Mail uit Arnhem: heeft de binnenstad nog toekomst?

Sprinkhaankapitalisten en internetshoppen hebben de binnenstad van Arnhem de das omgedaan. Pop-upinitiatieven en nieuwe horeca brengen de koopkracht niet terug.

Wat moeten we met al die leegstand in de binnenstad? Een gastvrije binnenstad met (bijna) gratis openbaar vervoer met meer ruimte voor woningen is misschien het antwoord, betoogt blogger Chris.

Zo’n vijftig mensen, deels ondernemer en allemaal betrokken bij het wel en wee van Arnhem zijn deze vrijdagmiddag bij het Arnhems Nieuwscafé om te praten over de toekomst van de binnenstad. Net als in de meeste middelgrote steden is ook Arnhem zwaar getroffen door het omvallen van de grote ketens.

Als eerste oplossing wordt voorgesteld om weer met de auto door het centrum te rijden en gratis te parkeren. Veel mensen hunkeren naar de tijden van vroeger toen het leven nog overzichtelijk was en er goed geld verdiend werd in de binnenstad.

De binnenstad was honderdvijftig jaar geleden de plek binnen de stadsmuur waar bijna alle inwoners van de stad woonden. Er waren markten waar goederen verhandeld werden en waar mensen uit de wijde omtrek op af kwamen. De stad groeide en de inwoners zochten hun woongenot buiten de muur. Inmiddels woont in Arnhem maar 3 procent van de inwoners in de binnenstad.

De binnenstad is overgenomen door met name de grote ketens die dure winkelruimten huurden om klanten uit stad en ommelanden te bedienen en die hebben dat met veel geld gedaan. De economie groeide en de welvaart steeg. Het gouden kalf stond midden in de binnenstad en er om heen profiteerden kleinere zelfstandige ondernemers van de spin off. De gemeente profiteerde mee met belasting en parkeertarieven. Iedereen voor even blij en Arnhem werd beste winkelstad in 2007.

Maar de ontwikkelingen gingen verder. Sprinkhaankapitalisten deden zich te goed aan de ketens. Internetshoppen verstoorde het koopgedrag van de consument. De economische terugslag deed de rest. Geld om te investeren voor vernieuwing is er niet want dat zit in de zakken van de sprinkhanen en de ketens vallen nu om. Inmiddels wordt de stad geplaveid met pop-up-initiatieven met allerlei nieuwe horeca, maar de koopkracht is vertrokken en komt niet meer terug.

Het vraagstuk is nu: wat moeten we met al die leegstand en dus de toekomst van de binnenstad? Ook al investeert de lokale overheid in nieuwe voorzieningen, dat is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.

Misschien moet gezocht worden naar mogelijkheden om wonen met ontmoeten het thema van de toekomst te maken. Maar dan niet met meer auto’s in de binnenstad, maar wel goed, schoon en snel OV en nog meer ruimte voor de (e-)fiets. De (binnen)stad zal haar gasten weer moeten uitnodigen om naar de stad te komen en dat doe je door een verjongde VVV weer kantoor te laten houden IN Arnhem en gastvrijheid te organiseren.

Dat kun je doen door de bewoners van het zuidelijk stadsdeel regelmatig uit te nodigen naar de binnenstad toe te komen met (bijna) gratis OV. Nu doen zij (77.000 inwoners) hun boodschappen vooral aan de zuidkant van de Rijn, zoals Nijmegen, ze doen niets met hun koopkracht voor de eigen binnenstad.

O ja, nog bijna vergeten dat 30 procent van de inwoners van Arnhem migranten en hun kinderen zijn. Dat gaat om meer dan 45.000 inwoners met andere gebruiken en gewoonten. Die Arnhemmers vinden het leuk als ze ergens muziek horen die herkenbaar klinkt of als ze elkaar kunnen ontmoeten waar herkenbare kunst en cultuur uitgewisseld wordt.

Als de binnenstad gedacht wordt een plek te zijn voor de babyboomers van na de 2e wereldoorlog, dan heeft de binnenstad geen toekomst, want die generatie is de 70 gepasseerd.

Foto: Jan van Dalen fotografie.
Tekst: Buurtenregio.nl

Reacties

Geef een reactie on "Mail uit Arnhem: heeft de binnenstad nog toekomst?"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*