De Arnhemse binnenstad bindt de strijd aan met Bol.com

{

In de Arnhemse binnenstad stond vorig jaar 8,3% van de winkels leeg. Dat is echter nog niks, zegt hoogleraar marketing en retailexpert Cor Molenaar. Molenaar zegt dat 30% van het huidige winkeloppervlak in Nederland gaat verdwijnen. Volgens Han Overkamp, binnenstadmanager Arnhem, zit er een kern van waarheid in maar lijkt hem 30% wat veel. “Je ziet dat veel aanloopstraten het moeilijk hebben. Maar onze binnenstad is al zo compact, veel meer kan er niet verdwijnen. In steden als Rotterdam waar de binnenstad meer verspreidt ligt, zie ik dat wel gebeuren.”

Dit komt vooral door het online shoppen. Klanten kopen steeds meer online en de mensen die nog naar de winkel komen weten vaak meer van het product dan de verkoper. Of waar ze dezelfde trui of wasmachine goedkoper kunnen krijgen. Winkels moeten ervoor zorgen dat mensen graag naar ze toe komen en dat de winkelstraat weer diverser wordt. Speel met licht, kleur, geur en geluid adviseert Molenaar. Zo ver gaan we in Nederland en Arnhem nog niet. Wel heeft de Stichting Binnenstad Arnhem andere plannen.

Bol.com moet oppassen
Men zit namelijk niet stil. Er komt rond oktober/november een nieuwe site voor de binnenstad Arnhem waar 1.100 ondernemers hun producten gaan aanbieden. Deze site zal worden gekoppeld aan de Arnhem-app. Het is een project van City Centrum Arnhem, Binnenstad Arnhem, Koninklijke Horeca Nederland en ‘made in [Arnhem]’. Zo’n site is niet nieuw in Nederland, in Veenendaal zijn ze al heel ver met Het Nieuwe Winkelen. In deze video wordt uitgelegd hoe dat werkt.

De toekomst ziet er voor Arnhem dus goed uit. Er is gratis wifi in de binnenstad, er is al een app en de ondernemers werken samen. Blijven alle winkels dan bestaan? Waarschijnlijk niet. En is dat erg? Nee ook niet. Als de leegstand maar creatief wordt opgevuld. Bijvoorbeeld met popup-initiatieven of ander creatief ondernemerschap. Samenwerken met de leverende fabrieken om de voorraad klein te houden. Maar ook een helpende hand van de lokale overheid door bijvoorbeeld winkeltijden te verruimen en andere randvoorwaarden te scheppen die het winkelen aangenamer maken. En dan moeten de Wehkamp’en en Bol.com’men van deze wereld misschien toch echt gaan oppassen.

Cor Molenaar was onlangs in Arnhem en analyseerde de binnenstad. Hier nog meer tips van Cor

Reacties

Wees de eerste die reageert op "De Arnhemse binnenstad bindt de strijd aan met Bol.com"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*