Telkens als er in Nederland een nieuw cultuurpaleis wordt opgeleverd (Stopera, MuziQ, Muzinq, , …) of na veel vertraging de verbouwing is afgerond (Museum, Muziekcentrum V, Melkweg, …) komt er een olifant (1) uit de mouw: na de onvermijdelijke kostenoverschrijdingen tijdens de bouw blijkt er helaas onvoldoende budget te zijn voor het programma waar het allemaal om ging. Een significant deel van de mooie nieuwe ruimtes wordt al snel na de feestelijke opening tijdelijk gesloten. De directie stuurt de programmeurs en conservatoren op studiereis en trekt een business development director aan die naarstig op zoek gaat naar neveninkomsten in de sfeer van de hoogwaarde horeca, hospitality events en 3D spektakel. De verwarming gaat omlaag in afwachting van een kapitaalkrachtige huurder.
Gaat dat straks in Arnhem ook gebeuren?
De relatie tussen cultuur, economie en politiek staat onder toenemende druk. Het aantal betrokken wethouders en actoren is groot genoeg om er een hele reeks stadsdebatten aan te wijden.
De centrale vraag: Wat wordt straks de huurprijs van een vierkante meter cultuur- of kennisboog? En wie kan dat betalen?
Kunnen de musea, de schouwburg, de cultuureducatie instellingen en de bibliotheek de Rijnboognieuwbouwhuur straks wel betalen? Hoe voorkomt de stad dat zij tot in lengte van jaren huursubsidie moeten vragen om de verhuizing mogelijk te maken? Krijgen al die prachtige nieuwe gebouwen straks, net als de kantoren en bedrijventerreinen van nu, met structurele leegstand te kampen? Krijgt de kantorenloods een cultuurloods als collega?
Door de bouw van het Nationaal Historisch Museum op de lange parkeerbaan te schuiven heeft de ondernemende directie daar in ieder geval de ontwikkeling van tijdelijke en virtuele tentoonstellingen in een stroomversnelling gebracht. Als dat zo doorgaat kan van het onderdrukte bouwbudget nog minstens een decennium lang een reeks reizende historische tentoonstellingen worden georganiseerd. Houden zij het lang genoeg vol om straks ook de openingstentoonstelling in Rijnboog te programmeren? Of kan Joop tegen die tijd nog te hulp schieten met Rijnboog de Musical on Ice in Living City 026?
Is dit wel een gunstige tijd om te gaan slopen en plaats te maken voor grote bouwprojecten? Of wordt dit het decennium van beheer en geleidelijkheid? Het debat over cultuur en bouweconomie blijft interessant de komende maanden.
(1) Een olifant is een aap die zo groot is dat iedereen hem de hele tijd ziet, maar daar niet over durft te praten uit angst te worden vertrapt.
Wees de eerste die reageert op "Mooi gebouw of vol programma?"