6 november 2013
2 min lezen

Arnhemse partijen trappen af voor de formatie

{

De verkiezingen zijn pas in het voorjaar van 2014, maar de onderhandelingen over de vorming van een nieuw college [made in] Arnhem zijn al in de herfst van 2013 begonnen. Na een paar maanden canvassen en speeddaten lijkt een stabiel driepartijencollege de meeste kans te maken. Twee partijen staan voorlopig langs de zijlijn. De rest splitst zich af of overweegt aansluiting bij 50Plus.

Dat VVD en PvdA de komende verkiezingen met (pot)lood in de schoenen tegemoet zien, hoeft niemand te verbazen. De lijn in de landelijke peilingen staat al heel lang onder water. Zelfs met een dozijn ferm aangeslagen akkoordenbruggen op zak gaat de aandacht van de Haagse regeringsleiders permanent naar de meerderheden in de Andere Kamer op het Binnenhof.

Met zo veel voeten in de Haagse klei is het onmogelijk om nog een stap buiten de Randstadpolder te zetten. Ook uit de lucht is weinig steun te verwachten, zo bleek toen de JSF in plaats van een Malinese opstandelingentent een verkeerstoren op Vlieland aan diggelen probeerde te schieten. Door deze nieuwe Haagse bijziendheid liggen de Bijenkorfloze steden ten Oosten van de Randstad al twee jaar lang heel erg ver weg.

Lokale sociaaleconomische initiatieven, zoals de Arnhemse koopzondagverdubbeling, hoeven voorlopig niet te rekenen op steun vanuit Den Haag. Tussen Den Haag en Arnhem ligt een ongevaccineerde grensovergang. Lokale VVD en PvdA afdelingen komen in een steeds bredere spagaat te staan. Dan hoeft het niemand te verbazen dat andere partijen het initiatief nemen bij de collegevorming van 2014. En misschien is dat ook niet zo gek. Arnhem is al een eeuw niet meer het Haagje van het Oosten. Er heerst hier een heel andere hoofdstedelijke cultuur. Koninginnenach wordt hier net als in De Haag misschien nog zonder T geschreve, maar ook daar lijk een einde aan te kome.
Den Haag pompt 120 miljoen in het Spuiforum, in Arnhem wordt de keuze voor een Kunstencluster in verhullende mist van een prijsvraag voor een nieuwe naam en een architect met passie gerookgordijnd. ADO Den Haag wint in een zandbak misschien van Vitesse Arnhem, maar alleen Vitesse knalt vanuit de Arnhemse bouwputten Ajax uit de Arena. Den Haag heeft met de Pier permanent een omgevallen windmolen op zee gericht, Arnhem heeft zon op de daken. Terwijl de Nationale Politie windhozen inzet om kwekerijen in Wijk bij Duurstede op te blazen sluit Arnhem internationale akkoorden voor de volgende fase van de energieneutrale stadslandbouw. Rijden er te weinig Rotterdamse containers over de Betuwelijn? Dan bouwen we station Ressen en sturen we van daaruit de laadkisten met lokale producten over dubbel spoor richting Berlijn. Kortom, in Arnhem gaat alles tegenwoordig net even anders dan in Den Haag. Dus begint hier ook een collegeformatie met de Haagse regeringspartijen als toeschouwers.

De Arnhemse afzetmarkt ligt niet stroomafwaarts, in de Randstad, maar stroomopwaarts, bij onze Oosterburen. Het is dus ook vanzelfsprekend dat de lokale economie in de oostelijkste wijken van Arnhem, zoals bij de Presikhaaf Bedrijven, nu in het brandpunt van de aandacht staat.
Volgens het nieuwe coalitieakkoord wordt Arnhem de stadslandbouwenergiecultuurhoofdstad van het oosten. De recessie eindigt waar de tolheffing begint. De nieuwe zijderoute start hier. Daarom mogen de Duitse importeurs van onze groene producten [made in] Arnhem op Silk Road 3.0 straks ook met Gelres en Bitcoin betalen. Dat is nodig, want anders gaan de accijnzen per kerende post naar Den Haag en daar schiet de lokale economie natuurlijk weinig mee op.

Tip voor de formateur van het volgende college van B&W (2014): graag 1 wethouder voor stadslandbouw, export én financiën. Iemand van een groene middenpartij. Jong genoeg om zelf nog het verschil tussen nederwiedewiedewiet en Haagse kak te kunnen ruiken. Iemand van een partij die het Kunstencluster weer ter discussie durft te stellen. Iemand van de partij die in deze Wietities als eerste genoemd wordt en meteen het primaat in het nieuwe groenroodgroene college opeist. Doet de burgemeester mee?

Vorige Bericht

Fantastische Freek met Circus Kribbe, Arnhem Schouwburg 31-10

Volgende Bericht

Genoeg aandacht voor Rijnboog in Arnhem dubbelstad

Laatste berichten

Recensie: Restaurant De Watermolen

VELP – Een herfstiger aankomst bij Restaurant de Watermolen bestaat er eigenlijk niet, wanneer de groep jachthoornblazers van Cornure deze avond de eeuwige klanken die zo passen bij herfstwind, tamme kastanjes en

Eindelijk een fietsbrug over de Rijn

ARNHEM – Arnhem krijgt eindelijk haar langverwachte fietsbrug over de Rijn aan de westkant van de stad. De plannen voor een fietsbrug naast het spoor dateren uit het begin van deze eeuw

Nieuwe torenkraan in Nieuwe Haven

Helemaal achterin de Nieuwe Haven staat sindskort een enorme torenkraan. De nieuwe torenkraan is eigendom van Open Shipyard. De torenkraan past in de toekomstplannen waarbij de Nieuwe Haven een belangrijk maritiem centrum
Ga naarBoven