{
Voorafgaand aan de start van de BKD in de Rijnhal is Rombout Swanborn uitgeroepen tot Arnhemse Ondernemer van het Jaar. Hij moest het opnemen tegen Alex van Hooff van Burgers’ Zoo, Roelof Meijer van SIDN en Timmo Terpstra & Paul van der Hulst van Koffiebranderij Peeze. Tevens werd de Aanmoedigingsprijs voor de Arnhemse Ondernemer van het Jaar uitgereikt. Winnaar hiervan was Anne-Marije Buckens van 50Company. Haar tegenspelers waren Dave Aaldering van Breedband Arnhem, Rob Weiss van IkOnderneem! en Mark ter Hoeven en Leo van Snippenburg van Editoo.
De jury, onder aanvoering van Harry De Vries, had een zware taak aan de kandidaten. De Vries, directeur van stichting kiEMT (kennis en innovatie in de Milieu- en Energie Technologie) verwoordde het als volgt:
“We kennen allemaal het unieke bedrijf van Alex van Hooff, die met zijn Burgers’ Zoo dit jaar de honderdjarige verjaardag van het bedrijf viert. De betekenis die de Zoo voor Arnhem heeft is onweerlegbaar groot en Alex is dan ook met recht trots, zoals we twee weken geleden in de Ondernemer mochten lezen, op zijn bedrijf en zijn mensen. Alex is een ambassadeur voor het Arnhemse in hart en nieren en weet de Zoo steeds verder te innoveren en te perfectioneren. Van heinde en verre, zelfs vanuit Amerika, komt men om de slimme en duurzame innovaties van de Arnhemse Zoo te bekijken en ervan te leren. Je hoort Alex er zelf echter niet over; het gaat bij hem altijd om het grotere plaatje. De bescheidenheid van Alex is daardoor omgekeerd evenredig aan zijn toegevoegde waarde voor de Zoo, en daarmee voor Arnhem.
SIDN is een bedrijf waar daarentegen veel minder mensen van gehoord hebben. Toch maakt iedereen gebruik van de services en veiligheid die SIDN met de .nl-registraties biedt. De registratie van elke Nederlandse website gaat door hun handen. Met name de hoogstaande veiligheid door de ingebruikname van het zogenaamde DNSSEC vorig jaar bij de .nl-domeinen heeft het bedrijf tot een belangrijke speler op de wereldmarkt gemaakt. Het marktaandeel van .nl is met 72% het hoogste dat een land met zijn eigen extensie in de wereld heeft gehaald. Ook de succesvolle aanpak van de internetcriminaliteit heeft het bedrijf een stevige positie op de wereld markt opgeleverd. Directeur Roelof Meijer heeft het bedrijf de laatste jaren een enorme groei gegeven. De verhuizing naar een pand op de groei op IJsseloord II was dan ook een logisch gevolg van deze aanhoudende groei.
Een zeer kleine speler daarentegen, afgezet op de wereldschaal, is Rombout Swanborn van Renaissance Oil & Gas. Als luis in de pels van de gevestigde orde is hij echter vastbesloten dat energiewinning op een andere manier kan en moet, dan op de tot nu toe gebruikelijke manieren. Zijn drive om energieketens duurzamer te maken is daarbij de basis van zijn onderneming. Hij ontwikkelde nieuwe methoden om uitgeputte olievelden toch nog verder te kunnen ontginnen, waarmee hij oliewinning duurzamer heeft gemaakt. Ook de gedurfde overname vorig jaar van het failliete Helianthos, waardoor de hier ontwikkelde kennis en knowhow voor de eigen regio bewaard bleef, om het vervolgens in te passen in zijn plannen om van zonne-energie, via waterstof, elektriciteit te maken, oogst diepe bewondering. De koppeling met de nog op te richten Energy Campus maakt het plaatje compleet voor Arnhem Energiestad.
Ook een kleine speler vergeleken bij de grote landelijke spelers is het bedrijf Peeze. Toch weet ook dit bedrijf zeer overtuigend door te stoten tot landelijke posities: van de vijf beste horecabedrijven die in de top-100 van de Misset Koffietest 2012 stonden, schonken drie van hen Peeze koffie. De focus die de eigenaren Timmo Terpstra en Paul van der Hulst voorts op duurzaamheid hebben, de aandacht die ze hebben voor het gehele traject van koffieplanter tot en met de koffiegenieter, geeft hun oprechte passie voor koffie weer. Een “bakkie troost” is voor heel veel mensen heel gewoon, maar voor Terpstra en Van der Hulst is het dat niet. Het is pas gewoon voor ze als de koffie heel bijzonder is, en als de mensen er om blijven vragen. Daarbij heeft het duo, en met hen het gehele bedrijf, bijzondere aandacht voor de maatschappij om hen heen.
Deze zaken in overweging genomen was het zeer moeilijk om er een ondernemer boven uit te tillen. Elke ondernemer maakt het beste van zijn bedrijf, en maakt het bedrijf daardoor tot een toonaangevend en onderscheidend bedrijf voor de Arnhemse regio, waar iedereen terecht trots op is. Elke ondernemer verdient in feite de bokaal, bleek uit onze verhitte jurydebatten. Toch wist uiteindelijk één van hen net iets meer op te vallen in de criteria. Diegene is een ondernemer die een ondernemer pur sang is, een ondernemer die risico’s heeft durven nemen omdat hij een gedurfde visie heeft, en daarom aansprekende prestaties heeft weten te verrichten. Het is iemand die winstgevendheid bovenaan heeft staan, maar ook duurzaamheid en de maatschappij om zich heen. Iemand die creativiteit heeft weten te combineren met zakelijkheid, en daarbij zelf bescheiden is gebleven. Iemand die hoogwaardige en innovatieve kennis koppelt aan een industriële toepassing die een doorbraak mogelijk maakt. Die iemand is Rombout Swanborn.”
Over de aanmoedigingsprijs had de jury het volgende oordeel:
“Dave Aaldering heeft de stoute schoenen aangetrokken door naast zijn bestaande ICT-bedrijf het bedrijf Breedband Arnhem op te zetten. Hij zet grote telecombedrijven een voet dwars met zijn visie dat toegang tot internet net zo essentieel is als toegang tot zuurstof in de lucht. Kunstmatige tolpoortjes in de glasvezelnetwerken waar de grote telecombedrijven door het creëren van schaarste hun verdienmodel op baseren, is bij hem uit den boze. De visie leverde hem in Arnhem al enkele grote klanten op, en een glasvezelnetwerk dat met de dag harder groeit. Het is zijn ambitie om Arnhem tot snelste internetstad van de wereld te maken.
Mark ter Hoeven en Leo van Snippenburg van Editoo hebben een antwoord gevonden om de dure manier van relatiemarketing via bladen en magazines een alternatief te bieden. Met hun bedrijf bieden ze een handige online tool waarmee met name kleinere ondernemers, maar ook maatschappelijke organisaties, in een handomdraai een magazine kunnen laten maken waarmee ze aan effectief relatiemanagement kunnen doen. Door de uiterst lage kostprijs kan dit middel een onderscheidend element in de marketingmix voor MKB’ers worden.
Rob Weiss heeft enkele jaren geleden zijn baan als regiomanager bij MKB Nederland eraan gegeven om zelfstandig verder te gaan. Zijn visie op Het Nieuwe Winkelen heeft hij vertaald in een bedrijfsformule die hij met IkOnderneem! op voortvarende wijze vertaalt naar binnenstadswinkeliers. Door hen te begeleiden in de sprong van het oude winkelen naar Het Nieuwe Winkelen bereikt hij ermee dat een heel stadscentrum als één groot digitaal warenhuis kan worden gepresenteerd, waardoor de klant na het intoetsen van een zoekopdracht niet meer naar een bol.com of soortgelijke landelijke aanbieder afzwenkt, maar naar zijn ‘eigen’ lokale winkelier. De techniek die internet biedt wordt door Weiss bereikbaar en behapbaar gemaakt voor de kleine ondernemer, waardoor die een stap naar 2.0 winkelen kan maken.
Anne-Marije Buckens heeft het arbeidsmobiliteitsbureau 50Company opgezet. Het bedrijf is een voortzetting van haar afstudeerscriptie, waarmee ze door de doordachte aanpak in de prijzen viel. Haar bedrijfsplan is gebaseerd op de vijftigplusser die het op de arbeidsmarkt veel te zwaar te verduren heeft, omdat hij (of zij) ook nog eens flink te kampen heeft met de vooroordelen die veel werkgevers tegen vijftigplussers hebben. Daarbij speelt Buckens in op de toenemende schaarste aan personeel door de snel komende vergrijzing van de beroepsbevolking. Het feit dat ze als jonge ondernemer onder de 25 zo succesvol gestart was, leverde haar een prijs op: de Sprout-prijs voor de 25 meest veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar. Door het groeiende succes van haar bedrijf kon ze al binnen korte tijd personeel aannemen, en kreeg ze vanuit Polen zelfs al de vraag om haar kennis over de grens te delen.
De jury heeft diepe bewondering voor elke creatieve manier die de genomineerden gebruiken om aan product- of diensteninnovatie te doen en daarmee groei te realiseren. Er wordt toekomstgericht gedacht, er wordt creatief omgegaan met bestaande middelen, en er wordt een verdienmodel mee opgezet dat lonend is. Dat daarbij maatschappelijke problemen bij de kop worden gepakt deed de jury uiteindelijk besluiten om de aanmoedigingsprijs uit te reiken aan: Anne-Marije Buckens.”
Tekst: Frank Thooft namens OKA
Foto: Jacques Kok
Wees de eerste die reageert op "Rombout Swanborn winnaar Arnhemse Ondernemer van het Jaar"