied van social media en internet) heeft ons wakker geschud. ‘Jongens wat zijn jullie asociaal! Jullie hebben geen tweets en het profiel niet op orde maar wel 80 volgers. Dat zegt wat over jullie.’

Blijkbaar waren we interessant genoeg om te volgen. Dus stel je voor als je daar wel mee aan de slag gaat, wat het dan kan doen. Dat was die klap in het gezicht.”


Aan de slag met social media

Er is geen vaste strategie. Wel belangrijk bij Creaforti is plezier maken en normaal doen, iets wat je overal in het pand letterlijk op de muren terug ziet komen. “We hebben gemerkt dat we op social media te sexy wilden zijn. Kijk ons eens hip en leuk zijn. Dat kan heel erg werken bij bedrijven die met consumenten werken maar bij B2B willen mensen eerlijke en nuttige informatie en weten met wie je te maken hebt. Goede informatie vind je van ons op Twitter, Linkedin en onze nieuwsbrief. Op Facebook zie je met wie je te maken hebt. Dat is waar we voor staan.”

Creaforti op Facebook

Veel (kleine) ondernemers lijken te worstelen met Facebook. Sympathieke bedrijven vervuilen hun eigen pagina met vervelende like&win acties ‘want dat scoort wel’. Niet bij Nan.

“We willen geen mensen die uit zijn op gratis meuk. Wij willen volgers die uit zijn op inspiratie en leuke dingen. Mooi voorbeeld. We wilden onze Facebookpagina promoten. We hebben toen een video opgenomen, ‘Je kunt de boom in.’ Daar vertelt de kerstman dat hij een kerstboom in de showroom wilde om iedereen een mooi plekje in de boom te geven. Door die video kregen we ineens 300 likes erbij op Facebook! En mensen komen hier de winkel in, die zien de boom ook. We maken er foto’s van die we kunnen taggen en dat wordt weer ook weer gedeeld.”

De Creaforti Huiskamer

In het achterhoofd van Nan speelt nog vaak het originele idee voor de Facebookpagina mee. “Ik ben de pagina begonnen met het idee, dit moet voor nieuwe medewerkers zijn. Als je dat doet, ben je aan het vertellen wat jouw organisatie doet. Wat jij belangrijk vindt. Een foto van de huiskamer, dat je daar trots op bent dat je zo overlegt met elkaar. Maar we laten ook zien dat we hier soms tot 20:00 uur werken met een pizza. Dat zegt ook wat je over het bedrijf.“

“Drie van onze meest geëngageerde volgers op Facebook zijn ook echt onze klanten waarvan eentje zelfs een van de grootste is. Er zitten ook mensen bij die we natuurlijk niet kennen. Maar die mensen werken ook ergens met data of telefonie. Zo blijf je ook top of mind. “

De Creaforti nieuwsbrief

Zo’n hip bedrijf en dan een nieuwsbrief? Toch een van de oudste manieren om online in contact te komen met mensen. Maar is e-mailmarketing weer helemaal booming. Ook voor dit Arnhemse bedrijf.

“Wij werken met Mailchimp, een fantastisch programma waar je veel data uit kan halen. Wie klikt waarop en wat is interessant? Dat sturen we door naar de binnendienst. Niet om direct na te bellen ‘Goh ik zie dat je hebt geklikt, wil je een nieuwe Nokia Lumia?’. Maar je kan het wel wel in een gesprek meenemen ‘misschien wil je eens keer die nieuwe Nokia Lumia zien?’ Dat is verkoopkansen zien. Daar is die nieuwsbrief echt goed voor, voor de een op een resultaten. Het is een beetje een vergeten medium maar biedt zoveel kansen.

Gratis tip van Nan, alles onder virtuele vouw wordt bijna niet gelezen. Zet het belangrijkste nieuws dus bovenaan.


Resultaten

“Het sitebezoek is wel verdubbeld sinds we met social bezig zijn. We zijn veel bewuster gaan nadenken over hoe we de site koppelen aan de nieuwsbrief en social media. Die drie bij elkaar. Uit de nieuwsbrief komt ontzettend veel verkeer. Maar bijzonder, de tweede plek is voor Twitter. Hadden we dus geen Twitter, hadden we die bezoekers niet gehad. Dat levert het op. En nieuwe klanten? Dat kan ik niet direct zeggen. “

“Er niet echt een strategie maar wel een visie. Er is over nagedacht maar er staat niks in steen gebeiteld. Ik wil het ook flexibel houden. Het is me al twee jaar gelukt om social media uit het marketingplan te houden. Waarom ben ik daar zo blij mee? Het is zo aan verandering onderhevig, ik wil flexibel kunnen blijven. We hebben er ook geen keiharde doelstellingen voor social media. Door het te doen en te geloven behalen we resultaten. Dus niet eerst zien en dan geloven. Eerst doen en dan geloven. Het hoort erbij. Net als dat filmpje over internet uit 1996, social media is een blijvertje. Maar er is ook nog geen bedrijf failliet gegaan omdat het niet aan social media deed. ”

Deze blogpost is geschreven in opdracht van Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA). Er komen in totaal tien postings waarin we laten zien hoe verschillende Arnhemse bedrijven omgaan met het veranderende medialandschap. Lees ook deze eerdere blogpostings:

Kennisdelen met Dirkzwager advocaten Arnhem
Hoe gaat Coöperatie VGZ online om met 4,1 miljoen klanten?
Dudok Arnhem: “Online ook de culturele huiskamer van Arnhem zijn”
“Twitteren is net zo normaal als bellen naar de gemeente”
Tom van Otterloo: de social media bakker uit Arnhem
Arnhems Meisje & Assepoester: voor iedereen die anders wil trouwen
Vitesse online: “Op een bepaalde manier zijn we ook de bakker op de hoek”

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Creaforti: “Er is geen bedrijf failliet gegaan omdat het niet aan social media deed“"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*