Zo’n dertien jaar geleden openden de eerste winkels in het Modekwartier hun deuren. Als project is het Modekwartier al enkele jaren af. Maar de verhalen van de ondernemers in Klarendal mogen verteld blijven worden. Wat beweegt hen? Hoe is het ondernemersklimaat in de wijk? Vandaag het verhaal van Mirte Engelhard fashion ontwerpster en Annet Veerbeek styliste.
Waarom Modekwartier?
Mirte Engelhard is modeontwerpster. ‘Ik zat nog op de academie en leerde mensen kennen die verbonden waren bij de opzet van het Modekwartier. Ik woonde al zelfstandig, maar moest daar het huis uit. Mijn vader maakte een gebaar: hij kocht het pandje waar mijn zus en ik samen een winkel in begonnen. Maar het begon pas echt toen mijn zus zwanger werd en stopte met de winkel: ik startte met een lege winkel en nul euro. Ik had ruim negen jaar geleden, terwijl ik nog niet was afgestudeerd, al de verantwoordelijkheid om met mijn werk geld te verdienen.’
Annet Veerbeek is mode/fashion stylist. ‘Voor fotoshoots en fashionshows maak ik accessoires, zoals tassen en sieraden. Thuis puilde de slaapkamer uit met een naaimachine en die producten. Ik had bijna acht jaar geleden contacten in Klarendal en eigenlijk ben ik gevraagd om een woon-werk pand te huren Ik moest dus winkeltje gaan spelen en daarom is het idee van Style & Sell ontstaan, om de left-overs van de styling opdrachten hier te verkopen.’
Wat hebben jullie aan elkaar?
Mirte: ‘Ondernemers kunnen samenwerken, maar ook: als je ergens tegenaan loopt kun je over het harde werken praten. Er is herkenbaarheid en enkelen zijn ook vrienden geworden. Maar het grootste voordeel is dat Annet hier zit!’
Annet: ‘Wij hebben elkaar hier inderdaad leren kennen. Voor mij bood het Modekwartier al logistieke voordelen. Ik cross soms het hele land door als ik iets zoek voor een opdracht. Maar ik zoek het eerst altijd hier in Klarendal bij de ontwerpers die iets beschikbaar willen stellen voor bijvoorbeeld een shoot. Er zijn uitgebreide verbindingen ontstaan. Met Mirte klikt het visueel gezien; ik kan haar soms iets laten maken wat niet verkoopbaar is, maar wel geschikt voor een styling opdracht.’ Mirte vult glunderend aan: ‘Ik mag soms extreem over the top dingen maken en er ook nog voor betaald worden!’ Ook als Mirte een nieuwe collectie maakt, dan zoekt ze voor de show of te fotoshoot alles in de wijk. Een fotograaf, een kapster, een schoen en een tas om de presentatie volledig te maken; ‘Ik probeer altijd bruggetjes te bouwen’.
Plus: ondernemers laten ook op andere manieren het vuurtje lopen. Rian Verhagen, onderneemster van Zuijders delicatessen een stukje verderop had een vriendin over de vloer voor de koffie. Diens dochter van 15 jaar Aiko Beemsterboer – opkomend talent in de Nederlandse filmindustrie – moest wel iets speciaals aan op de Rode Loper tijdens het Nederlands Filmfestival! Rian stuurde haar vriendin naar de overkant. Annet, Mirte en kapster Jolanda Lagerweij verzorgden voor Aiko de rest.
Klarendal?
Zowel Mirte als Annet wonen tevens boven hun winkels. Mirte: ‘Ik vind het heel prettig en heb me nooit onveilig gevoeld. Ik heb ook affiniteit met de wijkbewoners en werk ook mee aan wijkprojecten voor bijvoorbeeld jongeren.’ Annet: ‘Het duurt wel lang, maar er is ondertussen sociale controle een buurvrouw had het laatst in een praatje over “Wij Klarendallers” Je moet wel open staan voor maakt niet uit wie.’
Dit artikel als onderdeel van een serie van tien, wordt aangeboden door Stichting Project aan ondernemersvereniging DOCKS. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris Zeevenhooven, voorzitter van DOCKS en Stichting Project.