Sonsbeek 2008

Van 13 juni tot en met 21 september 2008 vindt de internationale beeldententoonstelling Sonsbeek 2008 plaats. Deze tiende editie draagt als thema ‘Grandeur’, en verbeeldt het streven naar menselijke grootsheid. Artistiek directeur Anna Tilroe heeft hiervoor 30 internationale kunstenaars uitgenodigd om invulling te geven aan het thema. In de meest recente Arenacum, het magazine van het Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA), een interview met Anna Tilroe over wat het thema betekent voor ondernemers.
Grandeur of streven naar grootsheid heeft volgens Tilroe voor ondernemers te maken met passie en aandacht voor het werk, voor de medemens en voor de samenleving. Tilroe denkt dat de toekomst aan idealistische ondernemers is waarbij ze Richard Branson en Eckart Wintzen als voorlopers van deze stroming ziet. Een ondernemer die de focus op zichzelf kan loslaten, die de ander kan nemen zoals die is, die niet vecht om posities maar streeft naar consensus, die een dialoog aangaat in plaats van de discussie, die geen korte termijnwinst wil halen maar mikt op duurzaamheid, dat is streven naar grootsheid. Het individualisme van de laatste decennia maakt plaats voor deze nieuwe stroming.

Volgens Tilroe was de Arnhemse presentatie in november 2005 van de Amerikaanse hoogleraar Richard Florida (Creative Class Group) geen toeval.

In zijn boek ‘The Rise of the Creative Class’ (2002) stelt Florida dat alleen al de aanwezigheid van een zogenaamde creatieve klasse de economie van een stadsdeel kan bevorderen. Het grote voorbeeld is de wijk Soho in New York. In ‘Loft living’ (1982) beschrijft de sociologe Sharon Zukin hoe deze met de ondergang bedreigde wijk vol met werkplaatsen dankzij de spontane instroom van kunstenaars veranderde in een trendy wijk met winkels en galeries. Deze gentryfication veroorzaakte een enorme stijging van de huren en de grondprijzen, waardoor er zich geen kunstenaar meer kan vestigen. Hetzelfde effect, maar bemiddeld door een golf van cultuurtoerisme, had het Guggenheimmuseum in Bilbao. Florida concludeert uit deze trends dat creativiteit het kapitaal van de toekomst is.

TV-commercial BMW gebaseerd op Creative Class

De creatieve stad is intussen een hype geworden. Overal in Nederland zijn de gemeenten aan het uitrekenen hoe ze de creatieve industrie binnen hun grenzen te gelde kunnen maken, hoe ze nieuwe creatieve industrie kunnen aantrekken en hoe ze zich in hun city marketing met hun creatieve industrie kunnen profileren (zie ook: Klarendal Toont Creatief). De creatieve industrie is overigens meer dan kunst alleen. Ook media- en entertainmentbedrijven horen er bij. In de creatieve stad zullen ‘face to face’ contacten een ‘netwerk’ vormen dat kunst zal kneden tot ‘vormgeving’. Vormgeving wordt de belangrijkste producent van toegevoegde economische waarde omdat ze van grote betekenis is voor productontwikkeling en marketing (bron: Wim Nijenhuis).

We zullen zien wat Sonsbeek 2008 (en andere kunstprojecten) betekenen voor de economie van Arnhem!

Reacties

Geef een reactie on "Sonsbeek 2008"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*