Een beetje trots zijn we wel. Afgelopen maand heeft Arnhem Direct alle records uit het verleden verbroken. Meeste bezoekers per dag, meeste bezoekers per week, meeste paginaweergaven: het ene na het andere record ging eraan. Directe aanleiding daarvoor is dat Arnhem Direct vorige maand na acht maanden voorbereiding overstapte op een nieuwe, mobielvriendelijke vormgeving.
Zo’n verandering is best spannend. Vooraf weet je niet of die veranderingen ook werken zoals je hoopt dat ze gaan werken. Maar na een maand kunnen we voorzichtig concluderen dat ze beter werken dan we vooraf hadden gehoopt.
Het aantal bezoekers steeg met 75 procent, die 80 procent meer pagina’s lezen dan in het verleden. Ook het aantal bloggers en het aantal reacties van lezers is sterk toegenomen.
“Anno 2016 wordt Arnhem Direct dagelijks bezocht tussen de 1.000 en 5.500 bezoekers, afhankelijk van de berichtgeving”, staat op de pagina over Arnhem Direct te lezen. Dat lijkt inmiddels achterhaald.
Inmiddels wordt deze site op een slechte dag 2.000 keer bezocht. Op een goede dag worden de artikelen door 7.500 bezoekers gelezen.
Voor een ‘hyperlocal weblog‘, zoals een site als Arnhem Direct wordt genoemd, zijn dat indrukwekkende cijfers. Volgens onderzoek uit 2013 van Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht telt Nederland ongeveer 120 van dit soort weblogs. De meeste van deze hyperlocals brengen sport, 112-nieuws en uitgaansinformatie.
“Een alternatief voor plaatselijke kranten zijn ze niet. Politiek nieuws en onderzoek laten ze liggen”, concludeerde NRC Handelsblad afgelopen week in een groot artikel over hyperlokale weblogs. “Politiek nieuws is zeldzaam blijkt uit een rondgang op tientallen sites. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek becijferde vorig jaar het aantal wekelijkse berichten over lokaal beleid in kleine gemeenten op gemiddeld nul.”
Politiek nieuws
Arnhem Direct wijkt af van de landelijke trend. Onderzoeksjournalistiek en politiek nieuws zijn een belangrijk onderdeel van de berichtgeving op de site. Het aantal berichten over de politiek in Arnhem is afgelopen jaar sterk toegenomen.
Die keuze is mede ingegeven door de nieuwe lijn die de Gelderlander een tijd geleden heeft ingezet. “Nieuws ligt op straat en niet op het stadhuis”, beweert de Arnhemse redactie van de Gelderlander.
De Gelderlander is in Arnhem nog altijd het leidende medium. Maar gedwongen door bezuinigingen en een sterke terugloop van het aantal lezers, neemt de invloed van de krant af.
De invloed van nieuws-weblogs in Arnhem neemt juist toe. Met Ik Hou Van Arnhem en Arnhem Direct hebben we in Arnhem twee succesvolle hyperlokale weblogs. Ik Hou Van Arnhem (10.000 lezers per dag) en Arnhem Direct werken op veel vlakken samen, bijvoorbeeld bij het organiseren van het Arnhems Nieuwscafé.
Oud blog
Ook op een ander vlak wijkt Arnhem Direct af van de landelijke trend. “Veel hyperlocals zijn afhankelijk van één actieve burger”, aldus NRC Handelsblad. “Als die het voor gezien houdt, wordt de site niet veel later opgedoekt.”
Arnhem Direct is met acht jaar een van de oudste nieuwsblogs in Nederland. De continuïteit van deze site is gewaarborgd via de co√∂peratieve vereniging AD4A, die eigenaar is van de site.
Bovendien worden de artikelen op Arnhem Direct niet alleen geschreven door ‘eigen’ redacteuren, maar kunnen we rekenen op een grote schare van bloggers die artikelen vanuit hun eigen interesse schrijven.
Punkers van de media
Op een onderdeel doet Arnhem Direct echter vrolijk mee met de landelijke tendens: er wordt geen stuiver verdiend met de site. Afgelopen jaar werkte Arnhem Direct, samen met elf andere hyperlokale weblogs in Nederland, mee aan een groot internationaal onderzoek naar hyperlocals.
“Hyperlocals zijn de punkers van de media. De hyperlokale nieuwssites hebben zich geprofessionaliseerd, maar een blauwdruk voor een succesvol businessmodel bestaat nog niet”, luidt een van de conclusies uit dat onderzoek. “In veel gevallen kan de website zichzelf financieel bedruipen. In incidentele gevallen wordt er genoeg verdiend om een paar mensen aan het werk te houden. Grote werkgevers gaan hyperlocals niet worden.”
Bij Arnhem Direct is het niet anders. De advertenties op de site bieden een bescheiden inkomstenbron die gebruikt wordt om de kosten te betalen.
Geen van de sites in het onderzoek had als eerste doelstelling geld verdienen. “Dat is vanuit journalistiek oogpunt nastrevenswaardig”, zeggen de onderzoekers. “Maar het ontbreken van een solide verdienmodel kan ook de achilleshiel van de ontluikende sector worden.”
Bij Arnhem Direct zijn we ons daar terdege van bewust. In het verleden heeft Arnhem Direct samengewerkt met Omroep Gelderland en de Telegraaf. Dat heeft niet uitgepakt zoals we wilden. Arnhem Direct heeft afgelopen jaar daarom een koers ingezet die ervoor moet zorgen dat de site in 2018 wel financieel blijft drijven, zonder afhankelijk te zijn van derden.
In vergelijking met vroeger brengt Arnhem Direct nu meer nieuws en meer politiek. Samen met een hedendaagse vormgeving moet dat ertoe leiden dat het aantal bezoekers de komende jaren nog flink doorstijgt. Op die manier wordt de site interessanter voor bedrijven om te adverteren.
Nog twee jaar. We liggen op koers.
Wees de eerste die reageert op "Het gaat goed met Arnhem Direct"