13 november 2008
1 minuut

Arnhem in de branding

image

Op 11 11 organiseerde CASA een bijeenkomst over Centrum Oost (Arnhem). Dankzij een intensief brandingproces heet het gebied rond de Melkfabriek nu niet meer Centrum Oost, maar Oostelijk Centrumgebied. Wie wel eens in Amsterdam komt, denkt dan misschien “Oostelijk Havengebied”. Met een knipoog naar Rijnboog.

Sinds I love NY en I Amsterdam is citybranding tegenwoordig ook voor gewone mensen: “houden van je stad en anderen laten zien waarom je dat doet”. Arnhem Direct made in [Arnhem].

Maar waarom is dan ondanks de “positioneringsdriehoek” (een soort Bemuda-driehoek draaikolk om populaire merken te blenden tot een nieuw profiel dat net niet lijkt op het merk van anderen) en de inspiratie van Adidas, Hema, Apple en Rotterdam Durft voor het Oostelijk Centrumgebied gekozen voor de positionering “schakel in de creatieve economie” (of zoiets Richard Florida-achtigs wat tegenwoordig op alle wijken in Nederland van toepassing lijkt te zijn)?

Bedoelt de gemeente dat de Melkfabriek nu toch eerst moet worden gekraakt door kunstenaars? En dat de Boei als “landmark te water” nu juist voor anker moet blijven in het oostelijk havengebied? Of moet de Boei soms weg om plaats te maken voor de SS Rotterdam? Dat verklaart dan meteen waarom ook Rotterdam Durft op het inspiratielijstje van de gemeentebranding stond. Arnhem als Amsterdam en Rotterdam tegelijk. Maas + Amstel = Jansbeek. Dat wist Arnhem aan Zee natuurlijk al lang. Intussen kan het varende kunstlaboratorium Stubnitz ook alvast opstomen naar Arnhem am Rhein. Dan is het ook minder erg als Sinterklaas dit jaar niet met de stoomboot naar Almere gaat.

De koppeling met Amsterdam en Rotterdam biedt ook mooie excuses voor vertraagde projecten. Wie klaagt over de stationshal in Arnhem, mag in Amsterdam gaan kijken. Rijnboog is gewoon een soort Noord Zuid lijn of Tweede Maasvlakte. En wie klaagt er nog over de verbouwingskosten van een museum als we weten hoe dat in Amsterdam gaat? Dan valt het in Arnhem nog reuze mee.

Maar het hele resultaat van deze branding roept toch twijfels op over Centrum Oost. Schakel in de creatieve economie, dat was Klarendal toch al?

Vorige Bericht

FC Lienden kegelt Vitesse uit KNVB-beker

Volgende Bericht

Stad van Eusebius – 200 jaar katholieken in Arnhem

Laatste berichten

Merkanalyse: Arnhem is een sterk merk!

Hoe groot is de kracht van het merk Arnhem? Wat zijn de sterke punten van de stad en waar is verbetering mogelijk? Die zaken staan in de strategische merkanalyse van Arnhem, die

Mag het licht uit

ARNHEM – Met een zelfgemaakte banner van een oud gordijn trok de fractie van de Partij voor de Dieren afgelopen weekend door Arnhem tijdens de Nacht van de Nacht. De boodschap was
Ga naarBoven