RTV Arnhem, je raakt er niet over uitgepraat

Naar aanleiding van de commissievergadering van afgelopen maandag en de tweets van Marco Derksen vanuit de raadszaal, werd hij gisteren gebeld door De Gelderlander. Vandaag in de krant: Arnhem Direct: weinig hoop op samenwerking RTV Arnhem.

Reageerder ‘Burger’ is van mening dat Marco nu niet moeten gaan zitten jammeren, omdat zijn plan om gemeentebudget naar Arnhem Direct te halen mislukt is. Ik was al begonnen aan een reactie op de site van dde Gelderlander, maar ik plaats straks wel een link naar dit artikel. Dat trouwens ook de titel “We leggen het nog een keertje uit” had kunnen hebben‚Ķ

Op 1 augustus vorig jaar zijn we van start gegaan met Arnhem Direct. Onze doelstelling? Een multimediaal platform voor & door betrokken Arnhemmers.

Waarom? Omdat wij van mening waren en zijn dat daar ruimte voor en behoefte aan was en is in Arnhem. Arnhem ken maar 1 krant (op de huis-aan-huisbladen na), Arnhem heeft een lokale publieke omroep, waarbij op TV voor het merendeel van de tijd een kabelkrant te zien is in plaats van bewegend beeld. De afgelopen tijd verschijnen er mondjesmaat wat meer TV programma’s. Met alle respect voor de goede bedoelingen en de liefde waarmee deze programma’s gemaakt zijn, dit is natuurlijk niet een aanbod wat ladingen kijkers gaat trekken.

Bereik
Bereik speelt een belangrijke rol in de vragen van de commissieleden. Een aantal van hen blijft hameren op het feit dat niet iedereen internet heeft. Hen wil ik adviseren nog eens een keer goed naar de cijfers te kijken die wij in mei gepresenteerd hebben. En luister ook naar wat Guus van Kleef, directeur van Omroep Gelderland hier in dit filmpje over zegt.

Arnhem Direct 4×3 from marketingfacts on Vimeo.

Wat begon met blogposts op een simpele weblog en een handjevol bezoekers, is in een jaar tijd uitgegroeid naar website met ruim 25.000 unieke bezoekers per maand en zo’n 40 vrijwilligers (want dat zijn het tenslotte) die bijdrages leveren. Steeds meer mensen kennen Arnhem Direct, terwijl we het nog nooit echt hardop van de daken hebben geschreeuwd. Steeds meer mensen stappen over op digitale TV, maar RTV Arnhem is alleen analoog te bereiken. Okay, de radio heeft een groep vaste luisteraars, maar hoe groot is die groep? Het bereik schijnt na de verhuizing naar het Bruishuis beter te worden, althans, de technische mogelijkheden worden dan beter, maar voor nieuwe luisteraars en kijkers is meer nodig.

Kennis van (nieuwe) media
Eind 2008 werd Marco Derksen uitgenodigd voor en bijeenkomst over de toekomst van de lokale publieke omroep. Een bijeenkomst waar zo’n twintig mensen vanuit hun kennis en expertise bijdragen hebben geleverd voor plannen voor de toekomst. Behalve initiatiefnemer van Arnhem Direct, is Marco ook bestuurslid bij de VPRO. Als het gaat om (nieuwe) media, weet hij waarover hij het heeft.

Zijn kennis en expertise is na die bijeenkomst nog regelmatig ingeroepen. Er zijn regelmatig afspraken geweest met RTV Arnhem. Zij waren bezig met het opstellen van het bedrijfsplan dat voor 1 april bij de gemeente moest worden ingeleverd en wilden graag onze visie en advies. Scenario 4 uit de toekomstvisie van RTV Arnhemis daar grotendeels op gebaseerd. Vervolgens werd Arnhem Direct eind mei uitgenodigd om een presentatie te komen geven voor de commissie CEESS. En voor de zomer legde B & W hun advies neer bij de raadsleden. Hierin werd duidelijk dat zij de voorkeur geven aan een lokale publieke omroep, waarbij een internetsite als vertrekpunt dient en waarbij de omroep fungeert als een regisseur. In het advies noemt B & W Arnhem Direct en Omroep Gelderland als partijen waarmee de toekomstplannen samen verder mee ontwikkeld kunnen worden.

Samenwerken
Een week na het uitkomen van dit advies hadden wij nog steeds niets vernomen van RTV Arnhem en hebben wij zelf contact met hen opgenomen. We hebben toen gesproken over hoe we de eerste stappen konden gaan vormgeven. Onze insteek daarbij was: het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld en gelijk heel ingrijpend, je begint gewoon met de middelen en ingrediënten die je samen hebt.

Een eerste stap zou kunnen zijn de internetactiviteiten te integreren. Daarbij kijkend naar bereik, lay-out en functionaliteiten was de keuze snel gemaakt. De site van Arnhem Direct zou de basis vormen en de berichten de RTV Arnhem nu op de eigen website plaatst, zouden dan daar geplaatst worden. Door gebruik van het logo van RTV Arnhem zou in een oogopslag duidelijk zijn welke berichten via RTV Arnhem aangeleverd worden.

Vervolgstappen zouden zijn workshops door Arnhem Direct aan de medewerkers en vrijwilligers van RTV Arnhem, de Lopend Vuur op de banksessies kunnen uitgezonden worden (alles wordt nu al HD opgenomen en is dus geschikt voor TV), het project van Arnhem Direct, S-TV en de ROC wat begin 2010 weer van start gaat, zou ook op RTV Arnhem uitgezonden kunnen worden, net als de politieke verslaglegging. En met Omroep Gelderland als mediapartner heb je toegang tot archiefmateriaal, studio’s en apparatuur en professionele mensen die workshops voor vrijwilligers kunnen verzorgen. Kortom, legio ideeën en mogelijkheden om mee te beginnen.

Vrijwilligers
Of wat te denken van de zorgen die sommige politici zich maken om de vrijwilligers? Terwijl RTV Arnhem toch de partij was die onlangs nog 6 mensen met een ID-baan ontsloeg. Serif Kurtdaylar is een van die zes. Agelopen 10 jaar werkte hij voor RTV Arnhem. In al die jaren is hem nooit een keer gevraagd wat z’n droom was, wat hij graag zou willen. Ondertussen is hij op non-actief gesteld, om te kunnen solliciteren. Wekenlang hebben we geprobeerd om samen met RTV Arnhem en de Arnhemse politiek tot een oplossing te komen. Ons voorstel: detacheer hem bij ons. De makkelijkste en snelste oplossing voor alle betrokken partijen. Omdat Arnhem Direct niet op de lijst van mogelijke ID-baan-bedrijven staat, kunnen we Serif niet zelf in dienst nemen.

Helaas was het bestuur van RTV Arnhem van mening dat we het Serif niet al te gemakkelijk moesten maken en dat hij zelf maar moest gaan solliciteren. En dat terwijl hij bij ons gewoon gesolliciteerd heeft, voor Arnhem Direct bezig is met waar hij goed in is: video & politiek. En nee, Arnhem Direct ziet iemand met een ID-baan niet als een goedkope arbeidskracht, wel als iemand die wat hulp kan gebruiken bij het ontwikkelen van zijn/haar talenten, opdat hij/zij kan doorgroeien naar een betaalde baan of zelfstandig ondernemerschap. Serif heeft ondertussen de onslagpapieren ontvangen. Het is natuurlijk mooi dat wethouder Kreeft hem afgelopen maandag noemde als voorbeeld tijdens de commissievergadering, maar ondertussen heeft Serif letterlijk en figuurlijk buikpijn van de hele toestand.

Wij zijn al sinds het begin van Arnhem Direct in contact met Serif, ver voor de perikelen met en rondom RTV Arnhem begonnen. Wij hadden hem benaderd naar aanleiding van de filmpjes die hij had gemaakt in de Arnhemse wijk Het Broek. De Gelderlander schreef er over, wij schreven erover en plaatsten de filmpjes, Serif kwam op de borrel en sindsdien spreken we elkaar regelmatig. Wij zijn hardstikke blij met de vrijwel wekelijkse filmpjes van Serif over de lokale politiek. Ik hoor regelmatig van mensen om me heen dingen zeggen als: ‘fijn joh, die filmpjes, de Arnhemse politiek krijgt nu eindelijk een beetje een gezicht voor me’. Waarom heb ik dit soort dingen afgelopen jaren niet gezien bij RTV Arnhem?

Iedereen heeft z’n mond vol over dat de kloof tussen politiek en burger kleiner moet. Volgens mij begint dat met zichtbaar maken. Lokale politici lezen hier overigens regelmatig en een enkeling heeft al de eerste schreden gezet in het nieuwe medialandschap, door het schrijven van berichten, of door te reageren op berichten. Zo kan er (online) dialoog ontstaan.

Wat kost dat nou?
Wij weten ondertussen wat het eerste jaar Arnhem Direct ons gekost heeft, nl. 80.000 euro. Dat bedrag is uitgegeven aan de ontwikkeling van het platform, een werkplek, salariskosten (0,6 FTE), visitekaartjes, een flipcamera en de maandelijkse borrels). Om te doen wat we doen in samenwerking met RTV Arnhem, hebben zij ons een aanbod gedaan van 40.000 euro. Dat is op zich natuurlijk heel erg lief, maar onze kosten worden niet ineens de helft minder als we met RTV Arnhem gaan samenwerken. Dus betekent dat min of meer dat een deel van de verdere professionalisering en digitalisering van de lokale publieke omroep voor 40.000 euro gesponsord wordt door Marco Derksen.

Afgelopen maanden hebben we met overleggen en vergaderen al de nodige tijd & energie gestoken in het hele verhaal met/rondom RTV Arnhem. Dat hebben we graag gedaan, onze passie is (nieuwe) media, we dragen Arnhem een warm hart toe en we willen graag een ondernemende bijdrage leveren. Maar na bovenstaande is het toch niet zo heel erg raar, dat we er een beetje van beginnen te balen dat er overheidsgeld gaat naar instanties die er organisatorisch een potje van maken, die na al die jaren niet in staat zijn geweest een onderbouwde toekomstvisie te ontwikkelen en die geen kennis & expertise hebben van nieuwe media. Helemaal als wij nu ook nog eens aangekeken worden alsof we staan te bedelen om subsidiecentjes.

Laat ons maar gewoon ondernemen voor onze centen, dat scheelt een hoop ellenlange en oeverloze vergaderingen met bijbehorende frustraties. En voor wie ‘zaken’ met ons wil doen: mail ons voor een afspraak, dan praten we onder het genot van een goeie kop koffie over waar we elkaar kunnen versterken.

Reacties

Wees de eerste die reageert op "RTV Arnhem, je raakt er niet over uitgepraat"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*