Kennisdelen met Dirkzwager advocaten Arnhem

{

Kennis delen, kennis delen, kennis delen: dat is het devies van Jeroen Zweers. Jeroen werkt al 15 jaar bij Dirkzwager advocaten in Arnhem en Nijmegen,als manager IT en ID met een team van 25 personen. De laatste paar jaar is de hele organisatie veranderd van een klassiek advocaten en notarissenkantoor naar een moderne juridische dienstverlener met een duidelijke offline maar ook online profilering en doelstelling voor wat betreft het bereiken van de externe doelgroep. In de afgelopen jaren is hard gewerkt aan het ontwikkelen van een corporate site, een kennisplatform, een app en het inzetten van sociale media op het gebied van recht.

Enthousiast vertelt Jeroen over hoe dit traditionele “grijze pakken-bedrijf” zijn eerste stappen online heeft gezet: de strategie, de kansen, de bibliotheek, het jaarboek en de plannen voor de toekomst. En hoe dit Arnhemse bedrijf sinds een jaar ook op de wereldmarkt een belangrijke speler is geworden rondom het delen van kennis over recht. “Het was een hele cultuuromslag. Juristen schrijven normaal 30, 40 pagina’s vol met 100 voetnoten en nu moeten ze het drie, vier keer per maand doen in blogs van 500 woorden.”

Kennisdelen als businessmodel. Klik op de afbeelding om deze te vergroten
Kennisdelen als businessmodel

Jeroen: “Ongeveer een jaar of zeven geleden was ik in gesprek met een grote multinational, een client van ons kantoor. Ik zocht toen een manier om er voor te zorgen dat wij bij de bedrijfsjurist van deze multinational top of mind bleven. Dus hoe konden wij ervoor zorgen dat hij voor ons bleef kiezen. Op prijs win je dat bijvoorbeeld niet. We hebben toen een systeem bedacht waarbij we via een desktop-app de laatste ontwikkelingen op zijn vakgebied makkelijk konden delen. Bij elke verandering zou hij dan ons weer te zien krijgen. Daar zijn we serieus mee aan de slag gegaan. We hebben zelfs een prototype ontwikkeld, maar we waren te vroeg en dit project is toen helaas niet doorgegaan.”

“Het idee van toen om makkelijk kennis te kunnen delen is blijven hangen en het project kreeg enkele jaren geleden ineens wel een kans toen er vanuit de organisatie van Dirkzwager de uitgesproken doelstelling kwam om een merklading voor kantoor te ontwikkelen. Hier mee zou ook het onderscheidende vermogen van het kantoor Dirkzwager richting de doelgroep duidelijk worden. Daarnaast bestond de wens om de Google ranking van Dirkzwager (liefst onbetaald) sterk te verhogen. De merklading is het delen van kennis geworden.”

“In lijn met deze doelstellingen ben ik naast de ontwikkeling van de kennispagina’s en het platform gaan zoeken naar innovatieve middelen om kantoor te kunnen profileren. Zo zag ik dat er nog geen app was voor juristen. Die ben ik zelf gaan bouwen. Niks speciaals, eigenlijk een veredelde rss-feed. Maar we wisten wel ontzettend veel aandacht te genereren. Want Dirkzwager was de eerste die zoiets had. Zelfs in de EU was er nog geen kantoor die dit had gedaan. Daar hebben we veel media aandacht mee gehaald en er twee prijzen mee gewonnen. Dat heeft weer een hoop deuren geopend. Ook intern.” De app is inmiddels 35.000 keer gedownload. “Natuurlijk geen Angry Birds maar voor een niche-app zijn dit flinke aantallen.”

Maar het delen van kennis houdt daar niet op. Ook offline deelt Dirkzwager graag zijn kennis. Het duidelijkste en meest aansprekende voorbeeld is de openbare juridische bibliotheek die in het nieuwe pand aan de Velperweg zit. Je loopt er letterlijk de kennis in. Direct achter de ingang zit de bibliotheek waar cliënten en relaties gratis gebruik van kunnen maken. Trots vertelt Jeroen over de leenlaptops. iPads en de Peezekoffie die er wordt geschonken. De hele begane grond staat vol met boeken en schermen: kennis delen in optima forma.
bibliotheek dirkzwager

Het merk Dirkzwager

Door de verschillende sites waar de advocaten van Dirkzwager bloggen over hun vakgebied en de app, nieuwsbrief en bibliotheek is het kantoor ondertussen een “brand” geworden. “Men ziet Dirkzwager als modern en innovatief. En zelfs in de VS en UK, toch ons voorland, is er geen kantoor dat op deze manier werkt. Zij bellen nu naar ons voor informatie en lezingen. Uit die behoefte is ook Legalknowledgeportal.com geboren, een community waar inmiddels 100 kantoren wereldwijd hun kennis delen.” Naast dat het goede reclame is, haalt het bedrijf er tegenwoordig ook gewoon omzet uit. Zo is Adidas via een van de blogs van Dirkzwager uiteindelijk een klant geworden.

Wie zijn de voorbeelden voor Jeroen? “Eigenlijk niemand en al helemaal niet binnen de branche. Veel inspiratie komt uit de creatieve sector en andere blogs maar niet van andere bedrijven.” Dat is ook zijn tip voor andere ondernemers: “Ga het gewoon doen, heb lef en begin er mee. Zorg dat je een merk wordt en neem er de tijd voor. Ik ben hier al tien jaar mee bezig, je ziet niet binnen een maand resultaat.”

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Kennisdelen met Dirkzwager advocaten Arnhem"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*